معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سازمان میراث فرهنگی ضمن اعزام یگان حفاظت به محل مانع از ادامه فعالیت مالک خصوصی خانه ستاره‌دار شکری شده است که درهمین راستا از مالک خصوصی خانه مذکور شکایت خواهیم کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ناصر طاهری معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیرامون تخریب بخش داخلی خانه ستاره‌دار شکری در مجاورت خانه مصور الملک اصفهان در عصر روز گذشته گفت: این خانه سالم نبود و بقایایی از آن مانده بود که به منظور حفظ بقایای این خانه با شهرداری گفتگو‌هایی صورت گرفته و به میزانی تخریب این خانه بالا بود که امکان نوسازی این خانه را به مالک دادیم، اما گفتیم باید عینا با همین الگوی ساخت، ساخته شود.

او پیرامون صحبت شاهدان عینی در محل این خانه مبنی بر قطع درختان و تخریب و خروج در‌های داخلی این خانه تاریخی گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن اعزام یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی به محل، مانع ادامه فعالیت این مالک خصوصی شده است که در همین راستا از مالک خانه مذکور شکایت می‌کنیم.

شکایت سازمان میراث فرهنگی از مالک خانه شکری در اصفهان

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، افزود: ضمن شکایت از مالک این خانه، مجوز نوسازی نیز صادر نخواهیم کرد و من خود این خانه را از نزدیک دیده‌ام این گونه نیست که خانه کاملی باشد بلکه خانه تخریب شده‌ای است، اما از نظر ما این خانه باید با همان الگوی ساخت بازسازی شود.

او با توجه به آن که این خانه حدفاصل دو خانه ثبت ملی قرار دارند و درصورت بروز مشکل در این خانه، آسیب جدی به خانه‌های مجاور خود وارد می‌کند، پیرامون بروز خطرات احتمالی برای خانه‌های مجاور و ثبت ملی این خانه ستاره‌دار تاریخی، بیان کرد: عقیده دارم که این مالک خصوصی تخلف کرده و ما طبق وظیفه یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی به منظور توقف ادامه فعالیت مالک به محل اعزام کردیم، همچنین از مالک شکایت می‌کنیم و مجوز نوسازی نیز دیگر صادر نخواهیم کرد.

طاهری با بیان اینکه پیش از این به این مالک تذکراتی پیرامون تخریب داده شده است اظهار کرد: در بازدید از این خانه تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از این خانه باقی مانده بود و ما به شهرداری منطقه یک نوشتیم که از نظر ما این خانه باید بازسازی شود و مالک باید با حفظ باقی مانده‌های آن نسبت به تکمیل و بازسازی این خانه اقدام کند.

او افزود: به موجب آن که مالک خانه شکری به صورت مخفیانه اقدام به تخریب خانه کرده در اعزام یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و توقف ادامه فعالیت افراد حاضر در محل، گزارشی از وضعیت آماده و به دنبال ارسال آن به سازمان میراث فرهنگی، براساس گزارش یگان حفاظت به دادسرا شکایت می‌کنیم و به شهرداری منطقه نیز مکاتبه خواهیم کرد که به منظور درس عبرتی برای سایرین مالکان خانه‌های تاریخی هیچ مجوزی برای مالک این خانه صادر نشود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که به موجب مجازات این فرد متخلف تنها مجوز عین به عین می‌تواند صادر شود خاطرنشان کرد: مالک این دست خانه‌ها موظف هستند طبق ضوابط سازمان میراث فرهنگی نسبت به این خانه‌ها اقدام کنند و قانون تکلیف ما را مشخص کرده است، به هر حال مالک تعمدی و به صورت آگاهانه این کار را انجام داده که در استعلام‌هایی که از سازمان میراث فرهنگی گرفته است؛ به این مالک گفته‌ایم که این خانه امکان تخریب ندارد و باید با حفظ بقایای باقی مانده بازسازی شود و روزانه استعلام‌های گوناگونی از ما می‌شود که ما ضوابطی را برای مردم روشن می‌کنیم و اگر قصد این افراد را برای تخریب از پیش بدانیم قطعا برخورد خواهیم کرد.
تاخیر یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی برای حضور در محل تخریب
خانه شکری واقع در چهارراه زاهد اصفهان متعلق به عهد قاجار است و جزو خانه‌های ستاره‌دار در اصفهان به حساب می‌آید که در میان دو خانه ثبت ملی یعنی خانه مصورالملک و خانه طوسی که هم اکنون در حال مرمت هستند، قرار دارد. طاق‌های این خانه عهد قاجار در سال ۱۳۹۵ توسط برخی افراد تخریب شد و ۱۴ خردادماه شاهد قطع درختان و تخریب و خروج در‌های داخلی به بهانه جلوگیری از آتش‌سوزی طبق صحبت شاهدان عینی بوده‌ایم که به دنبال آن بخشی از بقایای این خانه تاریخی تخریب شده است.

با پیگیری و تلاش‌های صورت گرفته مبنی بر جلوگیری از ادامه روند تخریب بقایای خانه شکری و با توجه به گزارش شاهدان عینی در محل ضمن اعزام یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی به محل این خانه، متأسفانه یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی با تأخیری چند ساعته در محل حاضر شد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار