به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، دستورالعمل تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و اولین میان دورهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز ابلاغ شد.
در این دستورالعمل آمده است:
۱- مدت فعالیت تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی ۸ روز قبل از روز أخذ رای آغاز میشود
۲- مدت فعالیت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دورهای مجلس ۷ صبح پنجشنبه ۲۷ خرداد به پایان میرسد
۳- استفاده از امکانات محلی و در اختیار قرار دادن محلهای مناسب برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها توسط شهرداریها
۴- استفاده از امکانات تبلیغی موسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده میکنند با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و أخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی مثل نشریات وابسته به دولت، در تبلیغات انتخاباتی
۵- استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به أخذ مجوز از مقامات ذیصلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنها
۶- نامزدهای ریاست جمهوری هر یک حق دارند به طور مساوی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارائه برنامههای خود استفاده کنند. ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از طریق صدا و سیما به عهده کمیسیون بررسی تبلیغات میباشد
۷- توزیع آثار تبلیغاتی نامزدها از طریق شرکت پست با رعایت چارچوب اساسنامه آن
۸- انتشار اعلام نظر شخصیتها (بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنان)، مجامع، احزاب و گروههای مجاز در تأیید نامزد انتخاباتی با ارائه مستند و مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تأیید و حمایت از ایشان
۹- نامزدهای شوراهای اسلامی کشور میتوانند در هر منطقه شهرداری یک ستاد تبلیغات انتخابات برای ساماندهی فعالیتای تبلیغاتی خود و طرفدارانشان دائر کنند
۱۰- نامزدهای ریاست جمهوری میتوانند با تشکیل یک ستاد اصلی تبلیغات در مرکز کشور، مراکز استانها و شهرستانها، دارای ستادهای فرعی متعدد دیگری (اعم از خواهران و برادران) نیز با مسئولیت ستاد تبلیغات اصلی هر استان و شهرستان باشند
(به شرط معرفی کتبی مسئول ستاد تبلیغات اصلی استان و شهرستان از سوی نامزد یا ستاد تبلیغات مرکزی آنها)
ستادهای فرعی باید توسط مسئول ستاد تبلیغات شهرستانی نامزد با ذکر محل استقرار و مسئول مربوطه به فرمانداری شهرستان معرفی شوند
۱۱- نامزدهای مجلس شورای اسلامی تشکیل ستاد تبلیغات انتخابات تنها در مرکز بخش، شهر، شهرستان و هر یک از مناطق شهرداری در شهرهای بزرگ
تبصره:
در صورتی که چند عنوان بر هر یک از عناوین فوق الذکر اطلاق گردد در حکم یک عنوان میباشد
۱۲- امحای هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی از شعب ثبت نام و اخذ رای قبل از أخذ رأی
۱۳- امکان درج درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای نامزد در آثار تبلیغاتی، مستند به مدارک لازم برای ارائه به هیأت اجرایی عندالزوم
۱۴- در انتخابات شوراهای اسلامی کشور، استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچهای، مقوایی، فلزی و یا جنس دیگر با ابعاد حداکثر ۷۰ در ۱۰۰ سانتی متر
۱۵- در انتخابات ریاست جمهوری سایزی برای آثار تبلیغاتی در نظر گرفته نشده است
۱۶- در انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده از هرگونه آثار تبلیغی از سوی نامزدها و طرفداران آنها اعم از کاغذی، پارچهای، مقوایی، فلزی و یا هر جنس دیگر حداکثر تا اندازه ۷۰ در ۵۰ سانتی متر
۱۷- انجام فعالیتهای تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی خارج از قلمرو جغرافیایی مسئولیت خود و همچنین فعالیت کارمندان در خارج از ساعات اداری به شرط عدم استفاده از امکانات دولتی و عناوین شغلی خود
۱۸- استفاده از امکانات محل که بخشداریها، فرمانداریها به صورت محلهای مناسب اعم از ثابت یا سیار برای الصاق یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها معین نموده اند
۱۹- چارچوب اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانهها به شرطی مجاز است که شرایط زیر رعایت شود:
الف – ستاد انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام نمایند ب – نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در اوراق تبلیغاتی درج شود
۲۰- چاپ عکس و پوستر حداکثر در دو فرم (دو نوع پوستر کاغذی) و جزوه تراکت و زندگی نامه
نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل پوسترها بلا اشکال است
مجامع و گروههای هر حوزه انتخابیه میتوانند حمایت خود را از نامزد موردنظر کتبا به وی اعلام و نامزد مزبور میتواند حمایت اقشار و گروههای مختلف را در ذیل دو نوع پوستر مجاز و زندگی نامه منتشر نماید
۲۱- برگزاری برنامه سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان
۲۲- برگزاری هرگونه مراسم و اجتماعات پس از کسب مجوز از وزارت کشور یا استانداری
۲۳- برگزاری تجمع انتخاباتی و سخنرانی نامزدها در فضای باز مانند استادیوم روباز، فضای باز مدارس و مراکز آموزش عالی و سایر مراکز مربوط به سازمانها مطابق با شیوه نامه بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رعایت موارد زیر بلامانع است:
الف – رعایت فاصله مناسب بر اساس ۸ مترمربع فضای باز برای یک نفر
ب – رعایت سقف تعداد شرکت کنندگان به میزان حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت فضای در نظر گرفته شده
ج- کلیه شرکت کنندگان و برگزارکنندگان ملزم به استفاده از ماسک میباشند
د- مسئولان مراسم به گونهای برنامه ریزی کنند که قبل و بعد از مراسم در درب ورودی و خروجی تجمع به وجود نیاید
ه – زمان برگزاری مراسم حداکثر برای ۲ ساعت برنامه ریزی شود
و- رعایت کلیه دستورالعملهای بهداشتی ابلاغ شده در خصوص تجمعات الزامی است
تبصره:
مسئولان ذیربط در استانداری، مکانهای مناسب و منطبق با شرایط وزارت بهداشت را تعیین و در اجرای این بند به ستاد نامزدها اعلام کنند
۲۴- استفاده از هرگونه تابلو، بنر، پلاکارد و ... در محل ستاد انتخابات (تبلیغاتی) نامزدها
مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هرگونه تبلیغات پارچهای، کاغذی مقوایی، فلزی و سیلک است
۲۵- به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات، شایسته است نامزدها برای تبلیغات از اسماء جلاله، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکتهایی که در معابر یا مراسم توزیع میشود استفاده نکند، زیرا ممکن است اسامی مذکور در معابر و یا زیر پا قرار گیرد
۲۶- نصب پوستر و عکس تبلیغاتی نامزدها بر روی شیشه اماکن صنفی خصوصی، ساختمانها و بدنه خودروهای شخصی با کسب اجازه از مالکین آنها
چاپ زندگی نامه و جزوه نامزدها در روزنامهها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت قانونی تبلیغات
۲۷- استفاده از فضای مجازی و لوحهای فشرده برای تبلیغات مجاز در ایام قانونی تبلیغات با رعایت اخلاق انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت در فضای مجازی بلامانع است
۲۸- پخش و توزیع تراکت، بروشور و عکسهای داوطلبان خارج از محیط مسجد، مصلا، مدارس، دانشگاهها و سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات
انتهای پیام/ع