در انتخابات ریاست جمهوری رای مردم حرف اول را می زند، اما آرایی وجود دارند که برای نامزد و حزب خاصی نیستند.

به گزارش  خبرنگار حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ یعنی کم تر ۱۰ روز دیگر برگزار می‌شود. در این انتخابات ۷ نامزد «محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، امیر حسین قاضی زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی» وارد گود سختِ رقابت انتخابات ریاست جمهوری از سوی دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب  شده اند و هر یک سعی دارند  بر سبد رای خود بیفزایند.  

معمای آرای خاکستری

در انتخابات ریاست جمهوری در مورد مساله انتخاب‌کنندگان ۳ بخش مردمی وجود دارد که رای می‌دهند. گروه اول احزاب، جریان‌ها، گروه‌های سیاسی و افرادی که سازمان رای دارند و فعالیت‌های انتخاباتی آن‌ها سازمان‌یافته است هستند و گروه دوم کسانی هستند که رای نمی‌دهند و گروه سوم در جرگه این تقسیم بندی نمی‌گنجند و رای آن‌ها برای اصولگرا و اصلاح طلب نیست. در واقع بر اساس آنچه تحلیل‌گران معتقدند ۳۰ درصد آرا در هر انتخاباتی متعلق به جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم نیز هر کدام به دلیلی در انتخابات شرکت نخواهند کرد و گروه سوم نیز که حدود ۳۰ تا ۳۶ درصد آرای جامعه را تشکیل می‌دهند مربوط به آرای خاکستری هستند. در ادبیات جامعه‌شناسی سیاسی، به این بخش از رای دهندگان انتخابات «آرای خاکستری»، «آرای خاموش» یا در ادبیات مرسوم نظرسنجی ایرانی، «مرددین» می‌گویند. آرای این گروه در انتخابات سرنوشت‌ساز است و ابتدا می‌توانند مشارکت حداکثری را شکل دهند و ثانیا می‌توانند ورقِ سبد رای را به نحو محسوسی تغییر دهند.


بیشتر بخوانید


جناح‌ها و جریان‌های سیاسی در تلاش هستند تا در این فرصت، آرای خاکستری را به نفع خود، وارد عرصه کنند. نامزد‌های انتخابات در این ایام بیشتر از اینکه به فکر کسانی باشند که مشخص است می خواهند به چه نامزدی رای بدهند بیشتر به کسانی که هنوز تصمیمی برای مشارکت نگرفته اند گرایش دارند و سعی دارند آن‌ها را به نفع خود پای صندوق‌های رای بکشانند تا سبد رای پُرتری داشته باشند تا مرگ سیاسی آن‌ها رقم نخورد.  

زیر پوست آرای خاکستری انتخابات ریاست جمهوری/ ورقی که به ناگهان با مرددین برمی گردد

نامزد‌های انتخابات با زبان بدن آرای خاکستری را نصیب خود می‌کنند

محمد علی بیدارمغز چهره ماندگار تشریفات ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تاثیرگذاری آرای خاکستری در انتخابات گفت: حسن روحانی در سال ۹۶ با یک دقیقه نگاه به لنز دوربین و حرف زدن با مردم توانست تاثیر زیادی بر سبد رای خود بگذارد. در انتخابات مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ دو گروه طرفدار دو جبهه هستند و یک گروه هم بی طرف هستند. کسی که می خواهد پیروز شود باید آرای بی طرف یا اصطلاحا خاکستری را به خود جذب کند. در انتخابات آمریکا ۷ درصد رای خاکستری بود که بایدن آن‌ها را از آن خود کرد و پیروز شد. اگر کسی بتواند آرای خاکستری را جذب کند می‌تواند این رای را بخرد. وقتی روحانی به لنز دوربین خیره شد می‌دانست که مردم در آن سوی لنز به او نگاه می‌کنند.

آرای خاکستری باعث پیروزی روحانی شد

عباس عبدی فعال اصلاح طلب درباره آرای خاکستری گفته است: آرای خاکستری که قابل جذب است شامل کسانی می‌شود که تردید دارند در انتخابات شرکت کنند و کسانی که شرکت می‌کنند، ولی هنوز نامزد خود را انتخاب نکرده‌اند و نیز کسانی که در شرایط کنونی نامزد خود را انتخاب کرده‌اند، ولی امکان تغییر نظر آنان وجود دارد. این گروه در سال ۱۳۹۲ زیاد بودند و آرای آنان به وسیله آقای روحانی و اصلاح‌طلبان تغییر کرد، در حالی که پیش از آن درباره نامزد مورد نظر خود تصمیم موقتی گرفته بودند.


بیشتر بخوانید


عبدی ادامه داد: آمار نظرسنجی‌ها در تهران نشان می‌دهد که این گروه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کسانی است که در تهران رأی خواهند داد و باید برای جذب آنان برنامه‌ریزی کرد و آنان را مخاطب خود قرار داد. این‌ها افراد به نسبت متنوعی هستند. بخشی از آنان علاقه‌ای به شرکت در انتخابات ندارند. ولی اگر بیایند معلوم است که به چه جناحی رأی می‌دهند. اصلاح‌طلبان می‌توانند امیدوار باشند که ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد را از طریق تشویق به مشارکت به آرای خود اضافه کنند. آنان کم و بیش سهم سبد نامزدان اصلاح‌طلب هستند. هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا می‌توانند برای آنان برنامه داشته باشند.

زیر پوست آرای خاکستری انتخابات ریاست جمهوری/ ورقی که به ناگهان با مرددین برمی گردد

آرا خاکستری بیشتر به نفع اصلاح طلبان جذب می شود

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا درباره تاثیر آرای خاکستری بر پیروزی انتخابات گفت:  همیشه بیش از ۲۵ درصد آرای مردم، آرای خاکستری و مردد هستند که بیشتر به سمت اصلاح‌طلبان جذب می‌شوند تا اصولگرایان. در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اصلاح طلبان تمرکز ویژه‌ای به آرای خاکستری داشتند و توانستند که این بخش از آرا را به پای صندوق بیاورند، مجموع اصلاح‌طلبان و آرای خاکستری و البته گروه‌هایی که هرگز حاضر به رای دادن در انتخابات نمی‌شدند باعث شدند تا روحانی بیش از ۲۳ میلیون رای آورده و اکثریت آرا را حفظ کند.

مرددین انتخاباتی، چگونه ورق را برمی گردانند

با مروری بر نظر کارشناسان و صاحب نظران می‌توان اذعان کرد آرای خاکستری برای بالا بردن سطح مشارکت سیاسی و چرخاندن ورق نتیجه انتخابات تاثیر به سزایی دارد. کاندیدا‌های هر انتخاباتی از جمله انتخابات ریاست جمهوری نیز سعی می‌کنند با اقداماتی این آرای خاکستری را به سبد رای خود بیاورند. تا اگر پیروز انتخابات هم نباشند حداقل سبد رای ان‌ها از آرای باطله و سفید کمتر نباشد.  

برگ برنده هر نامزدی در جریان انتخابات توجه به مقوله برندسازی است. یعنی داوطلبان باید در هر زمینه‌ای از برنامه و هدف گرفته تا شیوه پوشش و سخن گفتن در پی برند سازی برای خودشان باشند تا بتوانند آرای خاکستری را به سمت خود جلب کنند. در شرایط کنونی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز برخی از نامزد‌ها که از حمایت هیچ یک از دو جبهه اصلاح طلب و اصولگرا برخوردار نیستند در تلاش هستند این آرای خاکستری را نسیب خود کنند تا مرددین ورق را به نام آن‌ها برگردانند، زیرا احتمال رای دادن آن‌ها در هر صورت بیشتر از کسانی است که اعلام کرده اند رای نمی‌دهند.

