باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی گزارش می دهد؛

دهکده گل به وسعت یک روستا

دیار گنجینه فرهنگ‌ها با رویش گل‌های محمدی در فصل بهار زیباتر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، وقتی در طبیعت زیبای خراسان شمالی گام برمیداری به روستای خداقلی نرسیده به بجنورد می‌رسی که عطر دل انگیز گل‌های زیبای محمدی هر عابری رو چند ساعتی ساکن این روستا می‌کند.

در گردش به این روستا با  وحدانی یکی از کارآفرینان موفق روستا آشنا شدم او می‌گوید: بیشتر از ۶ سال است که با مشارکت روستاییان به پرورش گل‌های محمدی روی آورده است و حالا از هرهکتار ۸ تن گل محمدی برداشت می‌کند.


بیشتر بخوانید


وقتی پای صحبت این کارآفرین بنشینی به راز‌های پنهان این گل‌های زیبا بیشتر پی می‌بری. او از روستای خداقلی به عنوان دهکده کارآفرینی یاد می‌کند که با آموزش چگونگی پرورش و فرآوری انواع گیاهان و بدون نیاز به خارج از این روستا با همت روستاییان می‌تواند به قطب تولید گل‌های محمدی و همچنین گیاهان دارویی تبدیل شود.

تهیه گلاب و مربا تنها بخشی از برکت گل‌هایی است که حالا برای ۶۰ نفر از جوانان روستا اشتغال زایی داشته اشت.

 کریم یکی از جوانان این روستاست که با آموزش‌هایی که از اقای وحدانی آموخته، حالا خود مزرعه کوچکی را برای پرورش انواع گل‌ها و گیاهان دارویی مهیا کرده و امیدوار است به زودی به عنوان یکی از کارآفرینان بتواند زمینه اشتغال جوانان دیگر روستا‌ها را هم فراهم کند.

در مسیر تهیه گزارش وقتی با بی بی خانوم آشنا شدم گستره برکت گل‌های محمدی بیشتر برایم آشکار شد.

او می‌گوید: علاوه بر مردان، زنان روستا هم سهمی از سفره زیبای طبیعت روستا دارند، به طوریکه حالا علاوه بر فرآوری گل‌های محمدی، بیش از ۳۰ هزار شاخه گل رز هلندی و همچنین برنامه ریزی برای پرورش گیاهان دارویی روز‌های روشن تری از اشتغال پایدار را برای این روستا به دنبال دارد.

گل

محمدی

مزارع گل

فرآیند گلاب گیری 

استان خراسان شمالی ظرفیت بالایی در زمینه تولید گل‌محمدی و گلاب دارد.

گل محمدی عمدتا به صورت گلاب، اسانس و گلبرگ خشک مصرف می‌شود که از آن در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

مصارف دارویی این گل بیشتر در درمان درد‌های رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردرد‌ها است و در تهیه شربت، مربا و در صنایع شیرینی‌سازی و تهیه بستنی نیز استفاده می‌شود.

در خراسان شمالی میزان گلاب تولیدی به ازای یک کیلوگرم گل، یک و نیم لیتر و در یک هکتار، شش هزار لیتر است.

در این استان یک واحد عصاره گیری و اسانس گیری با ظرفیت اسمی ۴۰۰ تن در شهرستان جاجرم فعال است و در شهرستان فاروج هم واحدی کوچک با حدود ۱۰۰ تن ظرفیت اسمی فعالیت می‌کند.

در واحد فرآوری جاجرم ۴ دستگاه گلاب گیری وجود دارد که در فصل گل محمدی حدود ۴۰ تن گلاب فرآوری می‌شود و با برندی تجاری در بازار استان و استان خراسان رضوی بفروش می‌رسد.

گلابگیری دهکده گل به وسعت یک روستا

اینجا کودکان هم پا به پای بزرگ‌تر‌ها آستین‌ها را بالا زدند و یک گوشه کار را گرفته اند.

سمیرا و حمید و فرزانه که مشغول چیدن گل‌های محمدی هستند حس زیبای این مزارع را از طراوتی که در چهره هایشان بود به من منتقل کردند.

فرزانه که کمی بزرگ‌تر به نظر می‌رسید می‌گوید چند سالی هست که به همراه مادر و مادربزرگش اقدام به فرآوری سنتی گل‌های محمدی می‌کنند وحالا بدون نیاز به تهیه عرقیجات گیاهی و گلاب از خارج روستا خود تولید کننده محصولاتی هستند که در شهر مشتریان زیادی دارد.

در پایان همنشینی چند ساعته با پرورش دهندگان و همچنین مزارع زیبای روستا راز‌های متفاوتی از برکت گل‌ها و گیاهان بهاری برایم هویدا شد و مرا بیشتر از گذشته با طبیعت زیبای بهار در سرزمین گنیجنه فرهنگ‌ها و قومیت‌ها مانوس کرد.

دهکده گل به وسعت یک روستا

موارد استفاده از گل محمدی

در کنار گلاب، محصول غنچه گل محمدی و برگ خشک آن نیز خریدار دارد.

این گیاه خوش عطرو بو بصورت غنچه خشک شده و پودر هم در صنعت شیرینی پزی و هم در مصرف چای و پخت حلوا مورد استفاده قرار میگیرد.
اخیرا استفاده از گل محمدی درصنعت آبنبات ریزی استان هم استفاده می‌شود و تاثیر خوبی داشته و استقبال خوبی هم شده است.

 ایمانی که در یکی از آبنبات ریزی‌های بجنورد مشغول به کار است می‌گوید: در کارگاه‌های آبنبات بجنورد، استفاده از گل محمدی رواج پیدا کرده و مردم از آبنبات با طعم گل محمدی به سبب خوش طعم بودن و خواص درمانی آن استقبال کردند.

گل محمدی بعد از خرید از مزرعه داران در کیسه‌های در بسته و در جای خنک در کارگاه نگهداری می‌شود و در زمان آبنبات ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  گفت: برداشت گل محمدی از سطح ۴۶۸هکتار از گلستان‌های استان به صورت لکه‌ای آغاز شده که پیش بینی می‌شود ۳۲۴تُن محصول برداشت شود.

محمدعلی شریکیان افزود: خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت گل محمدی در کشور رتبه هشتم را دارد.

قیمت هر کیلوگرم گل محمدی در استان ۱۴تا۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسد. گل محمدی از گیاهان دارویی و عرقیات معطر است که کاربرد فراوانی در طب سنتی، انواع غذا‌ها و دمنوش‌ها دارد.

انتظار می‌رود با رشد بیشتر این اراضی در اینده‌ای نزدیک شاهد افزایش اشتغال و همچنین صادرات فراورده‌های این محصول به استان‌های دیگر باشیم.

گزارش از فاطمه رستمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.