الهیان گفت: پنجره طلایی جمعیت ما حداکثر ۱۰ سال است، اگر این مدت بگذرد، ما نمی‌توانیم از این وضعیت بحرانی عبور کنیم و جمعیت را جوان نگه داریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، زهره الهیان رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه وبینار ملی دانش افزایی ویژه مدیران، روانشناسان و مشاوران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده که با حضور کریمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان، اسدی مدیرکل هماهنگی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان و برخی از مسئولان استان در محل هتل پارس کرمان برگزار شد، به اقدامات حوزه معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: انصافاً حرکت‌های خوب و موثری در حوزه جوانان انجام شده است.

او با اعلام اینکه در آستانه نیمه خرداد، سالروز ارتحال حضرت امام هستیم، افزود: امروز باید از خودمان بپرسیم، چقدر جوانان را با تفکر حضرت امام به عنوان اندیشه‌ای که بنیان انقلاب اسلامی را گذاشته است، آشنا کرده ایم.

الهیان تصریح کرد: اگر چه متأسفانه همه ما مسئولان در این زمینه کم کاری کرده ایم، اما امروز در اولین پویش ملی نقش من در بیانیه گام دوم انقلاب که مبتنی بر کتاب کاری از سوی اتحادیه‌های اسلامی دانش آموزان بود، حرکاتی خیلی خوبی صورت گرفته بودکه واقعاً امیدوار شدم.

او بیان کرد: ما در داخل شاید کم کار کرده باشیم و شاید روش هایمان در تبین اندیشه انقلاب اسلامی صحیح نبوده است، چرا که جوان امروز نمی‌داند چرا انقلاب شد، در گذشته در چه وضعیتی بودیم، چه مراحلی را طی این چهل سال طی کرده ایم، چه دستاورد‌هایی را داشته ایم و کجا باید برویم.

رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی گفت: این‌ها یک سری ابهامات، علامت سوال‌ها و بی هویتی‌هایی را درگیر جامعه جوانان ما می‌کند که این آسیب‌های خاص خودش را دارد.

الهیان افزود: بیانیه گام دوم انقلاب به ما کمک کرد که مروری بر گذشته و تحلیلی از وضعیت حالمان داشته باشیم، اینکه در منظومه انقلاب اسلامی در چه نقطه‌ای ایستاده ایم، آینده قرار است کجا برویم و یک نقشه راه را برای ما ترسیم کرد؛ اما یک اجمالی بود که در واقع مقام معظم رهبری یک تصویری را پیش روی جوانان ترسیم کردند.

او تصریح کرد: خطاب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب به جوانان است، یعنی امید مقام معظم رهبری به جوانان است و اگر چه امروز جمعیت جوان بر جمعیت سالمندان غلبه دارد؛ اما این جمعیت به سرعت به سمت سالمندی پیش می‌رود.

رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از آینده پژوهان مطرح دنیا می‌گوید، من ۳ هزار سال تمدن بشری را مرور کردم و دیدم تمدنی ماندگار است و ضمانت بقا دارد که مردم در آن تمدن توانسته اند تصویری از آینده خودشان را بدهند و تمدنی که نتواند تصویری از آینده خود ترسیم کند، محکوم به زوال است.

الهیان افزود: الحمدلله بیانیه گام دوم، تصویری از آینده برای ما ترسیم می‌کند، اما این یک اجمال است و تفصیل آن را شما جوانان باید انجام دهید که در این کتاب کار که به همت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان دیدم، حرکت بسیار ارزشمندی است و بنده را خیلی نسبت به آشنایی نسل جوان به گذشته، تحلیل آینده و ترسیم تصویر آینده امیدوار کرد.

او تصریح کرد: حضرت امام (ره) نظریه جامع انقلاب اسلامی را تدوین و ارائه کردند و امروز وظیفه ماست که در هر حوزه‌ای بر اساس این نظریه جامع، الگو‌های مختلفی را بر اساس نگاه حکمت محور حضرت امام، در زمینه‌های اقتصاد، خانواده، سلامت و ... با تلاش جوانان، پژوهشگران، نویسندگان، اهل فن و ... ترسیم شود.

الهیان به برگزاری این دوره دانش افزایی اشاره کرد و بیان داشت: این دوره می‌تواند به حوزه خانواده کمک کند، اینکه ما بتوانیم الگویی را برای مشاوره ترسیم کنیم تا بتواند زوج‌های جوان را پیش از ازدواج، یاری دهد که چطور تصمیم بگیرند، تا ازدواج موفقی رقم بخورد.

او گفت: اوایل ازدواج باید جوانان مهارت‌های لازم را به منظور ازدواج موفق کسب کنند.

رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امروز آسیب‌های جدی متوجه خانواده هاست، افزود: ما امروز با فضای مجازی مواجه هستیم که به شدت آسیب‌های خاص خودش و وضعیت ولنگار فضای مجازی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

الهیان با اشاره به اینکه موضوع حقوق کودک در فضای مجازی را در کمیته حقوق بشر مجلس که بنده مسئولیت آنجا را دارم، دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: اخیراً نیز جلسه با مرجع ملی حقوق کودک داشتیم، دوستانی که آنجا درگیر هستند و کار می‌کنند، اعلام می‌کردند، واقعاً نوجوانان و کودکان ما حالشان خوب نیست، وضعیت خوبی ندارند.

او بیان داشت: تعداد پرونده‌های جرائم کودکان که ناشی از دسترسی بی محابای کودکان به فضای مجازی است، بسیار زیاد شده و از آنجایی که والدین نظارت درستی ندارند، خود این باعث آسیب‌ها و نگرانی‌های جدی برای خانواده‌ها شده است.

رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی کشور‌ها به منظور جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی برای کودکان از سیمکارت پاک استفاده می‌شود، گفت: این درحالیست که در کشور ما متأسفانه هنوز مسئولان متوجه مخاطرات این مسئله نشده اند و این آسیب دارد خانواده‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

الهیان افزود: ما در مجلس نیز پیگیر حقوق کودک در فضای مجازی هستیم.

او با تأکید بر لزوم توجه جدی به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، تصریح کرد: ما در تمدن چندهزار ساله خود، یک نوع سبک زندگی خوب داریم که متأسفانه به آن توجه نمی‌کنیم و سبک زندگی غربی به ما تحمیل می‌شود.

الهیان بیان کرد: امروز متأسفانه حیوانات خانگی جای فرزندان را در خانواده‌های ما گرفته اند و حتی در برخی شهرستان‌ها نرح رشد جمعیت به صفر رسیده است که این یک فاجعه برای جامعه ما است.

رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امروز ما توفیقاتی داریم، به خاطر جمعت جوان ماست که در همه حوزه‌ها از اقتصاد گرفته تا صنعت، فناوری و ... پیش رو و پیشران هستند.

الهیان افزود: طی ۲۰ سال آینده که جمعیت ما جمعیت سالمند شود، دیگر این نیروی محرک و پرتوان را نداریم و این آینده تلخی است که در انتظار ماست.

او تصریح کرد: متأسفانه ما در کل دنیا، کشوری هستیم که سریع‌ترین افت را در نرخ رشد جمعیت داریم.

الهیان با اعلام اینکه ما در مجلس طرحی را به عنوان "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" در دستور کار داریم، بیان کرد: طرح خوبیست که هدف، در نظر گرفتن تسهیلات و مشوق‌هایی برای خانواده هاست تا موانع فرزندآوری از پیش پای آن‌ها برداشته شود.

او گفت: اگر این طرح اجرایی شود، یک گام مهمی در بحث فرزندآوری خواهد بود که اکنون ایراداتی شورای نگهبان گرفته و در حال اصلاحیم و در صورتی که اصلاحات نهایی شود، این قانون برای ۷ سال به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه خانواد‌ها باید فرزندآوری را در دستور کار قرار دهند، افزود: تجربه نشان داده است، والدینی که فرزندان بیشتری دارند در آینده حمایت بیشتری می‌شوند.

الهیان با تأکید بر اینکه بیاید از امروز به زوج‌های جوان کمک کنیم، تصریح کرد: ما در مجلس از طریق حمایت‌ها و شما مشاوران در مشاوره هایتان با راهنمایی این کار را عملیاتی کنید.

او بیان کرد: پنجره طلایی جمعیت ما حداکثر و در حالت خوشبینانه تا ۱۰ سال است، اگر این ۱۰ سال بگذرد، ما نمی‌توانیم از این وضعیت بحرانی عبور کنیم و جمعیت را جوان نگه داریم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
متاسفانه جلوی جمعیت رو از اولش یعنی بعد از سال ۱۳۶۰
نباید میگرفتن!!!
آخرین اخبار