گزارش از زهرا قاسمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
ان شاالله در انتخابات شرکت میکنیم و رای به فردی میدیم که بعد با افتخار بگیم به ایشون رای دادیم
همانطور که سال ۹۶ با افتخار اعلام کردیم به رییسی رای دادیم امسال نیز به ایشون رای خواهیم داد و به امید خدا امسال موفق به کسب اکثریت ارا خواهند شد و تعیرات بنیادی را اغاز خواهند کرد


افرادی هم که میگن تغیرات این ۲ سال قوه قضاییه نمایشی برای انتخابات بوده
خوبه یه نگاه به کارنامه ایشون بندازن تو هر جایی که رفتند قبل و بعد از ایشون را بررسی کنن اکثرش تو اینترنت هست
Canada
علی
۱۸:۵۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
با تمام احترامی که نسبت به اصلاح طلبا قاءلم، به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود و فوت کردن تو تنور رای ندادن هستن تا نقشه شومشون رو تکرار کنن، باید تاسف خورد که اشتباهاتشون رو نمیپذیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
خیالتون راحت باشه آرای خاکستری رای نخواهند داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
بهتر
اگر رای ندهند بهتر از اینه که به غیر اصلح رای بدن
لطفن اگه خواستین رای بدین بصیرت و آگاهی خودتون رو
بالا ببرید
میزان رای ملت است
سرنوشت ایران در دستان ایرانیان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
متاسفانه با كارنامه‌ی ضعیف این دولت، آرای خاکستری این بار به سمت اصولگرایان و مشخصاً آیت الله رئیسی متمایل خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
رئیسی زبونی آیت الله نمیشه باید درس بخونه ، اگه علم از اسمون براش نارل میشه اون یچیز دیگه هست ، مگه میشه کسی که شب و روز سرکار هست خود بخود دانشمند دینی هم بشه ؟؟؟؟؟؟ !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
رئیسی اصول گرا نیست
#رئیسی_انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
ظاهراً در تایید نظرات تکراری دقت نمی شود.
برخی بدنبال وحدت شکنی هستند و القائات شیطنت آمیز.
همتی ادامه روحانی است والسلام
مخرب اقتصاد و نابودکننده آینده جوانان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
رای بی رای تا احمدی نژاد نیاد
Canada
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
باید برایت پیشرفت وطن و اینده ایده ال مهم باشد نه شخص
اگر عاشق ایران زمین هستی و به دنبال
برطرف شدن مشکلات به کارنامه مثبت رییسی رای بده
و مثل این ضبط قدیمی که گیر داره
هی نگو احمدی نزاد
دوران بازنشستگی میگذارند و برای توشه اخرت اش
خدمت مجانی به خلق خدا کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
ما ملت امام حسینیم.

در مکتب و سنگر امام حسین علیه السلام حتی آب برای خوردن نبود
پس در سنگر میمانیم ..ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه محمد حسینی زاده
۱۵:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
من رای نمیدم،خیلی تلاش کردم با هزار مشکل ارشد از دانشگاه دولتی رتبه 300رشته فیزیک گرفتم،هیچ جا استخدام نشدم چون پارتی نداشتم سه سال نهضت سواد آموزی اونجا هم جواب رد دادن،رفتم خدمتگزاری آموزش و پرورش ثبت نام کنم قبول نکردن،چقدر زجر،چقدر تحقیر،من که به خدا واگذار کردم خدا حق ما رو اون دنیا بگیره،دیگه باید چکار میکردیم مدرک قرآنی هم دارم،icdlهم دارم،حتی خدمتگزاری هم قبول نمیکنند،مگه خودتون چی خوندید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
معادل رتبه 20 هزار تجربی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
منم مثل شمام همه با پارتی استخدام میشن ، حتی ادمین وای جی سی حتما پارتی داشت چون ازمون استخدامی صدا و سیما هیچ وقت آگهی استخدامی شو ندیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
ان شالله با یاری خدا ی بزرگ و امام زمان عج الله :

و به کوری دشمنان و منافقان داخلی و خارجی
همگی باهم هستیم و
در کنار صندق رای
وبا رای به نامزد اصلح

