سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: جنگل‌ها این نعمت‌های خدادادی به عنوان شش‌های زمین در اختیار ما قرار داده شده‌اند و می‌طلبد همگان در حفظ و نگهداری آن‌ها بکوشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، رحمان توکلی سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در زمینه مدیریت حریق به دو صورت می‌شود در کاهش مخاطره حریق مدیریت صورت گیرد، مدیریت از طریق برنامه‌ریزی برای پیشگیری و جلوگیری از حریق و مدیریت و برنامه‌ریزی برای اطفای حریق در زمان آتش‌سوزی این دو شیوه مدیریت را تشکیل می‌دهند.

او افزود: در بحث پیشگیری از حریق در کل کشور و استان با توجه به اینکه همواره پیشگیری بهتر از درمان است ما نیز معتقدیم پیشگیری از حریق بسیار مهم است و در این زمینه یکی از کلیدی‌ترین اقدامات بحث اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش جوامع محلی و مردم است.


بیشتر بخوانید


توکلی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم حفاظت از منابع طبیعی را به عنوان یک ارزش مطرح کنیم تا منابع طبیعی به‌عنوان ارزش در ذهن مردم به واسطه آگاهی بخشی برای افزایش دانش عمومی، نهادینه شود، به صورت مستقیم در پیشگیری از آتش‌سوزی تاثیرگذار است.

او با اشاره به اینکه چه در ایران و چه در بقیه کشور‌ها قوانین و مقررات در بحث حریق قوانین سختگیرانه‌ای است که به‌منظور ایجاد اثر بازدارندگی این قوانین مطرح شده است گفت: ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع بیان می‌دارد اگر ایجاد حریق در جنگل‌ها و مراتع به‌صورت عمدی صورت گیرد سه تا ۱۰ سال محکومیت برای مجرم مدنظر قانون‌گذار قرار می‌گیرد.

توکلی، گشت‌های مراقبتی و کشیک‌های حریق را اقدامی جهت پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها بیان کرد و گفت: ایجاد ایستگاه‌های دیدبانی به‌منظور اطلاع‌رسانی در مباحث آتش‌سوزی مورد دیگری است که در بحث پیشگیری از حریق مدنظر قرار گرفته است.

او افزود: با توجه به اهمیتی که جنگل‌ها و مراتع و کارکرد‌های اکولوژی و زیست‌بومی که این منابع خدادادی دارند، می‌طلبد که همه مردم و جوامع محلی که ارتباط مستقیم با این عرصه‌های منابع طبیعی دارند با اطلاع از این اهمیت همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند و برای مدیریت آتش‌سوزی تلاش کرده و وقوع آن را به حداقل برسانیم.

توکلی در پایان افزود: جنگل‌ها این نعمت‌های خدادادی به عنوان شش‌های زمین در اختیار ما قرار داده شده‌اند و می‌طلبد همگان در حفظ و نگهداری آن‌ها بکوشیم چراکه شکل‌گیری جنگل سالیان سال زمان می‌برد و بی‌انصافی است بی‌احتیاطی و عدم توجه ما جنگلی در آتش بسوزد و این موضوع سبب شود که نسل‌های آینده از چنین گنجینه‌های بزرگی محروم شوند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.