دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: تقویت تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان، منافع بلندمدت دو کشور را تضمین خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مظفر علیخانی دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان در نشستی با هیئت اجرایی جدید اتاق مشترک ایران و افغانستان "شعبه مشهد" با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و تولید مشترک، زمینه‌ساز برقراری امنیت اقتصادی و اجتماعی میان دو ملت دوست و همسایه خواهد بود، گفت: اتاق مشترک ایران و افغانستان که در سال ۱۳۸۱ براساس اراده مقامات دو کشور و بر پایه استراتژیک بودن بازار کشور همسایه و همچنین ارتقای حجم تجارت میان ایران و افغانستان "در یک سطح قابل قبول" تاسیس شد، در آن مقطع شاید سطح روابط تجاری دو کشور به اندازه عدد امروز نبود، اما اراده سیاسی دو ملت، زمینه ساز رشد تعاملات شد.

او به قرابت فرهنگی و زبانی مردمان این دو کشور همسایه پرداخت و افزود: همین مشترکات، امروز دو ملت را در پیوندی عمیق و تنگاتنگ قرار داده است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان ادامه داد: بازار کشور افغانستان، فرصت‌های مطلوبی را برای بخش تولید و صادرات ما فراهم آورده و لذا برای صیانت از منافع کشورمان در این حوزه، باید از منافع افغانستان نیز حفاظت و مشکلات فعالان اقتصادی آن کشور را حل کنیم، منزلت اجتماعی و کرامت انسانی آنان را مورد توجه قرار دهیم و از حقوق حقه ایشان دفاع نماییم. به همین منظور نیازمند ساختار جدید و برنامه‌های نو هستیم.


بیشتربخوانید



علیخانی بیان کرد: دفتر مرکزی اتاق مشترک ایران و افغانستان در تهران و اتاق‌های تابعه آن در مشهد، زاهدان، بیرجند و کرمان هم نیازمند سازماندهی است. متعتقدیم اگر ۱۵ کشور همسایه جزو بازار‌های استراتژیک ایران به شمار می‌آیند؛ باید برای آن‌ها برنامه کارآمد تجاری ارائه شود. در این میان بازار افغانستان برای کشورمان اهمیت به مراتب بیشتری دارد و به همان نسبت هم باید سرمایه گذاری در این بخش، افزون شود.

او تصریح کرد: به این منظور لازم است تا اتاق بازرگانی ایران به اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی و اتاق‌های مشابه که مسئولیت سنگین در تعامل با چنین بازار‌های صادراتی را به دوش می‌کشند، نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان تاکید کرد: درصدد هستیم برای هر کدام از بازار‌های استراتژیک ایران، کمک ویژه به اتاق‌های مشترک استان‌های هم مرز با آن بازار‌ها داشته باشیم که امیدواریم این مهم به تصویب هیات نمایندگان اتاق ایران برسد.

علیخانی اظهار کرد: نباید از نظر دور داشت که ۹۰ درصد حمل و نقل و صادرات ایران به افغانستان متعلق به خراسان رضوی است و سرمایه‌های سرمایه گذاران عمده افغانستانی در این خطه تمرکز یافته است و از این منظر، این استان باید حمایت‌های ویژه‌ای را در این رابطه دریافت کند. همچنین نمی‌توان نقش اتاق مشهد را در بحث سیاستگذاری‌های مرتبط با روابط بین ایران و افغانستان نادیده گرفت.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار