هنرمندان اصفهانی در دوره تیموری هنر سوخت را به حد کمال خود رساندند.

به   گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان    ، این بار به سراغ یکی از چهر‌های ماندگار در رشته هنر سوخت تلفیقی رفتیم رشته‌ای که قدمت دیرینه دارد.


خودتان رامعرفی کنید؟

علی خوشنویس زاده اصفهانی متولد ۱۳۲۷ فرزند استاد شهیر حسین خوشنویس زاده هستم.

این هنر را چگونه آموختید؟
از سال ۱۳۳۹ کار هنری خود را نزد پدر بزرگوارم و استاد حسین بهزاد، استاد محمد تجویدی، استاد مصورالملکی واستاد حسن زرین خط در تهران واصفهان شروع کردم در حال حاضرمدارک تحصیلی من از دارالفنون و هنر‌های زیبای تهران و دکتری هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میباشد.

فعالیت‌های خود در زمینه هنر سوخت را بیان کنید؟

حدود ۳۰ سال است که در دانشگاه هنر، دانشگاه نقش جهان و در سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی مشغول تدریس هستم و در این مدت بیش از ۷۰۰ هنرجو را تعلیم داده ام و در همین مکان که کارگاه خصوصی ام است گاهی اوقات برای هنرجویانی که خیلی مستعد باشند آموزش داشته ام. با توجه به اینکه هنر سوخت یک هنر زمانبر است و زمان زیادی باید صرف کرد تا یک هنر سوخت به اتمام برسد.
بیش از نیم قرن است کار میکنم و حدود ۵۰ اٹر فاخر خلق نموده ام؛ که تعدادی در موزه‌های خارج از کشور می‌باشد.
حدود ۳۵ سال است که در داخل و خارج از کشور نمایشگاه‌های بسیاری داشته و در این نمایشگاه‌ها بیش از ۱۰۰ لوح تقدیر از مقامات ایرانی و خارجی دریافت کرده ام. در نمایشگاه الجزایر، آلمان، آسیایی پاکستان و در سال ۷۱ در نمایشگاه آسیایی و اقیانوسیه شرکت کردم.

در اکثر استان‌های کشور از جمله تهران، تبریز، شیراز، مشهد و اصفهان و … نمایشگاه داشته ام. در اصفهان بسیار زیاد و نمایشگاه اختصاصی در حوزه هنری و خانه هنرمندان هر سال داشته ام.
در اکثر نمایشگاه‌ها لوح تقدیر دریافت کرده ام که بیش از ۱۰۰ لوح می‌باشد. لوح تقدیر از سازمان جهانی یونسکو، رهبر الجزایر، پادشاه اردن و … نیز دریافت کرده ام.


نقطه کمال این هنر از چه زمانی بوده است؟

نقطه کمال این هنر از دوره تیموریان شروع و تا پایان دوره قاجاریه بوده و تجلی آن منحصرا بصورت مجلدات قرآنی و بعضا کتاب‌های نفیس و پس از دوره قاجار بصورت تابلو‌های فاخر و نفیس ارائه شده است.

اساتیدی که در این هنر در اصفهان فعالیت داشتند؟

اساتید این هنر استاد میرزا عباس خان ذوالفنون اسفرجانی، استاد حسین
خوشنویس زاده، استاد آقا تقی کلباسی، استاد حسین خطائی، استاد علی اسفرجانی و استاد علی خوشنویس زاده می‌باشند.
هنر سوخت را معرفی کنید؟

هنر سوخت هنری است اسلامی، ایرانی که احتیاج به تسلط و مهارت در رشته طراحی، نقاشی، معرق، منبت، لایه چینی طلاکوبی، خوشنویسی، تذهیب، تشعیرو صحافی دارد.

آیا سبک خاصی دارید؟

بله هر هنرمندی سبک خاصی دارد، اما مضامین آثارمن بیشتر معنوی و عرفانی است.

مهد این هنر بیشتر در اصفهان تبریز و مناطقی از هند و عثمانی در دوره صفویان بوده است.


روزانه چند ساعت کار می‌کنید؟

در روز حدود ۱۰ ساعت کار میکنم واز دیگر استان‌ها هم دانشجو و هنرجو دارم.

آیا اثری داشته اید که از نظر خودتان منحصر به فرد باشد؟

این هنر نیاز به جوهره ذاتی، علاقه، پشتکار و حمایت نهاد‌های فرهنگی و هنری دارد. من در یک تابلویم یک کار ابداعی انجام داده ام که در کار قدما هم نبوده و این است که معمولا در این تابلو‌های سوخت، نقاشی وسط تابلو، به شکل معرق یا برش و کتیبه‌های اطراف آن به شکل منبت یا برجسته کار می‌شود، اما من برای اولین بار در زمینه چهار کتیبه چهار طرف تابلو، هم معرق و هم منبت کار کرده ام که این، یک کار فوق العاده پیچیده است.

کتابی با نام پیدایش و سیر تحول و تکامل هنر سوخت تدوین نموده ام. این هنر برای من موقعیت مادی و معنوی و جایگاه اجتماعی خوبی فراهم نموده ام.
جایگاه این هنر را چطور می‌بینید؟
هنر سوخت در حال حاضر غریب است و خیلی‌ها آن را نمی‌شناسند و متاسفانه عده‌ای هم بر غریبی آن دامن می‌زنند.
جایگاه این هنر در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی است و با صنایع دستی خیلی متفاوت است.

وجه تسمیه هنر سوخت چیست؟
اول کاربرد رنگ‌های سوخته یعنی رنگ‌های غیر شفاف و پخته در هنر سوخت و دوم به دلیل ایجاد نقوش برجسته بر روی قطعات چرم تیماج که به دو روش ضربی و یا توسط ابزار‌ها گداخته می‌باشد.

علاقمندم تا پایان عمر با این هنر زندگی کنم و آثار متعددی خلق کنم.
سخن آخر؟
در پایان به شما و دیگران توصیه میکنم این هنر را از نزدیک دیدن کنید، چون هنر کاری است میدانی و عملی و در پایان تصویر بعضی آٹارم و سپس شرح احوال و آٹارم را در وب سایت‌های هنری مشاهده کنید.

 

انتهای پیام /ی

برچسب ها: صنایع دستی ، هنر سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار