به گفته فرمانده سنتکام آمریکا پس از خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان نمی‌تواند برای نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان حمایت هوایی فراهم کند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری افق، جنرال فرانک مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) می‌گوید که آمریکا پس از خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان نمی‌تواند برای نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان حمایت هوایی فراهم کند.

فرمانده سنتکام در گفتگو با صدای آمریکا گفته‌است که حملات هوایی تنها به عملیات ضد تروریستی آن‌هم در صورت وجود خطر حمله بر قلمرو آمریکا یا متحدان آن، محدود خواهد شد.

مکنزی افزوده‌است، آمریکا نیرو‌های هوایی افغانستان را که بزرگ‌ترین سهم را در نبرد با طالبان ایفا می‌کنند، حمایت کرده و مشاوره مشاوران آمریکایی نیز به نیرو‌های امنیتی افغانستان به شکل «مجازی» ادامه خواهد یافت.

هفته گذشته، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده‌بود که وزارت دفاع آمریکا در صدد گرفتن مجوز است تا در صورت خطر سقوط کابل یا دیگر شهر‌های بزرگ افغانستان به دست طالبان پس از خروج نظامیان خارجی، به حمایت از نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان حملات هوایی انجام دهد.

همزمان با نشر این گزارش، لوید آستین؛ وزیر دفاع آمریکا در یک جلسه در کنگره آمریکا گفته‌بود که پس از خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان، فراهم‌آوری حمایت هوایی به نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغان دشوار خواهد بود.

‌در همین حال، ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل ناتو می‌گوید که این سازمان پس از خروج نیرو‌های خارجی این سازمان همچنان به تمویل و آموزش نیرو‌های امنیتی افغانستان در خارج از کشور و حمایت غیر نظامی از حکومت ادامه خواهد داد.

پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در پایان نشست سران کشور‌های عضو این پیمان در بیانیه‌ای گفته‌است که مأموریت نظامی ناتو در افغانستان پایان یافته؛ اما مأموریت غیرنظامی آن ادامه خواهد یافت.

این نشست روز (دوشنبه، ۲۴ جوزا) در بروکسل برگزار شد.

در بیانیه پایانی نشست سران ناتو آمده‌است که خروج از افغانستان به معنای پایان رابطه با این کشور نیست و فصل جدیدی در روابط است.

در این بیانیه تاکید شده‌است که ناتو در کنار مردم افغانستان و نهاد‌های امنیتی ایستاده و نیرو‌های امنیتی افغان را تجهیز و حمایت می‌کند.

در بیانیه سران ناتو گفته شده‌است که برای حضور پایدار دیپلماتیک و اهمیت ارتباط افغانستان با جهان، بودجه تامین امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل را تأمین خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار