رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه گفت: پارسال ۸۷ رأس دام مبتلا به تب مالت در این شهرستان کشتار شدند.

کاووسی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: پارسال اکیپ مبارزه با سل و تب مالت این شهرستان با هدف شناسایی دام‌های راکتور بروسلوز، پس از خونگیری از ۲ هزار و ۶۳۳ رأس دام سبک و سنگین در شهرستان موفق به شناسایی ۷۴ رأس گوسفند و بز و ۱۲ نفر شتر و همچنین یک رأس گاو بیمار شدند.

او افزود: سربیشه یکی از نقاط مهم و حائز اهمیت در تولید فرآورده های دامی در استان بوده و هر ساله در فصل بهار، پذیرای عشایر کوچ رو از منطقه سیستان است؛  لذا همین دلایل باعث می‌شود تا کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر دامی در منطقه از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

کاووسی بیان کرد: با توجه به اینکه تب مالت (بروسلوز) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، اکیپ سل و بروسلوز شبکه پس از مراجعه به دامداری‌ها اقدام به خونگیری از دام ها کرده و پس از انجام آزمایشات مربوطه و شناسایی دام‌های مبتلا به بیماری، اقدام به حذف آنها از چرخه تولید و انتقال به کشتارگاه می‌کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه عنوان کرد: مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه خصوصاً شیر خام، پنیر تازه محلی، سر شیر، خامه تازه و بستنی سنتی می‌تواند باعث انتقال بیماری تب مالت به انسان شود؛ لذا جوشاندن شیر خام به مدت ۵ دقیقه از الزامات مصرف آن است .

انتهای پیام / س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.