کارشناس بازار سرمایه گفت: هرچه نسبت نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کند، ضریبی که به سود هر سهم داده می‌شود، افزایش می‌یابد.

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که نرخ بهره بین بانکی به چه شکل بر بازار سرمایه تاثیر گذار است؟ بیان کرد: نرخ بهره بانکی اصولا در ارزش گذاری هر سهمی اثر گذار خواهد بود، اما در کشور ما در سال‌های اخیر به دلیل اینکه نرخ بهره به صورت اسمی و مصنوعی ثابت نگه داشته شده است، از نرخ بهره بین بانکی برای ارزش گذاری استفاده می‌شود.

او افزود: ساده‌ترین روشی که یک سهم را ارزش گذاری می‌کنند؛ بر اساس ارزش P/E است، یعنی به طور مثال می‌گویند اگر سهمی ۲۰ تومان سود دارد در نرخ P/E بازار ضرب و حاصل آن ارزش آن سهم می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: حال سوال می‌شود که P/E چگونه محاسبه می‌شود؟ P/E معمولا معکوس نرخ بهره بانکی به شکل نرمال است و زمانی که نرخ بهره بانکی ۲۰ درصد می‌شود، معکوس آن می‌شود ۵، حال P/E بازار ۵ است. هرچه این نسبت نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کند ضریبی که به سود هر سهم داده می‌شود، افزایش پیدا می‌کند.


  • بیشتر بخوانید

 مردم در رابطه با بازار سرمایه مردد هستند/ شناوری بالا ویژگی بازار کارا است


خبری زاد در ادامه گفت: به صورت علمی نیز نرخ بهره در فرمول‌های ارزش گذاری سهام اثر می‌گذارد و همه این‌ها سبب می‌شود که اگر نرخ بهره افت کند، به دنبال آن P/E بازار بالا می‌رود و در این صورت سرمایه گذاران حاضر هستند، پول بالاتری را خرج یک سهم کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: زمانی که نرخ بهره بین بانکی در بازار بانکی کاهش پیدا می‌کند در این زمان‌ها شاهد هستیم که بانک‌ها به سپرده گذارانشان سود‌های ترجیحی نمی‌دهند و تمایلی ندارند که سود بالا به سپرده گذاران دهند و به دنبال این موضوع نرخ سود اوراق در بازار بدهی نیز کاهش پیدا می‌کند و دیگر برای سرمایه گذاران به صرفه نیست که پول خود را وارد بانک و بازار بدهی برای سرمایه‌گذاری کنند، به همین دلیل پول خود را وارد بازاری دیگر مانند بازار سرمایه می‌کنند.

او اظهار کرد: در سه ماه گذشته نرخ بهره بین بانکی ۲۲ درصد شده بود، یعنی اینکه نرخ P/E بازار چهار و نیم است و افراد خیلی سهام را خریداری نمی‌کنند تا ارزان‌تر شود، اما اکنون شرایط تغییر کرده است و نرخ بهره بین بانکی تقریبا ۱۸ الی ۱۸ و نیم درصد شده و یعنی شرایط مطلوب‌تر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار