نخستین نشست مشورتی افغانستان و پولند پس از ۳۰ سال در مقر وزارت خارجه پولند برگزار شد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازهشت صبح کابل، سفارت افغانستان در پولند اعلام کرد که این نشست در سطح معینان وزارت‌های خارجه افغانستان و پولند برگزار شده است.

به نماینده‌گی از افغانستان میرویس ناب، معین وزارت خارجه و به نماینده‌گی از پولند مَرچین پِشِدَچ، معین وزارت خارجه این کشور حضور داشته‌اند.

سفارت افغانستان در پولند می‌گوید که محور اساسی گفتگو‌ها در این نشست تقویت بیش‌تر روابط دوجانبه، روند صلح، فصل جدید همکاری میان افغانستان و پولند پس از خروج نیرو‌های بین‌المللی، همکاری در بخش‌های تحصیلی، زراعتی، بانکداری، اقتصادی، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی و همکاری در سازمان ملل متحد بوده است.

میرویس ناب، معین سیاسى وزارت امور خارجه، از حضور بیست سال اخیر پولند در افغانستان از سوی دولت و مردم افغانستان قدردانی کرد.

او گفت که مردم افغانستان هیچ گاهی از یاد نمی‌برند که در این ماموریت مشترک کشور پولند ۴۴ سربازش را از دست داد و ۹۰۰ سرباز دیگر این کشور زخمی شده‌اند.

معین وزارت امور خارجه کشور برای تقویت و گسترش همکاری بیش‌تر میان افغانستان و پولند تاکید کرده و ابراز امیدواری کرده است که فصل جدید مشارکت، افق تازه‌ای از همکاری‌ها را با شرکای افغانستان به ویژه پولند بگشاید.

معاون وزیر خارجه پولند نیز گفته است که کشورش از سال ۲۰۰۲ پولند با حضور نظامی نیرو‌های خود از افغانستان حمایت کرد و نزدیک به ۳۰ میلیون یورو به توسعه افغانستان کمک کرده است.

مَرچین پِشِدَ آماده‌گی کشورش را برای ادامه حمایت از صلح، ثبات و شکوفایی افغانستان اعلام کرد. او ابراز امیدواری کرده است که پولند امیدوار است که صلح پایدار و دست‌آورد‌های افغانستان در طول ۲۰ سال گذشته، از جمله در زمینه حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی، حفظ شوند.

در این نشست طاهر قادری، سفیر افغانستان در پولند، حمید صدیق، مشاور ارشد وزارت امور خارجه، وِیتولد سُبوکوف، رییس عمومی بخش آسیا-پَسِفیک و ادم بروکوسکی، سفیر غیرمقیم پولند در افغانستان نیز حضور داشته‌اند.

طبق معلومات سفارت افغانستان در پولند، روابط دیپلماتیک میان افغانستان و پولند در زمان شاه امان‌الله خان در سال ۱۹۲۷ اساس گذاشته شد و دو کشور نزدیک به یک قرن می‌شود که روابط دو جانبه دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار