فرستاده ویژه سازمان ملل در امور میانمار از خطر وقوع یک جنگ داخلی گسترده در این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، کریستین شرانر برگنر، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور میانمار روز جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل که ۱۹۳ کشور عضو آن هستند گفت: بعد از کودتای نظامی اول فوریه در میانمار "خطر بروز یک جنگ داخلی گسترده، واقعی است".

شرانر برگنر این اظهارات را بعد از تصویب قطعنامه‌ای در مجمع عمومی عنوان کرد که در آن خواهان توقف جریان سلاح به میانمار شدند. وی گفت: «زمان، اهمیت ذاتی دارد. فرصت برگرداندن غلبه نظامی در حال از دست رفتن است.»

در قطعنامه مجمع عمومی بر توقف فروش تسلیحات به میانمار، آزادی بازداشتی‌های سیاسی و پایان خشونت ارتش علیه معترضان مسالمت جو تاکید شده است. محکومیت اقدامات حکومت نظامیان در میانمار به دلیل استفاده نظامی از زور علیه مخالفان افزایش یافته است.

انجمن کمک به زندانیان سیاسی می‌گوید از ابتدای ماه فوریه تاکنون نیرو‌های نظامی بیش از ۸۶۰ غیرنظامی را در جریان اعتراض‌ها کشته‌اند. ارتش میانمار این رقم را قبول ندارد و می‌گوید آمار تلفات به مراتب از این میزان کمتر است.

در همین حال، مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه خواستار توقف جریان فروش سلاح به میانمار شد و از ارتش این کشور خواست به نتایج انتخابات ماه نوامبر احترام بگذارد و بازداشتی‌های سیاسی از جمله آنگ سان سوچی، رهبر این کشور را آزاد کند.

مجمع عمومی قطعنامه‌ای را با حمایت ۱۱۹ کشور چهار ماه بعد از سرنگونی دولت منتخب سوچی طی یک کودتا صادر کرد. بلاروس خواستار رای گیری درباره این متن شده بود و تنها کشوری بود که با آن مخالفت کرد.

در حالی که ۳۶ کشور از جمله چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند، ۳۷ عضو دیگر مجمع عمومی به آن رای ندادند. در این قطعنامه بر توقف فروش تسلیحات به میانمار، آزادی بازداشتی‌های سیاسی و پایان خشونت ارتش علیه معترضان مسالمت جو تاکید شده است. پیشتر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان خواستار اقدام مجمع عمومی بر سر میانمار شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار