به نام کشاورزان؛ به کام دلالان/سیر طارم ،زخمی نبود صنایع تبدیلی است

کیفیت بالای سیر طارم سبب شده که این شهرستان به یکی از قطب های تولید سیر در ایران تبدیل شود، اما کمبود صنایع تبدیلی و دست درازی دلالان به بازار موجب شده تا کشاورزان دیگر رغبتی برای کشت این محصول نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، طارم یکی از شهرستان های هشتگانه استان زنجان است که از شمال به استان اردبیل و گیلان، از شرق به استان قزوین و از جنوب به شهرستان زنجان و سلطانیه محدود شده است.

این شهرستان به دلیل شرایط اقلیمی مطلوبی که دارد از موقعیت های ویژه ای در حیطه کشاورزی برخوردار است.

زیتون، سیر، برنج، کرفس، انار، باقلا، نخودفرنگی، گیلاس و زردآلو و گوجه فرنگی از عمده محصولاتی است که با دسترنج طارمی ها از دل هندوستان ایران می روید تا با عطر و طعم لذیذ خود رونق بخش سفره مردمان ایران زمین باشد.

در میان همه محصولات کشاورزی طارم  سیر و زیتون طارم  از لحاظ کیفیت محصول زبانزد خاص و عام است که می تواند با برنامه ریزی مدون و اصولی صادراتی جایگاه خود را در بازار‌های جهانی به تثبیت برساند.

سیر طارم

سیرهای مورد کشت شهرستان طارم شامل سیر محلی طارم، صورتی، قرمز، سفید و رقم آذرشهر است که علاوه بر تازه خوری، با فرآوری محصول به صورت سیر ترشی یا به عنوان چاشنی در غذا استفاده می شود و استفاده فراوانی به عنوان یک گیاه دارویی موثر در درمان بیماری‌ فشار خون و بیماری‌های قلبی_عروقی و کاهش کلسترول خون دارد.

از آنجایی که سیر طارم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است علاوه بر تأمین نیاز استان زنجان به  استان‌های تهران، گیلان، قزوین، مازندران و کردستان و کشورهای حاشیه خلیج  فارس و روسیه نیز صادر می شود.

سیر طارم

همه ساله زمان برداشت محصول که فرامی رسد سیرکاران طارمی با مشکلاتی چون کمبود صنایع تبدیلی مواجه می شوند و از آنجایی که امکان ذخیره‌سازی و نگهداری این محصول برای کشاورز وجود ندارد، لذا او ناچار است حاصل دسترنج خود را در مدت زمانی کم به قیمت ناچیز به فروش برساند.

باز هم پای دلالان به میادین تره بار باز می شود تا سود را از دست کشاورزانی که بذر امید را با هزار  آرزو در دل خاک کاشته اند و تا به ثمر رساندن آن خون دل‌ خورده اند بربایند... اتفاقی که سال های سال است خون به دل کشاورزان کرده اما دستشان به هیچ جایی بند نیست.

محمدی یکی از کشاورزان منطقه در این رابطه گفت: به دلیل ازدیاد کاشت و برداشت هم‌زمان و عدم امکان نگهداری محصول ناچارا حاصل دسترنج خود را به دلالان می سپاریم  و این موضوع موجب می‌شود تا کشاورزی که یک سال چشم انتظار به ثمر نشستن محصول بوده به دلیل نبود مشتری حاصل دسترنج خود را به کمتر از ۸ هزار تومان حراج کند.

سیر طارم

او ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که همواره گریبانگیر کشاورزان بوده است عدم اختصاص سهمیه به سموم کشاورزی و افزایش بی رویه قیمت آن است، به طور مثال سمی  که پارسال به قیمت ۳۰ هزار تومان در بازار یافت می‌شد امسال به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

اسکندری مدیر جهاد کشاورزی طارم در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با اشاره به اینکه کار برداشت سیر از اراضی کشاورزی از نیمه دوم اردیبهشت ماه در شهرستان طارم آغاز شده و تا پایان خردادماه ادامه دارد، گفت: سطح زیرکشت سیر در شهرستان طارم هزار و ۴۰۰ هکتار است که از این اراضی ۵۶ هزار تن محصول سیر برداشت شده است.

اسکندری مدیرجهادکشاورزی طارم

او افزود: هم اکنون هزار و ۶۵۰ بهره بردار کاربرداشت سیر در طارم را بر عهده دارند.

اسکندری ادامه داد: سیر طارم در فصل پاییز کشت می‌شود و برداشت و عرضه سیر تازه در استان زنجان تا پایان خردادماه ادامه دارد.

