رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اولویت‌های حوزه بهداشت و درمان در دولت سیزدهم، توجه به پزشکی خانواده و نظام ارجاع را از مهم‌ترین این موارد دانست.

جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهمترین اولویت‌های سلامت در دولت سیزدهم اظهار کرد: نظام ارجاع و پزشک خانواده که از بندهای مهم قانون برنامه توسعه در دهه اخیر بوده است باید هر چه بیشتر در دولت آینده اجرایی شود چرا که متاسفانه نظام ارجاع و پزشکی خانواده تاکنون به خوبی اجرا نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: کووید ١٩ ارزش و لزوم توجه به بهداشت و پیشگیری را بیش از پیش نشان داد و به همین دلیل باید به دنبال اجرا و تقویت ساختار نظام ارجاع و پزشکی خانواده باشیم، اکنون در شهرهای بالای ٢٠ و ۵٠ هزار نفر و کلانشهرها نظام ارجاع و پزشکی خانواده ایجاد نشده است و ایجاد این زیرساخت‌ها دولت سیزدهم می‌تواند اقدام کلیدی محسوب شود.

کوهپایه زاده بیان کرد: در تهران از نظر مراکز ‌ بهداشتی اعم از مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشت و خانه‌های کمبود و کمتر از ٣٠ درصد پیشرفت داریم بنابراین ارتقای زیرساخت‌های بهداشتی در کلانشهر ها باید از دغدغه‌های نظام سلامت در دولت سیزدهم باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر لزوم توجه به حوزه فناوری سلامت در دولت آینده بیان کرد: در بحث فناوری باید بیشتر سرمایه گذاری کنیم چرا که در شرایط تحریم قرار داریم و ارتقای فناوری و محصولات فناورانه شامل داروها و واکسن می‌تواند به رشد نظام سلامت کمک بسیاری کند همانطور که در دوران کرونا دیدیم اگر تولید داروهای درمان کرونا نبود یا نمی‌توانستیم به فناوری واکسن کرونا دست پیدا کنیم دچار چالش می‌شدیم چرا که بسیاری از کشورها از ارسال دارو و واکسن به ایران سرباز می‌زنند.

کوهپایه زاده با اشاره به اولویت‌های حوزه درمان در دولت سیزدهم گفت: اکنون در زمینه تخت بیمارستانی نسبت به سایر حوزه‌ها رشد داشتیم اما باید تمرکز را روی تله مدیسین یا پزشکی از راه دور در حوزه درمان بگذاریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به لزوم بازنگری یا توسعه در بخش‌های آموزش پزشکی بیان کرد: توسعه رشته‌های جدید و افزایش دوره‌های مهارتی و کاربردی می‌توانند به ارتقای نظام سلامت در دولت آینده کمک کنند و باید آموزش از اولویت‌های رئیس جمهور بعدی در حوزه سلامت باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.