وزیر خارجه پاکستان می‌گوید که کشورش قصد فراهم سازی شرایط برای ایجاد پایگاه نظامی آمریکا را در خاک خود ندارد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به گزارش روزنامه نیویورک تایمز در مورد مذاکرات واشنگتن و اسلام آباد روی موضوع ارائه خدمات ویژه به آمریکا مبنی بر فراهم سازی شرایط جهت ایجاد "پایگاه" برای نظارت بر اوضاع افغانستان گفت: پاکستان هرگز اجازه ایجاد پایگاه نظامی آمریکا را در خاک خود پس از خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان فراهم نخواهد کرد.

او در عین حال تاکید کرده که اسلام‌آباد مانع از حملات هواپیما‌های بی‌سرنشین آمریکایی در قلمرو پاکستان خواهد شد.

قریشی همچنین گفته‌ است که کشورش نگران تکرار تجربه دهه ۹۰ میلادی در افغانستان است.

پیش از این، وزارت دفاع آمریکا گفته‌ بود که پاکستان اجازه استفاده از حریم هوایی این کشور برای پشتیبانی آمریکا از نیروهایش در افغانستان را داده‌ است.

با وجود تاکید مقامات ارشد دولت پاکستان مبنی بر مخالفت با استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک این کشور، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که واشنگتن در کانال‌های نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک با پاکستان در گفتگو است تا از مبدل نشدن دوباره افغانستان به پناهگاه امن شبکه القاعده یا هر گروه هراس افکن دیگر اطمینان به دست آید.

پیشتر New York Times به استناد از منابعی گزارشی را مبنی بر اینکه مقامات دولت بایدن به دنبال مذاکره با پاکستان برای ایجاد و حفظ پایگاه‌های نظامی خود در مرز‌های افغانستان در راستای انجام عملیات‌های آتی هستند، منتشر کرد.

این نشریه افزود که مذاکرات آمریکا با کشور‌های منطقه برای ایجاد پایگاه جهت نظارت بر افغانستان در جریان است و پاکستان و کشور‌های آسیای مرکزی از جمله گزینه‌های در دست بررسی هستند، اما اسلام‌آباد از یک سو مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده و از سوی دیگر شرایط سختی را برای آمریکا ارائه داده و گفته است هرگونه عملیات علیه تروریست ها باید در توافق با این کشور صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار