کاهش ۴۰ درصدی تولید علوفه در عرصه‌های منابع طبیعی خراسان شمالی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از کاهش ۴۰ درصدی تولید علوفه در عرصه‌های منابع طبیعی استان به علت وقوع خشکسالی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، وحید مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ظرفیت میزان تولید علوفه در استان تا حدود ۱۲۰ هزار تن است که خشکسالی و کاهش شدید بارندگی‌های امسال  موجب شده تولید علوفه با مقدار ۵۵ هزار تن کاهش یابد.


بیشتر بخوانید 


او افزود: زمانیکه میزان تولید علوفه در مراتع کاهش می‌یابد، فشار دام برای چرا بر روی عرصه‌ها زیادتر می‌شود که نتیجه آن امر بیابان زایی است.

وحید با بیان اینکه سیاست‌ها در حوزه دامپروی، افزایش تعداد دام است، ادامه داد: ما هدف از اجرای این طرح توسعه دامداری به صورت صنعتی است نه به صورت داشتی و رمه گردانی.

او افزود: دام‌های موجود در خراسان شمالی دو نیم و تا سه برابر بیشتر از ظرفیت مراتع استان هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سطح عرصه‌های بیابانی در این استان ۱۸۰ هزار هکتار است، بیان کرد: از این مساحت، چهار هزار هکتار کانون بحرانی است.

او تاکید کرد: با اقدامات انجام شده کانون‌های بحرانی عرصه‌های بیابانی استان افزایش نیافته است و حتی رو به کاهش بوده است، بطوری که خراسان شمالی از لحاظ شاخص‌های بیابان زدایی جزء استان‌های برتر در کشور بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: سطح جنگل‌های دست کاشت در عرصه‌های بیابانی استان که بیشتر به صورت طاق زار است، به بیش از ۱۵ هزار هکتار رسیده است.

به گفته او ، از سال ۸۳ تا ۹۹ در سطح حدود هفت هزار و ۵۳۰ هکتار امر نهال کاری در مناطق بیابانی استان انجام شده است.

او مساحت اجرای طرح مدیریت روان آب در این مناطق را نیز چهار هزار هکتار اعلام کرد.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.