کرونا، چین و روسیه محور اصلی نشست بایدن و گروه هفت

نشست رئیس جمهور آمریکا با سران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان بر موضوعات همه گیری کرونا، روسیه و چین متمرکز خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، نشست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با سران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه هفت) در دهکده ساحلی انگلیس بر مسائل مشترکی همچون همه گیری کووید-۱۹، روسیه و چین متمرکز خواهد بود.

گونه‌های جدید کووید-۱۹ و افزایش شمار قربانیان کرونا در برخی کشور‌ها در کنار مسئله تغییرات آب و هوایی، تقویت زنجیره‌های عرضه جهانی واکسن کرونا و تضمین حفظ برتری فناوری غرب بر چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست خواهد بود که از روز جمعه این هفته تا یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا متعهد به احیای مناسبات با متحدان واشنگتن، پس از گذشت دوره پرفراز و نشیب ریاست جمهوری دونالد ترامپ شده است که واشنگتن را از برخی نهاد‌ها خارج و حتی در یک مورد تهدید به ترک ناتو کرد.

بایدن در یادداشتی که روز شنبه در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد نوشت در این برهه از بلاتکلیفی جهانی، همچنانکه جهان هنوز با یک همه گیری دست و پنجه نرم می‌کند، این سفر به ازسرگیری تعهد واشنگتن در قبال متحدان و شرکای خود اختصاص خواهد داشت.

در حالی که متحدان آمریکا در سال‌های ریاست جمهور ترامپ دلسرد شده بودند و به دنبال اقدامی ملموس و پایدار هستند این نشست شعار بایدن «آمریکا بازمی گردد» را به بوته آزمایش می‌گذارد.

بایدن پیش از عزیمت به ژنو و ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با سران اروپا و متحدان ناتو در بروکسل دیدار خواهد کرد و موضوع روسیه در کانون اصلی این مذاکرات خواهد بود.

حمله سایبری اخیر به بزرگترین شرکت تولید و توزیع گوشت دنیا از سوی گروهی که مدعی هستند در روسیه فعالیت دارد و حمایت مالی پوتین از بلاروس به دنبال اقدام این کشور در به زمین نشاندن یک فروند هواپیما و بازداشت خبرنگار مخالفی که سرنشین این هواپیما بود مقامات واشنگتن را بر آن داشته است تا اقدامات شدیدتری را در قبال مسکو اتخاذ کنند.

در همین حال انتظار می‌رود بایدن در حاشیه اجلاس ناتو با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار کند. نشستی مهم میان دو متحد ناتو به دنبال آنکه اقدام ترکیه در خرید سامانه پدافند هوایی روسیه خشم واشنگتن را برانگیخت و خطر بروز اختلاف بین دو طرف شدت پیدا کرد.

آمریکا و منابع دیپلماتیک اعلام کردند همچنانکه شمار قربانیان کرونا در جهان به مرز چهار میلیون نفر نزدیک می‌شود دولت بایدن که روز پنجشنبه جزئیات برنامه‌های خود را برای توزیع ۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا در جهان تا پایان ماه ژوئن منتشر کرد، به شدت به متحدان خود برای پیروی از این روند متکی است.

واشنگتن ماه گذشته حمایت خود را از لغو مالکیت معنوی واکسن کرونا به منظور سرعت یافتن روند تولید واکسن در کشور‌های در حال توسعه اعلام کرد.

دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند پیش بینی نمی‌شود اتفاق نظر چندانی بر سر این مسئله وجود داشته باشد و هرگونه موافقت سازمان جهانی تجارت برای اجرای این امر در این زمینه ماه‌ها به طول خواهد انجامید.

در ارتباط با مسئله کار اجباری در چین نیز دولت بایدن از متحدان خود خواهد خواست تا علیه چین بر سر مسئله کار اجباری در استان سین کیانگ متحد شوند؛ استانی که بیشتر ساکنان آن اقلیت اویغور هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار