شهاب راحله دستیار کارگردان نمایش «ارض الشمس» درباره این اثر و اجرای آن در سوریه توضیح داد.

شهاب راحله دستیار کارگردان نمایش «ارض الشمس»، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این نمایش توضیح داد: موضوع این نمایش دینی است و با هدف تقویت اقتدار ملی میهنی اجرا می‌شود. پس از اینکه سوریه توسط استکبار و جلوه ظاهری داعش دچار بحران گشت، حدود ۶ میلیون نفر آواره شدند. پس از جنگ با دورانی دیگر همراه با ویرانی‌های شهری، اجتماعی، فرزانگی، سیاسی، اقتصادی و ... روبرو شدیم.

وی افزود: وظیفه تلاشگران عرصه فرهنگ و هنر چنین خواهد بود که در خط مقدم بازسازی و تزریق روحیه و ایجاد نشاط عمومی قرار گیرند و از آنجا که هنر مرز نمی‌شناسد، ما نیز چنین کردیم.

این هنرمند درباره تاثیرگذاری نمایش «ارض الشمس» روی مخاطبان گفت: تاثیر نمایش را در شهر سیده زینب با میزان رضایتمندی بالای ۹۰ درصد حس می‌کنیم؛ شهری که پس از جنگ به خاطر وجود داعش به شهر ترسناکی مبدل شده بود. این شب‌ها با حضور چشمگیر مردم از جای جای سوریه به اجرای ۴ تا۵ هزار مخاطبی می‌رسیم.

«ارض الشمس»؛ نمایشی دینی که هنرمندان تئاتر ایرانی در سوریه اجرا می‌کنند

راحله درباره نحوه انتخاب بازیگران این اثر بیان کرد: با استفاده از نیرو‌های نظامی و سربازان آموزشی نمایش اجرا می‌شود و جالب است بدانید اکثر این عزیزان نمایش را نمی‌شناسند؛ البته با حضور برخی هنروران و طلاب حوزه‌های علمیه هم کار پیش می‌رود.

وی درباره طراحی صحنه این نمایش بیان کرد: دکور‌ها به صورت بسیار بزرگ و در دو بخش کلاسیک و معاصر طراحی و ساخته شده اند. همچنین بهره از نور و تصویر سینمایی و جلوه‌های ویژه حرفه ای و لباس و گریم‌های بعضاً سنگین، باعث جذابیت نمایش شده است.

«ارض الشمس»؛ نمایشی دینی که هنرمندان تئاتر ایرانی در سوریه اجرا می‌کنند
او در توضیحاتی دیگر درباره اجرای  نمایش « ارض الشمس» در کشور سوریه افزود: در سوریه مثلا شهر‌های حمص و دمشق که مستقیماً فعالیت می‌کردیم خبری از ماسک و کرونا نبود و البته گویا کل کشور سوریه کرونا را نمی‌شناسند. بزرگترین مشکل ما عدم شناخت نیرو‌ها از هنر نمایش میدانی بزرگ با ابعاد بسیار حرفه ای بود. مردم سوریه اهل تسنن، شیعه، مسیحی، ایزدی، کرد هستند اما به فرهنگ سازی و عظم جهادی نیازمند دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.