نظری در صحن علنی شورا:

توسعه سمن‌سرا‌ها با تنگ‌نظری شهرداری روبرو شد

عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه توسعه سمن‌سرا‌ها با برخی تنگ‌نظری‌ها و اقداماتی عجیب توسط شهرداری تهران روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت نظری عضو شورای شهر تهران در سیصد و دومین جلسه علنی شورای شهر که امروز صبح برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز اهدای خون اظهار کرد: در شرایط کرونایی از عموم مردم دعوت می‌کنم که تا توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند، زیرا در این روز‌ها مردم کمتر به این پایگاه‌ها مراجعه می‌کنند و موجب خالی شدن بانک خون کشور می‌شود.

وی ادامه داد: تذکر امروز بنده پیرامون سنگ‌اندازی‌ها در مسیر کمک به جامعه مدنی و توسعه سمن‌سرا‌هاست، در این دوره سمن‌سرا‌ها برای اولین بار در تاریخ مدیریت شهری ایجاد شده و می‌تواند در فعالیت مدنی تهران نقشی داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: متاسفانه توسعه آن‌ها با برخی تنگ‌نظری‌ها و اقداماتی عجیب توسط شهرداری روبرو شده است، سمن‌سرا‌ها فضای اشتراکی هستند که در هر منطقه به سازمان‌های مردم‌نهاد اختصاص داده می‌شود و می‌تواند بسیاری از مشکلات فعالان مدنی را حل و فصل کند.


بیشتر بخوانید


وی اضافه کرد: ستاد سمن‌ها به استناد مصوبه تشکیل خود برای حل این مشکل اقدام به تدوین برنامه راه‌اندازی سمن‌سرا‌ها در مناطق ۲۲گانه کرد که از میان املاک در اختیار شهرداری تهران که بدون استفاده هستند و املاکی که بازپس گرفته شده است، یک ساختمان در هر منطقه طی تفاهم‌نامه‌ای، بدون هیچ‌گونه واگذاری و جابجایی مالکیت یا منفعت، به سمن‌سرا اختصاص پیدا می کند. البته به این مفهوم که ملک، در اختیارشهرداری منطقه باقی خواهد ماند و همچون دیگر فضا‌های اداری خود، منتها این‌بار با کاربری متفاوت از آن ساختمان بهره‌برداری خواهد شد که این، به هیچ‌عنوان مشمول بند ۶ ماده ۵۵ نمی‌شود.

نظری تاکید کرد: متاسفانه شهردار تهران تصور درستی از اتفاقی که در حال رقم خوردن است نداشته و ایشان تصور می‌کرد که ما باید ملکی را واگذار کنیم. شهردار تهران در سال ۹۹ ابتدا بدون کسب اطلاع از چند و چون این اتفاق مهم، بدون درک شرایط و لزوم حل این مشکل و تاثیرات اجتماعی آن، در جلسه شورای شهرداران اعلام می‌کند که با ستاد سمن‌ها در این زمینه همکاری نشود.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: جالب است زمانی که پولی به جشنواره فجر دادند، آقای شهردار مصوبه شورا نگرفت. اما در مورد سمن سرا و جامعه مدنی درخواست مصوبه شورا کرده است، به ویژه آنکه برای ایجاد الزام قانونی، شورای شهر در بودجه سال ۱۴۰۰ در هر منطقه مبلغی را با عنوان راهبری و مدیریت سمن سرا اختصاص داد تا دیگر بهانه‌ای برای سرباز زدن از کارکردن باقی نماند.

وی بیان کرد: با وجود مصوبه شورا و عدم واگذاری املاک، مجددا چند روز قبل شهردار تهران به مناطق اعلام کرده که این کار انجام نشود. پرسش اول اینکه آیا شهردار تهران متوجه اثرات اجتماعی و وجهه شورای پنجم در میان فعالان اجتماعی و امثال ایشان نیست؟ آیا وجهه شورا برای ایشان اهمیتی دارد؟

نظری ادامه داد: دوماً به چه حقی وقتی شورای شهر الزام قانونی با ردیف و بودجه مشخص برای شهرداری تعیین می‌کند، شهردار صراحتاً دستور عدم اجرا می‌دهد؟ آیا این حد از تلاش برای کارنکردن کمی عجیب نیست؟

عضو شورای شهر تهران گفت: سوماً شهردار تهران که هیچ قدم مثبتی برای سمن‌ها و رونق فعالیت اجتماعی در شهر بر نداشته است، حال گام را یک قدم فراتر گذاشته و وقتی شورا خودش پیشقدم می‌شود، کارشکنی هم می‌کند؟

نظری در پایان تاکید مرد: ضمن تذکر به شهردار تهران بابت تبعات این اقدام در جامعه مدنی، به همکاران درباره لزوم اعاده حیثیت شورا در قبال وجهه‌ای که از شورای پنجم درمیان فعالان اجتماعی با این کار خراب می‌شود هشدار می‌دهم؛ شهردار تهران موظف است براساس مصوبه بودجه سالانه، به تمام مناطق دستور اختصاص سمن‌سرا‌ها را صادر کند تا در همین دوره، شاهد به ثمر نشستن اقدامات دوره پنجم باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار