مدیرکل صدا وسیمای خراسان رضوی گفت: رسانه نقش مهمی در تقویت سلامت جامعه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن نصرپور مدیرکل صدا وسیمای خراسان رضوی در نوشتاری گفت:  سلامتی یکی از برترین نعمت‌های الهی بـه انسان است که نمی‌توان برای آن قیمتی پیدا کـرد؛ امام جعفر صادق (ع) می‌فرمایند: «لَیسَ لِلعافِیَهِ ثَمَنُ» فرمایش حضرت دلیل دارد و دلیل آن را می‌توان در کلام امیرالمؤمنین (ع) جستجو کرد که میفرمایند: زندگی وقتی لذت بخش خواهد بود که توأم با صحت و سلامتی باشد.

 

«بِالصَّحَّهِ تُستَکمَلُ الَّلذَّهُ» برای سلامت و پایداری آن در جامعه عوامل مختلفی دخالت دارند، بعضی از این عوامل حاکمیتی هستند که وظیفه اصلی ایجاد فضا و امکانات سلامت و زیست سالم را برای مردم به عهده دارند مانند تأمین آب سالم، هوای سالم، غذای سالم، محیط روانی مناسب و مراعات عـوامـل اجتماعی مـؤثـر بـر سلامت که نقش زیربنایی را برعهده دارند مثل فقر، بیکاری، مسکن و... امـا بعضی عوامل فـردی هستند، یعنی افراد و گروه‌های در قبال سلامت اجتماعی خود باید رأسا اقدام نمایند.


بیشتر بخوانید


 

برای این دو امر مهم، آموزش امری ضروری است. آموزش در این زمینه تنها کسب آگاهی و انتقال دانش نیست، بلکه به معنای واقعی یعنی تغییر رفتار که در کنار دو عامل باور و به کار بستن دانش حاصل خواهد شد. رسانه‌ها به خصوص صدا وسیما جایگاه مهمی در انتقال دانش و ایجاد باور برای مردم دارند. آموزش رسانه‌ای به دلیل فراگیری و قدرت تکرار، توان الگوسازی و درونـی سـازی ماندگار و تغییر رفتار را در خود دارد.

 

رسانه‌های تصویری، صوتی، نوشتاری و مجازی هر یک جایگاه ویژه خود را در آمــوزش فــردی و عمومی دارنـــد، از این رو باید با آگاهی و به طور شایسته از آن‌ها استفاده کرد. بیشتر کـارشـنـاسـان و صاحب نظران، وظیفه صدا و سیما را در حـوزه سلامت؛ دادن آگـاهـی، اطـاع رسـانـی و بالا بـردن سطح مهارت‌های زندگی به همراه معرفی الگو‌های مناسب رفتاری ذکر می‌کنند.

 

چـنـان کـه می‌دانیم حفظ سلامتی بـه دو گونه میسر مـی شـود یکی از راه پیشگیری و دیگری از راه درمان. وقتی به این دو کلید واژه به دقت بنگریم از یک نگاه می‌توان چنین نتیجه گرفت که در طول تاریخ دو نوع از انسان‌ها برای حفظ سلامتی بشر همراه هم بوده اند. ۱- اطبا و پزشکان ۲-. توصیه کنندگان به زندگی سالم. حتی پزشکان و اطبا را نیز می‌توان جزو دسته دوم نیز به شمار آورد.

 

اما با افزایش جمعیت و گستردگی جهان و از طرفی کم بودن پزشک و هزینه بر بــودن درمان، همچنان پیشگیری بر درمان مقدم شمرده شد. این مهم یعنی پیشگیری از ابتلا بـه مریضی در هر عصری ابـزار خاص خـود را داشت؛ زمانی توصیه‌های پیشگیرانه به صورت شفاهی و در مجامع عمومی مانند کلاس‌های درس، مساجد و... بیان می‌شد و زمانی از طریق رسانه‌های مکتوب صورت می‌گرفت و در عصر حاضر یعنی عصر ارتباطات هم از ابزار‌های مختلفی، چون رسانه‌های دیداری و شنیداری استفاده می‌شود.

 

در واقع می‌توان گفت جامعه پزشکی و اصحاب رسانه از گذشته‌های دور به ویژه در عصر حاضر در کنار هم و با هم فکری یکدیگر بیشترین سهم را در حفظ سلامتی فردی و اجتماعی داشته و دارند. - از آنجایی که سلامتی یکی از مهمترین مسائل مهم جامعه بشری به شمار می‌رود همراهی و هم فکری این دو قشر برای حفظ سلامتی و داشتن زندگی توأم با خوشبختی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. - برای ملموس‌تر شدن این ادعا می‌توان به بحران کرونا در جهان و کشور عزیزمان توجه کـرد.

 

وقتی در ابـتـدای اسفند ۹۸ ابتلای چند نفر از هموطنان مان به ویروس کرونا توسط وزارت بهداشت اعلام شد وحشت جامعه را فرا گرفت و مـردم از هم فـراری بودند. در این مقطع دو قشر تأثیر بسزایی در مدیریت این بحران و رفع نگرانی مردم داشتند. یکی پزشکان و پرستاران و کادر درمان که در خـط مقدم مبارزه قرار داشتند و دیگری اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی.

 

صدا و سیما در تعامل با جامعه پزشکی به ویژه وزارت بهداشت، مجموعه استانداری و ستاد مقابله با کرونا، فعالیت‌های خود را در چندین بخش تعریف نمود که در مدیریت بحران بسیار مؤثر بود. ۱- ایجاد آگاهی و شناخت نسبت به ویروس کرونا و نحوه مواجهه مردم با آن و رفع نگرانی و استرس بیش از حد از کرونا که با دعـوت از پزشکان و حضور در برنامه‌های مختلف و همچنین تولید و پخش فیلم‌های کوتاه آموزشی اتفاق افتاد. ۲- توصیه‌های لازم به مـردم بـرای نحوه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و چگونگی درمان در منزل و مدیریت مراجعه به مراکز درمانی که با همکاری مشترک صورت می‌گرفت. ۳- تقویت روحیه مقاومت در بین کادر درمان و پزشکی با توجه به فشار کاری و نگرانی خانواده‌های آنها. ۴- برقراری تعامل دو سویه بین مـردم و کادر درمان و افزایش همبستگی اجتماعی و انسجام ملی. ۵- تقویت روحیه مواسات و نوع دوستی در جامعه با تأسی از فرمان رهبر معظم انقلاب که نقش بی بدیلی در همبستگی اجتماعی، کمک مؤمنانه، کمک به هم نوع و ایجاد آرامش در جامعه با کمک بسیج قهرمان و گروه‌های جهادی ایجاد کرد. ۶- پر کردن اوقات فراغت مردم در منزل با تولید برنامه‌های تفریحی و سرگرم کننده. ۷- تقویت روحیه معنوی مردم و ارتباط با خداوند منان و توسل به ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین از طریق پخش برنامه‌های مذهبی مؤثر در استان و کشور که در خراسان رضوی با همکاری شایسته و صادقانه و شبانه روزی آستان قدس رضوی و نماینده محترم، ولی فقیه در استان و علما و مساجد و حوزه‌های علمیه و... به نحو بایسته صورت گرفت. ۸- تقویت روحیه خود باوری در جامعه از طریق نشان دادن فعالیت‌های مختلف و خالصانه پزشکان، در درمــان بیماران کرونایی در استان‌های مختلف و همچنین پیشرفت گروه‌های مختلف علمی داخل کشور برای ساخت واکسن کرونا. ۹- به تصویر کشیدن صبوری و نجابت خانواده‌های شهدای مدافع سلامت و گره زدن آن با ایثارگری خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم.

 

اما چنان که می‌دانید، سلامت منحصر به بعد جسمانی نبوده و سلامت روانی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت معنوی را نیز باید به آن اضافه نمود که سازمان صدا و سیما به منظور تقویت ابعاد مختلف سلامت در جامعه بـرای آثار فرهنگی و هنری خود، پیوست سلامت تعریف نموده است که به طور خلاصه میتوان به این موارد اشاره نمود. سلامت جسم: شامل؛ پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر، تغذیه سالم و امنیت غذایی، پیشگیری و کنترل سوانح و حوادث، ارتقای بهداشت فردی، محیط و خانواده، ورزش و تحرک جسمانی، پرهیز از خود درمانی و... سلامت روانی: شامل؛ ارتقای مهارت‌های زندگی، آموزش روش‌های مقابله با عوامل تنش زای زندگی، گسترش و ترویج روحیه نشاط و شادابی و امیدواری اجتماعی سلامت اجتماعی: شامل؛ عدالت در سلامت، ارائـه عادلانه خدمات سلامت، حفظ کیان خانواده و تبیین حقوق و تکالیف اجتماعی سلامت معنوی: تولید برنامه‌های معارفی و پوشش اقامه نماز، جلسه‌های دعا، نیایش و انس با قرآن.

 

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.