ارتش آمریکا مسئولیت خود را در مرگ ۲۳ غیرنظامی در سال ۲۰۲۰ که بخش عمده آن مربوط به عملیات‌ها در افغانستان بود به رسمیت شناخت.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، طبق گزارش پنتاگون که روز چهارشنبه منتشر شد ارتش آمریکا مسئولیت خود را در مرگ ۲۳ غیرنظامی در سال ۲۰۲۰ که بخش عمده آن مربوط به عملیات‌ها در افغانستان بود به رسمیت شناخت. با این حال این آمار پایین‌تر از آمار سازمان‌های مردم نهاد است.

 این گزارش سالانه که از سال ۲۰۱۸ مورد مطالبه کنگره بود و بخشی از آن از جمله مطالب محرمانه دفاعی است، تاکید می‌کند وزارت دفاع شمار غیرنظامیانی را که در سال ۲۰۲۰ کشته شدند ۲۳ نفر و شمار زخمی شدگان غیرنظامی در عملیات‌های نظامی آمریکا را ۱۰ نفر اعلام کرده است.

اکثر این غیرنظامیان در افغانستان کشته شده اند. طبق بخش عمومی این گزارش پنتاگون مسئولیت مرگ ۲۰ غیرنظامی را در افغانستان بر عهده گرفته است. علاوه بر این در فوریه سال ۲۰۲۰ یک غیر نظامی در سومالی و در ماه مارس یک نفر دیگر در عراق کشته شدند. در این بخش از گزارش به محل کشته شدن بیست و سومین غیرنظامی و زمان آن نیز اشاره‌ای نشده است.

علاوه بر این، پنتاگون در آمار سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ خود بازنگری کرد و کشته شدن ۶۵ نفر و زخمی شدن ۲۲ نفر دیگر را هم که اکثر آن‌ها مربوط به سوریه و یمن بود برعهده گرفت.

این سند تاکید می‌کند کنگره در سال ۲۰۲۰ بودجه ۳ میلیون دلاری به پنتاگون اختصاص داده بود تا به خانواده قربانیان غیرنظامیان غرامت پرداخت کند، اما هیچ یک از آن‌ها پرداخت نشده است.

سازمان‌های غیردولتی به طور مرتب آماری بسیار بالاتر از حملات آمریکا در عرصه‌های جنگی منتشر می‌کنند.

سازمان ایر وارز (Airwars) که قربانیان غیرنظامی بمباران‌های هوایی در جهان را برآورد می‌کند، اعلام کرد در محتاطانه‌ترین برآورد ۱۰۲ غیر نظامی در عملیات‌های آمریکا در سراسر جهان کشته شدند که ۵ برابر بیشتر از آماری است که پنتاگون به آن اعتراف کرده است.

ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان موسوم به (اوناما) شمار قربانیان غیرنظامی عملیات نیرو‌های ائتلاف به سرپرستی آمریکا در این کشور را ۸۹ نفر و شمار زخمی شدگان را ۳۱ نفر برآورد کرده است. در سومالی که آمریکا تنها به کشته شدن یک غیرنظامی اعتراف کرده است ایر وارز و دیگر سازمان‌های مردم نهاد شمار کشته شدگان را ۷ نفر اعلام کرده اند. منابع محلی در سوریه و عراق هم از کشته شدن ۶ غیرنظامی در حملات آمریکایی خبر می‌دهند.

از دیدگاه اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا تحقیقات وزارت دفاع و بر عهده گرفتن مسئولیت مرگ این غیرنظامیان به هیچ وجه کافی نیست. هینا شمسی یکی از مسئولان این نهاد می‌گوید: شگفت آور است که در سال ۲۰۲۰ وزارت دفاع با وجود تخصیص بودجه از سوی کنگره به خانواده‌های غیرنظامیان آسیب دیده غرامتی پرداخت نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار