بهار مشترک ارتباطات فرهنگی در بازدید وزیر تاجیکستان در میراث جهانی تخت جمشید

صبح امروز وزیر کشور تاجیکستان به همراه استاندار فارس و مسئولان به شهرستان مرودشت سفر کرد و از مجموعه تخت جمشید بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در سفر وزیر تاجیکستان به ایران و استان فارس از مجموعه جهانی تخت جمشید بازدیدی صورت پذیرفت که طی آن در ابتدا با خوشامدگویی بومیان ایرانی در شهرستان مرودشت به میهمانان تاجیک همراه بود و در حین برنامه و دیداری که در تالار تشریفات این میراث جهانی انجام شد به جنبه‌های مختلف پیوند‌های فرهنگی مشترک ایران با آن کشور تاکید و گفتگو‌هایی صورت پذیرفت.

این دیدار که با حضور استاندار فارس، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، مقامات ارشد استانی و شهرستانی و اهالی رسانه صورت پذیرفت با توضیحاتی در رابطه با جغرافیای ایران در طول تاریخ و گستردگی‌های سرزمینی و تنوع قومی قابل توجهی که وجود داشته، گفتگو شد و به پیام صلح و دوستی ملت ایران که در بین ملت‌ها همیشه پیشگام بوده است خطاب به میهمانان کشور همسایه و صلح دوست تاجیکستان، تاکید شد.

جمشید معینی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در حاشیه این دیدار با تاکید بر اینکه صلح و دوستی میان دو ملت از سیاست‌های شفاف مقامات ایرانی است، مطرح کرد: دولتمردان ما به صورت مداوم خواستار برقرار بودن ارتباطات گوناگون با کشور‌های دنیا به ویژه همسایگان هستند؛ چرا که در دوران فراز تاریخی، پیوند‌های مشترک متعددی در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بین دو کشور حاکم بوده است.

او با اشاره به مصادیق پیوند‌های فرهنگی مشترک ایران با تاجیکستان، بیان داشت: از ارتباطات عمیق فرهنگی دو ملت می‌توان به اشتراک زبان پارسی و همچنین مذهب و جشن‌های ایرانی نظیر نوروز و یلدا مثال زد که منابع ارزشمندی در توسعه فرهنگی و تولید ثروت ملی برای ما محسوب می‌شوند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی فارس با اشاره به عصر جدید دیپلماسی فرهنگی در حوزه تمدنی، گفت: با نگاهی دیگرگون به ارتباطات فرهنگی امکان افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های حفاظت و مرمت، رویداد‌های آیینی، جشن‌های ملی و فراوانی مشترک، تربیت تکنسین و پذیرش دانشجو و همچنین تعریف فصل‌های پژوهشی مشترک بین دو کشور وجود خواهد داشت که می‌تواند منجر به همکاری پایداری در جهت تامین منافع ملی طرفین در حوزه میراث فرهنگی باشد.

او ادامه داد: با توجه به تنوع آب و هوایی و ظرفیت غنی آثار فرهنگی و طبیعی بی‌بدیلی که در استان فارس و همچنین در مرکز آن، شهر شیراز وجود دارد می‌توان این منطقه را به عنوان قطب گردشگری ایران با برنامه ریزی‌های هدفمند در جهت توسعه صنعت گردشگری مورد بهره‌برداری قرار داد و بهار مشترک ارتباطات فرهنگی را محقق کنیم.

در این برنامه، بازدیدکنندگان از مسیر‌های گردشگری میراث جهانی تخت جمشید که شامل مجموعه آپادانا، مجموعه صدستون، خزانه و کاخ‌ها و محوطه‌های مختلف بود، بازدید کردند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار