رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد حبس و مجازات نقدی را برای آتش‌افروزان جنگل‌ها و مراتع تشریح کرد.

مجید پاتو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد با اشاره به ماده ۴۶ قانون حفظ و احیای منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: بر اساس این ماده، آتش روشن کردن در جنگل و آتش‌سوزی در آن جرم بوده و هر فردی که مبادرت به کت زدن یا روشن کردن آتش در تنه درختان موجود در بستر جنگل‌ها کند، به زندان تادیبی از سه ماه تا مدت یک سال محکوم خواهد شد.

پاتو افزود: همچنین برای صدمه زدن به یک اصله درخت جنگلی که در جریان برافروختن آتش از بین رفته به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شود.

او اضافه کرد: همچنین طبق ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور در صورتی عمدی بودن آتش سوزی، متخلف به ۳ تا ۱۰ سال حبس محکوم می شود.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول با بیان اینکه با یک سهل انگاری کوچک در طبیعت گردی موجب آتش سوزی‌های گسترده نشویم، عنوان کرد: با توجه به کم آبی‌های پیش رو و کاهش بارندگی امسال احتمال حریق در عرصه‌های طبیعی زودتر اتفاق می‌افتد، بنابراین لازم است با نزدیک شدن به فصل گرما مراقبت‌های لازم را در پیش بگیریم و نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کنیم تا از آتش سوزی در طبیعت جلوگیری شود.

پاتو با اعلام اینکه بیشتر آتش سوزی‌ها در مواقع تعطیل و همزمان با تفریح شهروندان گزارش شده، اذعان کرد: گرمای هوا، وزش باد و خشک بودن علفزار‌ها و بوته‌ها از دیگر عوامل بروز آتش سوزی در مراتع است.

او خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف مبنی بر انواع تهدید به جنگل‌ها و مراتع مانند قطع درختان و دست درازی به جنگل‌ها، تغییر کاربری و تصرف و تعدی به اراضی ملی، تخریب عرصه و تغییر کاربری و آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها، مراتب را از طریق تلفن ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.