اکبری معاون فنی جهادکشاورزی طارم با اشاره به اینکه شهرستان طارم قطب تولید سیر است، گفت: امسال ۳ هزار تن محصول سیر از این شهرستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و  روسیه صادرشده است.

اکبری معاون فنی جهادکشاورزی طارم

او در خصوص گلایه سیرکاران طارمی از قیمت پایین سیر و به مقرون به صرفه نبودن کشت این محصول برای کشاورز گفت: همه ساله با نزدیک شدن به فصل برداشت سیر کارشناسان جهادکشاورزی طارم تمامی هزینه هایی که یک کشاورز برای کاشت محصول متحمل شده است را برآورده کرده و طبق آن قیمت مصوب را به میادین اعلام می کنند.

اکبری ادامه داد: طبق نظر کارشناسان جهاد کشاورزی سیرکاران طارمی امسال برای هرکیلوگرم سیر هزار و ۵۰۰ الی هزار و ۷۰۰ تومان هزینه کرده اند که این میزان با احتساب کل هزینه ها اعم از خرید بذر و سم، اجاره بهای زمین کشاورزی و مزد کارگر برآورد  شده است.

او گفت: در حال حاضر سیر طارم در میادین تره بار بین ۵ هزار تومان تا ۸ هزار تومان معامله می شود.

اکبری ادامه داد: روی آوردن کشاورزان به کشت مکانیزه و گسترش صنایع تبدلی و ساماندهی بازار برای اطمینان کشاورز از فروش محصول و عرضه این محصول به شکل بازار پسند و با بسته بند‌های استاندارد  می‌تواند به رونق فروش این محصول کمک شایانی کند.

گزارش از شیرین محمودی 

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
بنده خدا کشاورزا:/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
من از استان فارس هستم سال گذشته هر کیلو سیر درجه یک به کیلویی ۷۰ هزار و درجه دوربین ۴۰ تا۵۰ بود امسال درجه یک بین ۳۰ تا۳۵ درجه دو از ۱۵ هزار تا ۲۵ دارد دست مصرف کننده می رسد دولت باید جواب گوی مردم و کشاورز باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
مازندران خودش صادرکننده سیره اونوقت اینها به مازندران سیر صادرمی کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
فک می کنم به حالت تبادله ینی هم شمالی ها سیرشون رو تو تره بار طارم میفروشن هم بالعکس
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۳:۳۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
سلام ،

از صمیم قلب برایتان دعا می کنم بچه های باشگاه خبرنگاران جوان ،
امید اینکه این دعا کام دل به بار آرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
تو رشت کیلویی 7 الی ده تومنه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۵۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
زحمتش برای کشاورزه سودش برای دلال اینجوری میشه که کشاورزها ضرر میکنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد قادر
۱۱:۴۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
سلام
جهاد کشاورزی طارم یکی از بی فایده ترین ادارات این شهرستان هستش و بود و نبودش تاثیری روی مردم بالاخص کشاورزان ندارد
تنها کاری که انجام می دهند این است که کود و آفت کش به قیمت دولتی بین کشاورزا پخش میکنند کاری که یک مغازه هم میتونه انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
دشت مغان
۱۱:۱۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
چطور از کشاورزان سیر کار دشت مغان اخباری تهیه نمیکینید ولی مشکلات کشاورزان طارم رو پیگیری میکنید
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۰:۲۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
همه کشاورزان یک تعاونی برای بسته بندی و درست کردن ترشی سیر ایجاد کنند و بدانند با همکاری با هم تمام سیرها خود را تبدیل به محصولی با ارزش تر و بسیار ماندگارتر بنام ترشی سیر کنند.
اینگونه هیچ سیری خراب نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
دقیقا مشکل اصلی نبود صنایع تبدیلی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
تنها راه حل
بسته بندی محصولات شوند
مبدا مشخص مقصد مشخص قیمت خرید از باغدار مشخص و ثبت شود و به کدام دلال فروخته شد
مرحله بعد دلال به کی فروخته چند فروخته به کدوم مقصد مشخص و قیمت فروخته شد مشخص
تا آخر
یا فاکتور های خرید و فروش از اول تا آخر دست مشتری مشخص شود، از کشاورز فاکتور بخواهید تا میدان دار و....
دلال ها رو شناسایی کنید مگر تاجر نیستن، قانون مند کنید
نمی خواهید یه کلام اراده ای نیست مملکت درست شود وگرنه، همه خبر دارن، سالهاست از رهبر بگیر تا مجلس و....
نمی خواهید مردم آسایش رو ببینند
فقط فکر کاخ نشین های خود هستید و بس