طبرسی با اشاره به مناظرات انتخاباتی و اهمیت بحث واکسیناسیون درخواست کرد کاندیداها برنامه‌های خود در خصوص واکسیناسیون را هم اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، «پیام طبرسی» عضو کمیته کشوری واکسن کرونا در برنامه «طبیب» با ارائه این پیشنهاد که کاندیدا‌های محترم در مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی طرح‌ها و راهبرد‌های خود در خصوص واکسن را هم مدنظر داشته و ارائه دهند، گفت: در حال حاضر واکسیناسیون یکی از نکات مهمی است که همه ابعاد آموزش، پژوهش و اقتصاد را تحت پوشش قرار داده است، همچنین بهتر است نمایندگان کاندیدا‌ها برنامه‌های‌شان را در خصوص واکسن در برنامه‌هایی مثل طبیب اعلام کنند، چون دولتی که می‌آید هیچ فرصتی برای برنامه‌ریزی ندارد و مستیقم در بطن ماجراست و باید سریع وارد عمل شود، چون واکسن یکی از مسائل مهم و جاری کشور است.

او در خصوص کمبود واکسن برای تزریق دوز دوم نیز اظهار کرد: این هم یک معضلی شده، چون یک سری واکسن‌های جدید نرسیده به ویژه سینوفارم که موجود نیست و تا دوز دوم تزریق نشود واکسن تأثیربخشی نخواهد داشت و در این فرصت ممکن است فرد مبتلا شود، البته ظاهرا تا هفته آینده واکسن‌های جدید دوباره وارد کشور می‌شود و در این صورت افراد لازم نیست دوباره دوز اول را تکرار کنند و همان دوز دوم را بزنند کافی است.

این پزشک متخصص در پاسخ به این سؤال که آیا این امکان هست که نوع دوز اول و دوم با هر فرق کند نیز یادآور شد: تحقیقاتی در آلمان و انگلیس انجام شده و گفتند که جواب مثبت بوده، اولویت این است که فرق نکند و از همان نوع باشد، اما اگر نبود بهتر است که فرد واکسن دیگری بزند تا اینکه اصلا واکسن نزند.

طبرسی در ادامه توضیح داد: به هرحال واکسن‌های ایرانی مثل برکت و پاستور هم به زودی وارد بازار می‌شود، واکسن برکت که فاز دومش هم تمام شد و ۸۰ درصد ایمنی‌زایی داشت و در فاز سه بالای ۱۰ هزار نفر شرکت کردند که تا ۲۰ هزار نفر واکسن خواهند زد، این افراد دوز اول را گرفتند و فاز دوم را هم می‌گیرند و فعلا نتایج به وزارت بهداشت اعلام شده تا اگر صلاح دانستند مجوز مصرف اضطراری را بدهند، چراکه به دلیل اینکه ما در آستانه پیک پنجم و شرایط بحرانی هستیم می‌توانیم این اقدام را انجام دهیم و بسیاری از کشور‌ها هم این کار را کردند.

او همچنین تصریح کرد: نتایج در وزارت بهداشت در حال بررسی است که اگر رضایتبخش بود مجوز واکسیناسیون عمومی داده شود و اگر نبود باز هم صبر خواهیم کرد، در هر صورت واکسن برکت رفته برای مجوز اضطراری که تولیدکنندگان نیز قول دادند در صورت صدور مجوز تا شهریور تولید ماهی ۲۰ میلیون دوز را پشتیبانی کنند. همچنین واکسن فخرا، انستیتو پاستور، رازی، واکسن مشترک ایران و استرالیا نیز در تابستان خواهد آمد، به نظر من در واکسن اگر دولت حتی یک مقدار هم ضرر کند، اشکالی ندارد چراکه فقط هدف تأمین سلامت مردم است. اینکه برخی اذعان کردند که واکسن ایرانی آنتی بادی نداده هم صحیح نیست، چراکه این اتفاق در ۲۰ درصد نیفتاده و نتایج هم باید دو هفته بعد از دوز دوم مطالعه شود و این مطالعات هم قابل لاپوشانی نیست.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص ایجاد خاصیت مغناطیسی در بدن توسط واکسن‌ها نیز گفت: یک کار خوبی که معاون پژوهش وزارت بهداشت کرد این است که مواد تشکیل‌دهنده چهار واکسنی که استفاده می‌شود را به ریز نوشته و اعلام کرده که مشخص است که نه میکرو چیپ دارد، نه جیوه و نه مواد مغناطیسی، در هر صورت چربی‌های زیر پوستی در بدن برخی وجود دارد که حالت چسبندگی دارد و این واقعه ربطی به واکسن ندارد و قبل از آن نیز برخی چنین خاصیت‌هایی را در بدن‌شان داشتند.

او در خصوص عوارض واکسن برکت نیز تصریح کرد: تمام واکسن‌ها عارضه‌های خفیفی دارند، مهم این است که عوارض جدی نداشته باشد و ما سود و منفعت را در نظر می‌گیریم که خوشبختانه واکسن برکت تا الان عارضه جدی نداشته هر چند که عوارض آن در واکسیناسیون وسیع‌تر مشخص می‌شود. البته برخی از عوارض را هم که افراد مطرح می‌کنند اصلا ربطی به واکسن ندارد، مثل افرادی که بین دوز اول و دوم مبتلا به کرونا می‌شوند، یا عوارضی که پس از بررسی متوجه می‌شویم به دلائل دیگری است، اگر عارضه‌ای واقعا به دلیل واکسن باشد ما حتما پیگیری می‌کنیم، اما عوارض منتسب به واکسن تا الان خیلی کم بوده است.

طبرسی در ادامه با اشاره به اینکه عمده واکنش‌های عمده در خصوص واکسن در همان نیم ساعت و یک ساعت اول است، بیان کرد: ما به این عوارض می‌گوئیم واکنش آلرژی، لذا بهتر است که در همان نیم ساعت اول افراد بدون ایجاد تجمع همان اطراف مرکز باشند که اگر عارضه‌ای اتفاق افتاد همان جا سیستم درمانی بتواند خدمت‌رسانی کند، بعد از یک ساعت عارضه جدی اتفاق نمی‌افتد، همچنین اگر افراد قبلا آسپرین مصرف نمی‎کردند بعد از زدن واکسن سراغ آن نروند، چون بخشی از مشکلات به دلیل خطرات استفاده بیجا از داروهاست.

عضو کمیته کشوری واکسن کرونا در خصوص این شایعه که افراد دو سال بعد از تزریف واکسن فوت می‌کنند، نیز توضیح داد: این فرد توسط کاشف واکسن ایدز گفته شده، اما مراکز تحقیقاتی فرانسه هم صحبت ایشان را رد کردند، یعنی پایه علمی ندارد، کشوری مثل آمریکا ۵۰ درصد جمعیتش واکسن گرفتند، به این چیز‌ها نباید توجه کنیم، چون نباید مردم بترسند و جو ضد واکسن در کشور راه بیفتد ما باید به دنبال کشور‌هایی برویم که در واکسیناسیون پیشرو هستند و از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه معمولا و در اکثر موارد این واکسن‌ها تداخلی با دارو‌های مصرفی معمولی ندارند، گفت: فقط افرادی که علائم بیماری تنفسی دارند نروند، این حرف هم که اگر فردی تب کرد یعنی واکسن اثر کرده غلط ، افرادی هم که به پنی‌سیلین حسیاست دارند می‌توانند این واکسن را بزنند.

این پزشک متخصص در پایان همچنین در خصوص تزریق واکسن به خانم‌های باردار نیز گفت: وزارت بهداشت مجوزی داده که خانم‌های بارداری که کار‌های پرخطر دارند هم با مجوز پزشک‌شان می‌توانند واکسن بزنند و یا افراد پس از تزریق برای بارداری اقدام کنند.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.