یک صدا میشویم و
خواهان تغییر وتحولیم ....
ایران سرافراز نقوی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
۴۲سال چکاری نکردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مگه کسی میخواد رای بده؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مگه کسی قراره رای نده؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۱۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
سعید محمد واقعا حیف شد.پدیده ای که با نامردی حذفش کردن.
Canada
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
چرا ناراحتی .شاید جز وزرا و یا معاون و یا .....
سعید محمد باشند
شما به رییسی رای بده
ایشان هم میایند .اینشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
رئیسی مگه قوه قضایی رو آباد کرد که بخواد ایران آباد کنه ،
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۱۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
واسه چی محسن رضایی راحت به فردتاییدصلاحیت شده شورای نگهبان میگه ممنوع الخروجت میکنم ویک فرددیگردرجواب میگه جناب محسن رضایی مخل اقتصادی هست.اینجورکه معلومه یکی ازاین هاجزیی ازهمان یازده مفسداقتصادی هست.
Iran (Islamic Republic of)
معصومه محمدی
۱۴:۱۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
سلام خدایا شکر بازم فصل انتخاب دارد می‌رسد وهمگی دران شرکت میکنند و آزادانه رایگان رابصندوقهای رای می‌اندازند ما هستیم پس نظرمان را عنوان خواهیم کرد ولی مخرب نیستیم چون هر رای یک پله بسوی پیشرفت ویا پس رفت کشورمان می‌باشد ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
۴۲ ساله رای دادی .. به کدوم پیشرفت رسیدی ؟
Canada
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
از همه لحاظ پیشرفت کرده ام .با وجود 42 سال تحریم
از لحاظ اقتصادی و...کم اوردند
شما ایندفعه به رییسی رای بده
تا متوجه تعییر عیر باور شوید
تعییر مثبت .دلسوز و اهل کاریند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
باید رای داد به کسی که با فریب چریب زبانی کند تا مشکلات مردم چندین برابر وضع فعلی شود! در محضر حق چگونه پاسخگوی اعمال زشت تان هستید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
به طریق مسئولان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
من خودم برای اولین بار در این دوره تصمیم گرفتم رای ندهم . چون این بار هم مشکلات حل نشود و زیاد شود : مردم متهم خواهند شد که انتخاب خودتان بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
هر اتفاقی که بیفته باز هم انتخاب مردم ایرانه ادم از مریخ که نیاوردن رای بده شما باید انتخاب درست داشته باشی نه اینکه بگی رای نمی دم حرف شما مثل اینه که به جای حل مساله کل مساله رو پاک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
من خودم برای اولین بار در این دوره تصمیم گرفتم رای ندهم . چون این بار هم مشکلات حل نشود و زیاد شود : مردم متهم خواهند شد که انتخاب خودتان بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
کاملا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
کاملا اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
اشتیاهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
شما درست انتخاب کن
الحق و انصاف انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور چه از طرف اونایی که تسویق به رای دادن بهش کردن چه اونایی که بهش رای دادن اشتباهی بزرگ بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
رای هم ندیم باز مقصر خودمان هستیم. دنبال بهانه نباشید. امنیت و سربلندی کشور، امنیت و سربلندی همه ما مردمه. کسایی که رای نمیدن باعث تضعیف میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
خدا کنه اونها ی که دو سری به روحانی رای دادن پای صندوق رأی نروند چون مشارکت کمتر بهتر است از انتخاب بد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۲۳:۴۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
من هر دو سری به روحانی رای دادم . این بار به رئیسی . ولی حرفت اصلا درست نبود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
امسال افراد مخالف با انتخابات بسیار زیادند. وحدت ملی داشته باشید و در کنار اکثریت مردم ایستادگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
شما فکر می کنید اکثریت هستید به همین فکر هم ادامه بدید چون من اطمینان دارم که همون هایی هستید که رای به روحانی دادید پس شرکت نکنید بهتره کشورو خودمون درست می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
تووامثال‌توبااکثریت( کسانی‌که‌رای‌نمی‌دهند) باید‌باشی‌نه‌
اکثریت‌باتو،استاد!
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۵:۴۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
من اشتباهی مثبت دادم. کاملا با این کامنت مخالفم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
کسایی که اطلاع ندارن بی خود سیاه نمایی نکنن خیلی ها تصمیم به تغییر وضع موجود و رای دادن دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
جنگ واقعی قدرت بین دو دارودسته است : "دارو دسته قمی ها" با "دار ودسته مشهدی ها"!!!! الباقی جز قاضرات است !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
تا كي كج دار و مريز؟ مگه انسانها چند سال و چند بار عمر مي كنند؟ تا كي" مردم ياري كنيد تا من پادشاهي كنم؟" . مردم سالهاست به اميد روزهاي بهتر تحمل كردند ولي هر روز بدتر شده و ديگه نمي خواند روال اشتباه رو ادامه بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
چقدر مزخرف میگی
Canada
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
خیلی منفی نوشته ای
اگر دیدت به زندگی منفی باشد
هیچ وقت خدای نکرده خوشی را نخواهی دید
چونکه قانون جذب
همه منفی ها را جذب خواهی کرد
به رییسی رای بده .پیشمان نخواهی شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مردم رای نمیدهند ، اگه رای بدن ریسی هرگز پیروز نمیشه ، ما ریسی جمهور مردی نمیدانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
حرف‌حق‌تلخه‌که‌منفیش‌زیاده‌نه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بنده خدا خودش نمی دونه تهش چی نوشته چطور + - می دین خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مردم به تایید صلاحیت ها که مهندسی شده است کاملا""شک وتردید دارند واین شک وتردید به شورای نگهبان است که نگهبان انحصار قدرت در دست عدهای خاص است نه نگهبان قانون اساسی !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
این خط واین نشان ! ! ! ! آب از آب نکان نخواهد خورد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
این انتخابات رفراندمی برای کسانی که گفته اند رای نمیدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
وقتی انتخابات ریاست جمهوری مهندسی شده است وای بر انتخابات در کلان شهر ها !!!ظاهرا"کلان شهر ها سهم برادران وزارت کشور است !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
چون میدونیدنتیجه به نفعتون نیست بگیدمهندسی شده.اخه دیگه کی به اصلاحات ورشکسته رای میدخ بااین بلاها که روحانی سرمون آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
هدف از این انتخابات فرمایشی ماندن قدرت در دست سلسله جلیله انحصار طلبان است وبس !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
انحصار طلبان قدرت شدیدا"دستپاچه شده اند وترس از این دارند که مردم ی که به نحوه تایید صلاحیت ها مردد ومشکوک هستند قید شرکت در انتخابات از پیش معلوم شده را بزنند !!!
Iran (Islamic Republic of)
کامبیز
۱۱:۵۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
اگه واقعا از وضع موجود خسته اید باید رای بدین اونم به یه فرد لایق با یه کارنامه درخشان، بارای ندادن افراد ناکارآمدی خواهند آمد که باید منتظر دلار ۵۰۰ هزارتومانی و فقر مطلق اکثر جامعه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مثل 42 سال گذشته :شورای نگهبان انحصار قدرت اجازه نداده فرد لایق وارد صحنه شود کمافی السابق وگفته :ما سوار شدیم وحالا حالا ها پیاده نمی شیم !آش کشک خالته ! بخوری پاته ! نخوری هم پاته !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
با سیاست بد و بدتر چیزی درست نشده
Iran (Islamic Republic of)
آبی
۱۴:۵۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
حالت خوب نیست میشه بگی کارنامه کدومشون درخشانه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بدبختی با ما هست هر کاندیدی که بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
فقط اقای ریسی
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۱۱:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
رای بی رای مگر اینکه وضع واقعا تغییر کنه
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۱۱:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
رای بی رای مگر اینکه وضع واقعا تغییر کنه
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۱۱:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
رای بی رای مگر اینکه وضع واقعا تغییر کنه
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۱۱:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
رای بی رای مگر اینکه وضع واقعا تغییر کنه
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۱۱:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
رای بی رای مگر اینکه وضع واقعا تغییر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
رای بی رای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
من حتما رای میدم باتمام خانواده ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
