درپی همه‌گیری کرونا در افغانستان سفارت آمریکا در کابل از لغو خدمات صدور روادید برای شهروندان این کشور خبر داد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سفارت آمریکا در کابل اعلام کرد به‌دلیل شیوع فزاینده ویروس کووید-۱۹ در افغانستان خدمات صدور ویزا برای افغان‌ها متوقف می‌شود.

این سفارت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تعلیق صدور ویزا برای افغان‌های از یکشنبه ۲۲ خرداد عملی خواهد شد.»

این تصمیم باعث شده تا اغلب کارمندان سفارت آمریکا و افرادی که در افغانستان برای این کشور کار می‌کردند، نگران عدم صدور ویزای آمریکا پیش از خروج نیرو‌های این کشور از افغانستان شوند.

سفارت آمریکا در بخشی از بیانیه خود آورده است: «این نگرانی را درک می‌کنیم، اما هدف ما حفظ سلامت کارمندان سفارت است تا در روزهای آتی روند صدور ویزا را از سرگیریم.»

بنابر اعلام این نهاد آمریکایی: «افرادی که روز‌های آتی قرار داشتند به سفارت برای صدور ویزا بروند به محض ازسرگیری دوباره خدمات به اقداماتشان رسیدگی خواهد شد.»

تاکنون تاریخ دقیقی برای ادامه روند صدور ویزا و خدمات کنسولی آمریکا مشخص نشده است. در حال حاضر موج سوم کرونا در افغانستان باعث شده تا مردم بسیاری جان خود را از دست بدهند. در این میان یک کارمند سفارت آمریکا در کابل نیز به‌دلیل ابتلا به این ویروس جان باخته است.

از سال گذشته تاکنون بیش از ۳۴ هزار نفر در افغانستان به‌دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل نیز امروز از حکومت افغانستان خواست که چالش کمبود اکسیجن را هرچه سریعتر برطرف کرده و واکسین کرونای مناسب و سایر تجهیزات صحی ضروری را با حمایت جامعه‌ی جهانی تهیه کند.

این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان رو به افزایش است و بدون حمایت فوری بین‌المللی برای مهار موج سوم کرونا، اوضاع می‌تواند از کنترل خارج شود. در حالی که آمار مبتلایان رو به افزایش است، روند تطبیق واکسین کرونا به‌دلیل کمبود آن متوقف شده است.»

بر اساس این اعلامیه، موج سوم کرونا خطر بزرگی را متوجه چهار میلیون بی‌جاشده‌ی داخلی می‌کند که دسترسی کافی به آب، خدمات و امکانات صحی ندارند و دولت افغانستان باید طرحی را آماده کند که واکسیناسیون بی‌جاشدگان را در اولویت قرار دهد.

روزگذشته نیز برخی مقامات پنتاگون اعلام کردند: «انتظار داریم خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان تا نیمه ژوئیه (تیر) به پایان برسد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار