نبض انتخابات در سایر رسانه‌ها؛

اصلاح طلبان در انتخابات پیش‌باخته هستند یا پاک‌باخته/ رئیس دولت سایه در برزخ / یک رئیس جمهور، یک مستند

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه می پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کم‌تر از یک ماه به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

جوان: اصلاح طلبان در انتخابات پیش باخته هستند یا پاک باخته

در ابتدا به جذاب ترین تیترهای روزنامه های راستی پرداختیم، دعوا بر سر اينكه اصلاح طلبان در فضای سياسی پيش رو پاک باخته هستند يا پيش باخته  تیتر یک روزنامه جوان بود، جوان گفت وگویی با محمدعلی وکیلی نماینده سابق اصلاح طلب مجلس داشته و در این مصاحبه به مسابقه از پیش باخته اصلاح طلبان به دلیل عملکرد روحانی پرداخته شده و تیتر کرده «ما اصلاح طلبان با کارنامه روحانی از پیش باخته بودیم» وکیلی در گفت وگو به این پرداخته که حتی اگر تائید صلاحیت ها در اردوگاه اصلاح طلبان هم صورت می گرفت باز هم آنها بازنده بودند. 

اصلاح طلبان در انتخابات پیش‌باخته هستند یا پاک‌باخته/ شورای نگهبان نجیب/ یک رئیس جمهور، یک مستند

در این گزارش به این موضوع پرداخته شده که يكی حمايت از دولت روحانی در دو دوره گذشته كه به زعم اصلاح طلبان منشأ نعماتی همچون برجام و زنده ماندن روح اصلاح طلبی شد و دومی از جنبه احراز صلاحيت نشدن يا ثبت نام نكردن نامزدهای اصلی شان، آن هم پس از خدماتی كه در پشت دولت روحانی به نظام سياسی كشور كردند و حال به رغم اين همه خدمات پاک بازانه صحنه را خالی از خود می بينند.

رقابت نامزدها در بالا کشیدن یارانه ها

روزنامه جوان در مطلبی دیگر به رقابت بالای نامزد‌ها برای بالا کشیدن یارانه‌ها اشاره کرد و تیتر زده «رقابت نامزد‌ها در بالا کشیدن یارانه ها»؛  در این گزارش با آمدن همتی به میدان، به این پرداخته شده که نامزد‌ها هر روز روی یکدیگر را در بالا بردن وعده یارانه‌ها کم می‌کنند. دیروز همتی وعده یک میلیون یارانه به هر خانوار از سه دهک پایین داد. هرچند او با رِندی به جای یارانه فرد که در وعده بقیه نامزد‌ها بود، از یارانه خانوار سخن گفت و دهک‌ها را نیز محدود کرد و چه بسا یارانه وعده داده شده او کم تر از ۴۵۰ هزار تومان رضایی یا ٢۵۰ هزار و چندصدهزار تومان دیگران باشد. نویسنده در این گزارش تاکید کرده که ظاهرا کسی قصد ندارد روی برنامه‌ها مانور بدهد و این بخش از تبلیغات بخش محبوب بین مردم و نامزد‌ها است.  

کیهان: شورای نگهبان نجیب

روزنامه کیهان نیز در گزارشی به داستان بی پایان احراز صلاحیت ها و انتقادها به آن پرداخته، نویسنده در این گزارش به این موضوع اشاره کرده که این روزها و بعد از اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده، برخی از اصلاح‌طلبان با اشاره تلویحی به عدم احراز صلاحیت شماری از نامزدهای این جبهه و مخصوصاً آقای جهانگیری، می‌گویند و می‌نویسند « اصلاح‌طلبان به جای بیانیه‌دادن باید ممنون شورای نگهبان هم باشند چون نامزدهایشان رای نداشتند» و یا « شورای نگهبان با عدم تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب بزرگ ترین خدمت را به اصلاح‌طلبان کرده است»!

اصلاح طلبان در انتخابات پیش‌باخته هستند یا پاک‌باخته/ شورای نگهبان نجیب/ یک رئیس جمهور، یک مستند

نویسنده به طعنه و کنایه ها به شورای نگهبان پرداخته و تاکید کرده که با قاطعیت و بدون کم ترین تردید می‌توان گفت که شورای نگهبان با اعلام عدم احراز صلاحیت شماری از نامزدهای جبهه اصلاحات، خدمت بزرگی به این جبهه کرده است و در این ماجرا نه فقط از تعهد و پایبندی این شورا به قانون خبر داده، بلکه اوج نجابت خود را نیز به نمایش گذارده است.

روزنامه کیهان در گزارشی دیگر نیز به این اظهارات اصلاح طلبان گریزی زده و تیتر کرده «رای نداریم شورای نگهبان به ما لطف کرده»  در این گزارش به گفته های اصلاح طلبان پرداخته که گفته اند عملکرد روحانی به سینه آنها سنجاق شده و اینکه شورای نگهبان آنها را رد تائید نکرده لطفی بزرگ در حق آنها بوده است. 

رسالت: شهر و روستا در انتظار انتخاب متخصصان

روزنامه رسالت نیز بر خلاف سایر روزنامه ها نوک قلم خود را به سمت انتخابات شوراهای شهر و روستا که در هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری به گوشه رینگ رفته است پرداخت و تیتر زد«شهر و روستا در انتظار انتخاب متخصصان»؛ نویسنده در این گزارش به این موضوع پرداخته که انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در حالی روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار می شود که فضای طبیعی انتخابات ریاست جمهور بر آن سایه انداخته و زیاد موردتوجه قرار نمی گیرد پرداخته است.