به درک که تو رای ندی
Netherlands
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بخش بزرگی از این رای ها هواداران سعید محمد هستند که احتمالا رایشون تو صندوق رئیسی یا جلیلی هست هرچند به شخصه از تیم جلیلی و تخریب چی ها علیه سعید محمد راضی نیستم اما از اونجا که سعید جلیلی این رفتار رو کوبید ممکنه حتی به ایشون هم رای بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
وقتی از میان 592 نفر 6+1نفر احراز می شوند این مهندسی انتخابات است که نشان می دهد که انتقال قدرت در کشور نا نوشته موروثی شده !!!!واین بازی ها برای خالی نبودن عریضه است !!!!!! وگرنه سر نوشت انتخابات خواه ناخواه انتصاباتی است و هدف این است که قدرت در دست سلسله جلیله وعواملش باشد ومردم تماشاچی !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
امریکا که با۳۵۰میلیون جمعیت فقط ۲تاکاندیدامیادمهندسی نشده است؟ امان ازبیخردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
چهار سال قبلم باید اصولگراها می گفتن،روحانی از قبل تعیین شدست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
چینش به نحوی است که نیازی به رای ما نیست و شخص خاص پیشا پیش پیروز ساختگی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
۱۵.۲۷یکم مطالعتو ببر بالا.امریکا فقط ۲تاکاندید نداشته.اون دوتا طرفدارای بیشتری داشتن
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۰:۴۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
احتمال اینکه انتخابات به دور دوم کشیده بشه هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
به هیچ وجه چون از قبل رئیس جمهور مشخص است و آیت الله رئیسی صبح شنبه رئیس جمهور منتخب خواهد بود
Canada
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بزرگترین اشتباه تون اینه که رای ندهید
بعد شخصی مثل روحانی سرکار بیاد
باید قبول مسیولیت کنید .در انتخاب تون اشتباه کردید
حالا که مرد عمل .مرد دزد گیر .مرد بازگرداندن کارخانه های ورشکسته به رونق کاندید شده
میخواهید کوتاهی کنید
اگر بعد از تحقیق و تفحص به جناب رییسی رای دهید
ایشان بر مشکلات فایق میشوند
چونکه دلسوز و پر کار و انگیزه هستند
حتما رای دهید تا اصلح سرکار بیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
روحانی یا رئیسی یا احمدی نژادیا....هیچ فرقی ندارد.همشون حاصل یک سیستم ازرده خارج هستند.یک بار هم ما رای نمیدیم تا شما برید به رئیسی رای بدید ببینیم رئیسی که انتخاب اصلح شماست چه گلی بسرما میزنه.؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
اینا همش نمایش انتخاباتی بود. چرا قبلا نمیکرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
نه عمو درست ترین کار توی این ۴ دهه همین کار می تونن باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
درود بر رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
اونی که گفته : "مرددین غلط میکنن" خوبه یکم شعور داشته باشه. هر کس حق انتخاب داره. چه اونی که رای میده و چه اونی که رای نمیده، محترمه. همه ما ایرانی هستیم. در کنار هم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
حقیقت تلخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بله مرددین غلط نمی کنند کار بسیار درستی هم می کنن 8سال بدبختی رو به جامعه هدیه دادن ما هم که اصلا نمی فهمیم دست بزنید به افتخار مددین انشاالله این بار کل کشور رو از بین ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
اینجور که پیش میره
حتماجانشین روحانی میاد
امان از وضعیت معیشتی مردم
Iran (Islamic Republic of)
جبار
۱۰:۰۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مرددین امسال هیچ تردیدی ندارند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد.وسلام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مرددین غلط می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
با ادب ، چرا این پیام رو پخش میکنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
خودت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
از این شخصی که اهانت میکنه به عموم مردم و میگه غلط میکنن انتظاری بیشتر این نیست، زبانش زبان توهین و زوره. از باشگاه خبرنگاران بعیده تایید میکنه پیام رو، مردم نگاهشون به این چیزاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مرددین اگر عقل داشتن که ۸سال کشور را به دست یه مشت غرب پرست نمیسپردن.۸سال کشور هیچ پیشرفتی نکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
ما به مهندسی انتخابات به نفع سلسله انحصار طلبان کما فی السابق شک نداریم وبه حسن نیت سهامداران قدرت مردد هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
ماکه تصمیم مون روخیلی وقته گرفتیم وحتمارای میدیم به کوری چشم بعضیا
آخرین اخبار