تأثیر فضای مجازی بر حوزه سیاست به ویژه در عرصه انتخابات به موضوعی انکارناپذیر تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  امروزه گستردگی و فراگیری فضای مجازی در دنیا از سویی و همه گیری ویروس کووید ۱۹ در سرتاسر جهان از سوی دیگر، موجب وابستگی شدید انسان‌ها به فضای مجازی شده و همه‌روزه شاهد رشد روزافزون آن در زندگی فردی و اجتماعی بشر هستیم تا جایی که در عصر حاضر دیگر انجام بسیاری از فعالیت‌های روزمره انسان، بدون کمک از قابلیت‌های این شبکه عملاً با مشکل مواجه خواهد شد.

روز‌های انتخابات است و گوش مردم پر از شعار، وعده و برنامه‌های نامزدهاست. از طرفی هم بسیار تاکید بر انتخاب نامزد اصلح است.

در همین راستا تأثیر فضای مجازی بر حوزه سیاست به ویژه در عرصه انتخابات نیز به موضوعی انکارناپذیر تبدیل شده است.

تا چند سال پیش اطلاع رسانی و رقابت میان نامزد‌های انتخاباتی و احزاب سیاسی در اختیار رسانه‌های سنتی یعنی روزنامه‌ها و تلویزیون بود. اما با ظهور شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های آنلاین، برگزاری انتخابات‌های پارلمانی و ریاست جمهوری در کشور‌ها رنگ دیگری به خود گرفته است.

شش روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛ نبرد انتخابات در فضای مجازی

اکنون نامزدهای  ریاست جهوری و احزاب مختلف، ترجیح می‌دهند در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مخاطبان را جذب کنند و تبلیغات انجام دهند.

 شبکه‌ها محملی فراهم کرده‌اند تا آن‌ها عقاید، ایده‌ها، شعار‌ها و برنامه‌های خود را بدون در نظر گرفتن زمان و مکان برای جمعیت وسیعی از رأی دهندگان ارائه کنند و همزمان سریع بازخورد محتوای انتشاریافته را دریافت کنند.

اما تبلیغات در این فضا از سویی مستلزم رعایت کردن قوانینی است و از سوی دیگر با چالش‌هایی همراه است. انبوهی از اخبار جعلی، نفرت پراکنی و محتوای مشوق خشونت در این شبکه‌ها که در بازه‌های انتخاباتی منتشر می‌شوند برخی از این چالش‌ها هستند. همچنین احتمال سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران نیز وجود دارد.

بی‌شک فضای مجازی بستری پویا و فعال در انتقال آگاهی است. برخی اندیشمندان به مطالعات پیرامون ارتباط اعتماد و مشارکت در انتخابات با فضای مجازی و رسانه‌های جمعی با بدبینی تمام پرداخته‌اند.

اندیشمندان به درستی بیان کرده‌اند که شهروندان با استفاده از فضای مجازی دچار نوعی انزوای فیزیکی می‌شوند که یکی از تبعات آن انحراف افکار و سوگیری آنان است.

شش روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛ نبرد انتخابات در فضای مجازی


بیشتر بخوانید


بررسی نحوه استفاده مردم از فضای مجازی نشان دهنده این موضوع است که فضای مجازی بیش از آن‌که تنوع سلایق را نشان دهد و موجب شناخت بهتر شود، موجب تجانس و همگنی می‌شود.

نبرد مجازی

یکی از مخربترین جنبه‌های نبرد مجازی تولید محتوای مخرب، اخبار جعلی و شایعه سازی است طبق برآورد متخصصان علوم ارتباطات ایرانی‌ها ۱۸۰ برابر مردم دیگر کشور‌ها مورد هجوم عملیات روانی در فضای مجازی قرار می‌گیرند.

این هجمه‌ها از کشور‌های مختلف و با اهداف مختلفی انجام می‌شود. برای مثال مسئولان عربستان سعودی واحد تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی را در روز ۲۰ اسفند ۹۶ توسط محمد بن سلمان ولیعهد این کشور و با ورود مریم رجبی سرکرده منافقین راه اندازی کردند همچنین با حضور ترامپ عبدالفتاح ال سی سی رئیس جمهور مصر و ملک سلمان پادشاه عربستان سازمانی به نام مرکز جهانی مبارزه با افراط گرایی افتتاح کردند که علیه ایرانو شیعیان فعالیت می‌کند.

طبق آمار منتشر شده ۲۷ درصد از هشتگ‌های تظاهرات سراسری، تنها در نا آرامی‌های سال ۹۶ از داخل عربستان منتشر شدند.

همچنین واحد جنگ سایبری گروهک تروریبستی منافقین در اردوگاه تیرانا واقع در کشور آلبانی فعالیت می‌کند در این واحد بیش از هزار و ۵۰۰ نفر حضور دارند ک  هر کدام  حدود ۲۰ اکانت را مدیریت می‌کنند. این افراد به طور شبانه روزی مشغول تولید محتوای حرفه‌ای علیه مسائلی مانند ولایت فقیه، حجاب، ولایت فقیه، سپاه، نیروی انتظامی، صدا وسیما، فرماندهانو مدیران موفق کشور هستند.

به این دو مرکز اضافه کنید نیرو‌های آموزش دیده‌ای که به زبان فارسی مسلط هستند و از آمریکا، سرزمین‌های اشغالی و چند کشور دیگر بسیاری از مطالب، هشتگ ها، شایعات و خبر‌های ناامید کننده را در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها علیه آرامش روانی و امنیت ایرانی‌ها منتشر می‌کنند.

این نیرو‌های مجازی در انتخابات برای شبهه افکنی و ایجاد تشنج در افکار عمومی برنامه‌های ویژه‌ای را دنبال می‌کنند که این دسیسه‌ها تنها با هوشیاری و افزایش سواد رسانه‌ای مردم و مسئولان خنثی می‌شود.

رهبرانقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس 

مردم بدانند اثر انتخابات تا چند سال باقی خواهد ماند/ کسانی که نرفتن به پای صندوق را ترویج می‌کنند دلسوز مردم نیستند .در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خودتان بدانید که متعلق به شماست و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند به آنچه که درست و حق است و به کسی که شایسته است و بروید پای صندوق و رأی بدهید.

*میدان انتخابات میدان مسابقه‌ی خدمت است. قرآن به ما دستور می دهد: «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ» دنباله‌ی کار نیک با هم مسابقه بدهید. نامزد‌ها با یک چنین نگاه بایستی به انتخابات نگاه کنند.

*نفرت پراکنی و اتهامات چنین و چنان یا شعار‌های غیرواقع بینانه هم داده نشود. شعار‌های غیرواقع بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقی بشود. نه. با توجه به امکانات کشور و واقعیات کشور بایستی شعار داد و وعده داد و چه کرد. این جوری بایستی عمل کرد.

برنامه‌ی مخالفین هم که ما تا حدودی اطلاع داریم به جان هم انداختن طرفدارهاست. طرفدار این نامزد با طرفدار آن نامزد، این علیه او بد بگوید، او علیه این بد بگوید و آن‌ها از فضای مجازی دارند به این وسیله استفاده می‌کنند. یعنی در فضای مجازی از زبان یک نفری از این ستاد علیه یک کسی در آن ستاد یک حرفی منتشر میکنند به دروغ، از زبان او علیه این، این‌ها را به جان هم می‌اندازند. این برنامه است. توجه داشته باشید. انگیزه‌های دشمنان برای اخلال و ایجاد اختلال خیلی انگیزه‌های عمیقی است و دنبال این مسئله هستند

*در فضای مجازی یک چیز‌هایی برجسته می شود. لزوماً این‌ها بازتاب خواست مردم نیست. این جور نیست که هر چه در فضای مجازی برجسته شد، این حتماً خواست مردم است. نه‌خیر. گاهی یک چیزی را برجسته میکنند بزرگ می‌کند.


راهبرد دشمن نرفتن مردم پای صندوق رأی است/ هر یک «رأی» موشکی به قلب آمریکا و اسرائیل است

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا ادیانی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا با بیان اینکه راهبرد دشمن این است که مردم پای صندوق رأی نیایند گفت: هر رأی را که شهروندان به صندوق می‌اندازند موشکی به قلب آمریکا و اسرائیل است.

او افزود:آمدن تنها نیست؛ آوردن هم مهم است؛ ما در بطن زندگی مردم قرار داریم مردم را فرا بخوانید به شرکت در انتخابات.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا ادامه داد:مقام معظم رهبری فرمودند که بالاترین معروف حفظ نظام است؛ یکی از این معروف‌ها شرکت در انتخابات است.

با حضور در انتخابات در سرنوشت خود و عمل به دستورات قرآنی قدم برداشته ایم

حجه الاسلام والمسلمین نکونام نماینده، ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: اولین قدم برای حضور در انتخابات که به عنوان یک وظیفه شرعی و قانونی مطرح می‌شود، انتخاب برای حضور در پای صندوق اخذ رای است و فرد با حضور در این میدان علاوه بر انجام تکلیف خود برای خدمت به کشور، مشارکت در سرنوشت خود و عمل به دستورات قرآنی نیز قدم برداشته است.

شش روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛ نبرد انتخابات در فضای مجازی

او افزود: دشمن با ابزار مختلف به دنبال کمرنگ کردن انتخابات است و گاهی با تاکید بر طرح تحریم انتخابات از سوی مردم و بیان این موضوع که مشکلات موجب قهر مردم از انتخابات شده است تلاش دارد به نوعی مشکلات را به ناکارآمدی نظام نسبت دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام تبدیل رای مردم به اعتراض را از دیگر برنامه‌های دشمن بیان و اضافه کرد: دشمن وقتی نتواند مردم را از حضور در پای صندوق رای منصرف کند به این روش روی خواهد آورد و ممکن است برخی جمع‌های اعتراضی را نیز به راه بیندازد و با بزرگ جلوه دادن آن‌ها به اهداف خود نزدیک شود.

او ادامه داد: هراس افکنی نسبت به نیرو‌های انقلابی نیز بخش دیگری از برنامه‌های دشمن است که نباید به آن‌ها دامن زده شود چرا که تاریخ مصرف این‌گونه برنامه‌ها مدت‌هاست سپری شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام با تاکید بر کارآمدی نظام اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در عرصه‌های مختلف از جایگاه خوبی در جهان برخوردار است و نباید اجازه داد واقعیت‌ها توسط دشمنان تحریف شود.

شش روز دیگر تا برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شورا‌های اسلامی، میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده و نامزد‌های هر چهار انتخابات در حال تبلیغات برای جذب رای مردم هستند.

دشمن در هر دوره از انتخابات برای عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رأی مردم تلاش می‌کند، از هر شیوه‌ای برای سست و خسته کردن مردم برای شرکت در انتخابات استفاده می‌کند تا با ضربه زدن به کشور ما به اهداف خود برسند، ولی حضور مردم هر دفعه بهتر از دفعات قبل دشمنان انقلاب را مأیوس کرده است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار