احیای گلیم‌بافی در چناران

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران گفت: رشته منسوخ شده گلیم‌بافی در این شهرستان احیا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  محمد طاهریان‌مقدم مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران  گفت: گلیم‌بافی یکی از رشته‌های صنایع دستی منحصر به فرد در روستا‌های چناران است که منسوخ و با گذشت زمان به فراموشی سپرده شده بود؛ لیکن خوشبختانه با شناسایی هنرمندان این رشته احیا شده است.


او افزود: این نوع گلیم‌بافی با ترکیب پشم گوسفند است و مواد اولیه آن در شهرستان تامین می‌شود و در قدیم به عنوان یک وسیله کاربردی در بین ساکنان روستا‌های شهرستان استفاده می‌شده است.


بیشتر بخوانید


مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران ویژگی بارز و منحصر به فرد این نوع گلیم را نوع بافت ساده آن ذکر کرد و ادامه داد: آموزش این نوع بافت توسط یکی از هنرمندان شهرستان در روستای خرم آباد و رضا‌آبادسرهنگ شروع شده است و در حال حاضر ۹ نفر در حال فراگیری این هنر هستند.


طاهریان مقدم احیای رشته‌های فراموش شده در صنایع‌دستی را احیای فرهنگ‌ها دانست و بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هنرمند صنایع‌دستی در رشته‌های دوخت لباس‌سنتی، معرق، زیورآلات، چرم، نمدمالی و تزئینات نمدی و خراطی در شهرستان به‌صورت کارگاهی و مشاغل خانگی مشغول فعالیت هستند.

 

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.