به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَمَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا
و هر کس مؤمنی را به عمد بکشد مجازات او (آتش) جهنم است، که در آن جاوید (معذّب) خواهد بود و خدا بر او خشم و لعن کند و عذابی بسیار شدید بر او مهیا سازد.
فایل صوتی تلاوت آیه ۹۳ سوره نساء
ابوسفاتج نقل میکند: امام صادق (ع) در مورد: «وَ مَن یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ»، فرمودند: «اگر او را مجازات کند، مجازاتش جهنّم است».
بیشتر بخوانید
در شرایط بحرانی جنگ احد، یکی از مسلمانان، مسلمان دیگری را به خاطر خصومتهای شخصی دوران جاهلیّت کشت. پیامبر اکرم (ص) از طریق وحی آگاه شد و در بازگشت از احد، در محلّه «قُبا» به قصاص قتل مؤمن دستور داد، آن مسلمان قاتل را بکشند و به پشیمانی او توجّهی نکرد.
اسلام برای جان مسلمان و حفظ امنیّت افراد، اهمیّت بسیار قائل شده و کیفر عذاب ابدی را برای آن مقرّر داشته تا جلوی قتل و جرائم سنگین گرفته شود. تعبیراتی که در این آیه برای «قتل عمدی مؤمن» به کار رفته، درباره هیچ گناهی نیامده است. امام صادق (ع) فرمودند:توبه کسی که از روی عمد مؤمنی را بکشد قصاص است. «تعمّد» از «عمود» است واز آنجا که ستون کارها نیّت است، به کاری که با انگیزهی قبلی باشد، عمدی گویند.
در روایات متعدّدی به بزرگی گناه قتل تصریح شده، از جمله:
۱-در قیامت، کشتن بی گناهان اوّلین مسألهای است که از آن سؤال میشود.
۲-یاغیترین افراد، کسی است که انسانی را بکشد یا بزند.
۳-علاوه بر گناه قتل، گناهان مقتول هم به دوش قاتل میافتد.
۴-اگر اهل آسمان و زمین در قتل مؤمنی شریک شوند، همه عذاب میشوند.
۵-اگر همه دنیا فنا شود، آسانتر از قتل یک بی گناه است.
۱-در نظام اسلامی، هیچ مقامی حقّ قتل و اعدام بی جهت دیگران را ندارد. «مَنْ یَقْتُلْ ... مُتَعَمِّداً» (ولی در نظام طاغوتی شعار «أَنَا أُحْیِی وَ أُمِیتُ» هست.)
۲-ارزش انسان به افکار و عقاید صحیح اوست. «مُؤْمِناً»
۳-در کیفر، حساب لغزشهای آگاهانه و مغرضانه جداست. «مُتَعَمِّداً»
۴-قتل و خونریزی از گناهان کبیره است. «فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ»
۵-مجازات و کیفر سنگین، از عوامل بازدارنده فساد در جامعه و عامل ایجاد وحفظ امنیّت اجتماعی است. «مَنْ یَقْتُلْ ... فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ»
انتهای پیام/