اصلاح طلبان در انتخابات پیش‌باخته هستند یا پاک‌باخته/ شورای نگهبان نجیب/ یک رئیس جمهور، یک مستند

آرمان ملی: مردم بخواهند تغییر می دهند

کمی هم به سراغ اصلاح طلبان برویم. روزنامه چپی آرمان ملی تیتر«مردم بخواهند تغییر می دهند» را انتخاب کرده و گفته که  برخی بر این باورند کسانی که در صحنه انتخابات حضور دارند نمی توانند مطالبات واقعی مردم را نمایندگی کنند و از سوی دیگر برخی ترکیب موجود را می پسندند. اما با وجود اینکه ممکن است ترتیب کاندیداها طبق نظر همه نباشد باز هم باید پای صندوق رای حاضر شد. محمد هاشمی به ترکیب کاندیداها اشاره و از همتی به خیرالموجودین تعبیر کرده و گفته  مدل «لاریجانی- همتی» می تواند موفق باشد، لاریجانی می تواند با حمایت از همتی صحنه انتخابات را تغییر بدهد، همه کسانی که احساس مسئولیت می کنند پای کار بیایند، رویکرد منفعل جریان های سیاسی در انتخابات جواب نمی دهد.

آفتاب یزد: اصلاح طلبان، مهرعلیزاده یا همتی

آفتاب یزد هم به موضوع انتخاب کدام کاندیدا از سوی اصلاح طلبان پرداخته و می گوید: انتخاب اصلاح طلبان، مهرعلیزاده یا همتی؛ از مسکوت گذاشتن نامه مهرعلیزاده خطاب به نهاد اجماع ساز صحبت کرده و گفته که این موضوع، پر حرف و حدیث ترین اتفاق در اردوی اصلاح طلب هایی است که اندک اندک، بارقه هایی از امیدواری در آن ها پیدا شده است و در آن سوی ماجرا؛ اصلاح طلب هایی نیز هستند که ممکن است برای ادامه  ماجرای انتخابات ریاست جمهوری، اردوی همتی را تقویت کنند. 

اصلاح طلبان در انتخابات پیش‌باخته هستند یا پاک‌باخته/ شورای نگهبان نجیب/ یک رئیس جمهور، یک مستند

ابتکار: رئیس دولت سایه در برزخ

اما ابتکار امروز چه کرده؟ این روزنامه تیتر زده «رئیس دولت سایه در برزخ» و از سعید جلیلی و روایت های ماندن و نماندنش در عرصه انتخابات گفته که این روزها در برزخ ماندن و نماندن در عرصه رقابت انتخابات است. اصولگرایان از او انتظار انصراف به نفع رئیسی را دارند ولی تحرکات او حکایت از علاقه اش به ماندن در میدان را دارد.

اعتماد به موضوع تلاش دو کاندیدا برای جلب نظر جبهه اصلاحات پرداخته و تیتر زده «تلاش های اصلاح طلبانه» که اشاره ضمنی به همتی و مهرعلیزاده دارد و اینکه بخشی از اصلاح طلبان از فقدان کاندیدا می گویند و بخشی دیگر معتقد هستند با استفاده از حداقل ظرفیت های موجود باید در انتخابات حاضر شد.

رضایی با رئیسی دو قطبی می سازد؟

روزنامه شرق امروز دوباره از دو قطبی انتخابات صحبت کرده و با تیتر «رضایی با رئیسی دو قطبی می سازد؟» نوشته مهم ترین شــانس رضایی در مناظره با رئیسی حوزه اقتصاد اســت. میدانی که او به نســبت رئیسی در آن حرفه ای تر اســت و شاید در خلا و فقدان دوقطبی های سیاسی ســال های ۸۸ و ۹۲ او این شــانس را پیدا کند کــه بازی را به ســمت یک دو قطبی اقتصــادی ببرد و ایده های اقتصادی شنیده نشده اش را در انتخابات های گذشــته، این بار بهتــر در معرض دید بگذارد.

همشهری: یک رئیس جمهور، یک مستند

برویم به سراغ رسانه‌های مستقل؛ روزنامه همشهری در گزارشی به بررسی مستند‌های کاندیدا‌های ریاست جمهوری پرداخته است و با تیتر یک رئیس جمهور، یک مستند، مستند‌های انتخاباتی کاندیدا‌های ریاست جمهوری را در ۳ دهه اخیر زیر ذره بین خودش قرار داده است. از مستند قاضی زاده هاشمی که اولین مستند پخش شده نامزد‌های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است آغاز کرده و این مستند را مورد نقد قرار داده است، گفتنی است که بعد از پخش این مستند حواشی زیادی پیرامون آن در فضای مجازی ایجاد شد.

خبرآنلاین: دوقطبی درون جناحیِ انتخابات ۱۴۰۰

خبرگزاری خبر آنلاین هم امروز در گزارشی به دو قطبی رئیسی رضایی پرداخته است، این که رضاییِ اصولگرا مورد حمایت اصولگراها نیست و رئیسی که مستقل وارد شده مورد حمایت جریان اصولگرایی قرار گرفته جالب است، رضایی وقتی در گفت وگوی ویژه خبری نسبت به سخنان دادستان انتقاد کرد، موضع وی به خوبی رو شد؛ حتی توئیتی هم علیه رقبای اصولگرای خود زد. خبرنگار این گزارش معتقد است محسن رضایی در این دوقطبی سازی برگ برنده خود را بر سابقه و تسلطش بر اقتصاد در مقایسه با ابراهیم رئیسی قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار