شخصی که می‌تواند بهشتی شدن شیعیان را ضمانت کند

حضرت معصومه (س) تجلی صبر و استقامت است که درک حقیقت وجودی ایشان انسان را عاقبت به خیر می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد سایبان سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت معصومه (س) یکی از بانوان با فضیلت دوعالم و نمونه‌ای ممتاز از زنان کم نظیر تاریخ بشریت است. او ستاره درخشانی است که در آسمان امامت طلوع کرده، در آغوش امامت تربیت یافته و قنداقه امامت را نیز در دامن خویش پرورش داده است؛ در مقام والا و عظمت وجودی دردانه امام کاظم (ع) همین بس که همه نیاکان از ایشان به عنوان مشعلداران ولایت، پرچمداران هدایت و اسوه‎‌های فضیلت و تقوا نام برده اند.


بیشتر بخوانید


وی افزود: دستیابی به عزت و کسب مقام و منزلت یکی از خواسته‌های فطری بشر است. عده‌ای برای پاسخ به این نیاز درونی مسیر‌هایی را برگزیده اند که نه تنها عزت و احترام را برای آن‌ها به ارمغان نمی‌آورد، بلکه طعم ذلت و کوچک شدن را به آنان می‌چشاند و یافتن مسیر صحیح کار دشواری نیست؛ در نتیجه توجه و عنایت به سیره بزرگان و علما که عمری در این مسیر صحیح قدم برداشته اند. بهترین راهکار برای رسیدن به پاسخ صحیح این معماست.

پرتویی از انوار درخشان کریمه اهل بیت (س)

این کارشناس ذهبی ادامه داد: بزرگان ما در عمل به ما آموختند که عزت و بزرگی حقیقی تنها در سایه احترام و ابراز ارادت به خاندان عصمت و طهارت (ع) حاصل خواهد شد و عزتی که در غیر این مسیر به دست آید پوشالی و فناپذیر است. امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند: «براى خدا حرمى است و آن مکه است و براى رسول خدا (ص) حرمى است و آن مدینه مى ‏باشد و براى امیرمؤمنان (ع) حرمى است و آن کوفه است و براى ما حرمى است و آن شهر قم مى ‏باشد و به زودى زنى از فرزندان من در آنجا دفن خواهد شد که نامش فاطمه است. هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب خواهد شد».

پرتویی از انوار درخشان کریمه اهل بیت (س)

حجت الاسلام سایبان اظهار کرد: یکی از با ارزش‌ترین هدیه‌های الهی که نشان از توجه خاص و ویژه خداوند به بندگان خوب خود است، اعطای مقام شفاعت به آنان است. در فرازی از زیارت نامه حضرت معصومه (س) که توسط امام رضا (ع) صادر شده آمده است: «یا فاطِمَهُ اِشْفَعی لِی فِی الْجَنَةِ، فَاِنَ لَکِ عِنْدَاللهِ شأناً مِنَ الشَأنِ»؛‌ای فاطمه معصومه! در مورد رفتن به بهشت، مرا شفاعت کن، چرا که در پیشگاه خداوند، دارای مقام و منزلتی بس ارجمند هستی.

وی توضیح داد: در کلمات گهربار امام صادق (ع) درباره عظمت حضرت معصومه (س) که هنوز در آن زمان دیده جهان نگشوده بود، نقل شده است که می‌فرمایند «در آن شهر (قم) زنی از نسل فرزندان من رحلت خواهد کرد که نامش فاطمه دختر موسی می‌باشد و به (واسطه) شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت خواهند شد.» با توجه به مطالب، از آن جایی که امام در کلمات خود مبالغه نکرده و حقیقت عالم را بیان می‌کنند این نتیجه درخشان و امید دهنده به دست می‌آید که جایگاه و درجه معنوی این بانوی گرامی در مرتبه‌ای است که می‌تواند تمام شیعیان را در روز قیامت شفاعت نماید.

پرتویی از انوار درخشان کریمه اهل بیت (س)

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: حیات فاطمه معصومه (س) تجلی گاه صبر و استقامت است. کمتر بانویى با این سن و سال، رنج‌ها و حوادثی که ایشان در طول زندگی متحمل شده اند را تجربه کرده است. اسارت و پس از آن از دست دادن پدر، دورى از امام رضا (ع) که به فرمان مأمون سفرى تبعید گونه را متحمل شد و موارد دیگر، گویای غم و اندوه فراوانى است که بر وجود آن بانوى جوان وارد شده است، سنگینى این وقایع غم‏ انگیز و فشار اندوه از دست دادن همراهان در میانه سفر به دیار طوس در شهر ساوه باعث شد که ایشان به سختى بیمار شوند.

پرتویی از انوار درخشان کریمه اهل بیت (س)

حجت الاسلام سایبان ادامه داد: نکته آموزنده در این موقعیت سخت و طاقت فرسا این است که ایشان هرگز زبان به شکایت باز نکرد و جام صبر و شکیبایى را از کف نداد و با ظرفیت اقیانوس‏ گونه خود توکل به خداوند را سرلوحه کار خویش قرار داد.

وی در پایان گفت : برخى از اماکن به خاطر حضور اولیاء الهی و بندگان مخلص خداوند از تقدّس و شرافت خاصى برخوردار هستند. یکی از این اماکن مطهر، شهر قم است که در روایات متعددى به جهت حضور شیعیان دلباخته اهل بیت علیهم السلام و بندگان عارف و خالص خداوند مورد ستایش قرار گرفته است. بدن مطهر کریمه اهل بیت (س) در آغوش چنین خاکی آرام گرفته است و چه افتخاری بالاتر از این که درى از درهاى هشتگانه بهشت جاودان، از این دیار مقدس است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار