آرمیون گفت: از میان ۸۰۰ هکتار جنگلی که در روستای ولیدر واقع شده ۲۵۰ هکتار به آفت پروانه دم طلایی آلوده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، آرمیون رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: از میان ۸۰۰ هکتار جنگلی که در روستای ولیدر واقع شده ۲۵۰ هکتار به آفت پروانه دم طلایی آلوده شده است.

او با بیان اینکه  آلودگی هنوز به باغات پایین دست نرسیده است، افزود: بهترین زمان برای کنترل و مبارزه با این آفت وقتی است که لارو‌های این آفت وارد مرحله زمستان‌گذرانی می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان بهترین روش مبارزه با آفت پروانه دم طلایی را مبارزه مکانیکی خواند و گفت: با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه امکان سمپاشی و کنترل بیولوژیکی برای این آفت و همچنین امکان ورود سمپاش و تراکتور به منطقه فوق  وجود ندارد.

آرمیون به مبارزه انجام شده طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ علیه آفت پروانه دم طلایی اشاره کرد و افزود: باغداران منطقه ولیدر پس از هجوم پروانه دم طلایی از جنگل‌های ولیدر به باغاتشان جهت مبارزه با آن اقدام به سمپاشی کردند اما با توجه به سیکل زندگی این آفت و نوع زیست ان سموم تاثیر چندانی در از بین بردن آن نداشت.

او ادامه داد: در همین راستا و جهت نابودی این آفت همه لارو‌ها و لانه‌های آن‌ها بریده و جمع‌آوری شد که این روش بسیار مثمر ثمر واقع شده بود و به همین دلیل باغداران سموم را کنار گذاشته و از طریق کنترل مکانیکی اقدام به پاکسازی باغات خود کردند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در خصوص سیکل زندگی پروانه دم طلایی یا همان پروانه برگ خوار بلوط، گفت: این آفت همچون کرم ابریشم در اطراف خود تار میتند و شروع به درست کردن لانه می‌کند به همین علت سم روی آن اثر نخواهد داشت.

آرمیون با اشاره به اینکه پروانه‌ها شروع تخم‌گذار می‌کنند، از این تخم ها، کرم‌هایی بیرون می‌آید سپس کرم‌ها شروع به تغذیه می‌کنند و طی ۵ مرحله پوست‌اندازی می‌کنند بعد از آن اطراف خود یک تار می‌تنند و تبدیل به پروانه می‌شوند، ادامه داد: اما آفت در همان مرحله لارو که شروع به تغذیه می‌کند خساراتی را به باغات و جنگل‌ها وارد می‌کند.

او با بیان اینکه روی لارو‌های آفت پروانه دم طلایی مو‌هایی آغشته به سم وجود دارد، هشدار داد: تماس دست با این لاور‌های سمی منجر به ایجاد تاول، سوزش، خارش و ورم می‌شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.