یک مسئول بهداشتی بوشهر گفت: ایمنی زایی واکسن‌ کرونا حدود ۲ تا ۳ هفته بعد از تزریق نوبت دوم کامل می‌شود و لازم است تا آن زمان فرد به دقت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سهیل افرازی رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: یکی از مهم‌ترین سلاح‌ها برای کنترل همه‌گیری بیماری کرونا در کنار رعایت کردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی تزریق واکسن است که زنجیره انتقال ویروس را متوقف می‌کند.

او ادامه داد: ایمنی زایی واکسن‌ها حدود ۲ تا ۳ هفته بعد از تزریق نوبت دوم واکسن کامل می‌شود و لازم است تا آن زمان فرد به صورت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشت فردی را رعایت کند.

 رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: واکسینه شدن کامل فرد باعث کاهش چشمگیر خطر ابتلا به شکل شدید کووید -۱۹ و همین طور مرگ‌ومیر و آسیب‌های ناشی از آن می‌شود، ولی از آنجاکه فرد واکسینه شده می‌تواند به شکل خفیف آن مبتلا شود و یا ناقل بدون علامت باشد، لازم است تا زمانی که نزدیک به همه افراد جامعه واکسینه نشده‌اند رعایت دقیق شیوه‌نامه‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

افرازی عنوان کرد: واکسن‌های موجود در ایران که تحت نظارت سازمان غذا و دارو مجوز واردات دریافت کرده‌اند شامل واکسن‌های اسپوتنیک ۵ (تولید روسیه)، آسترازنکا (تولید کره جنوبی)، سینوفارم (تولید چین)، کووکسین بهارات (هند) است.

همان نوع واکسن اول را در دوز دوم باید تزریق کرد

او گفت: انواع واکسن‌های تجاری کووید -۱۹ غیرقابل تعویض است و فرد بعد از دریافت نوبت اول واکسن به طور حتم باید از همان نوع واکسن در نوبت دوم استفاده کند. فاصله دوز اول و دوم واکسن در انواع مختلف متفاوت است که در مورد واکسن‌های اسپوتنیک، فاصله بین دو نوبت ۲۸ روز است که در شرایط خاص امکان فاصله‌گذاری بین ۲۱ تا ۹۰ روز هم امکان‌پذیر است. این زمان برای کووکسین و سینوفارم ۲۸ روز و برای واکسن آسترازنکا ۱۲ هفته است.

عوارض شایع واکسن چه مواردی است؟

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو عنوان کرد: عوارض شایع بعد از تزریق واکسن کووید -۱۹ شامل قرمزی، خارش، درد، سفتی، تورم و احساس گرما در محل تزریق است، همین طور احتمال بروز عوارض سیتماتیک مانند ضعف، خستگی، تب و لرز، درد عضلانی، تهوع و استفراغ وجود دارد که خطری برای فرد ندارد و ممکن است تا هفت روز ادامه یابد، اما چنانچه عوارض یاد شده بیشتر از یک هفته ادامه یابند فرد باید به پزشک مراجعه کند.


بیشتر بخوانید


افرازی افزود: برای کنترل عوارض شایع بعد از تزریق واکسن می‌توان با نظر پزشک و یا داروساز از دارو‌های ضد تب نظیر استامینوفن

آنتی‌هیستامین‌ها و دارو‌های ضد التهاب غیر کورتیکواسترئیدی استفاده کرد، ولی نباید قبل از تزریق واکسن به صورت پروفیل اکسی (یا پیشگیرانه) از این دارو‌ها استفاده کرد.

عوارض خطرناک واکسن نادر است

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: عوارض خطرناک ناشی از واکسن‌ها بسیار نادر هستند و مانعی برای انجام واکسیناسیون نیستند. از جمله این عوارض خطرناک و نادر می‌توان به واکنش‌های شدید به حساسیت (شوک آنافیلاکسی) اشاره کرد مانند فلج عصب صورت، تب بالای ۴۰ درجه، تشنج و ترمبوز در ورید و شریان‌ها (لخته خون) که از عوارض بسیار نادر تزریق واکسن آسترازنکا است که در صورت مشاهده باید به مراکز درمانی مراجعه شود.

افرازی تاکید کرد: بیمارانی که بیماری خاص دارند و دارو‌های سرکوبگر سیستم ایمنی نظیر کورتیکواستروئید‌ها را دریافت می‌کنند برای تعدیل دوز دارو‌های یاد شده باید به پزشک معالج مراجعه کنند، زیرا این دارو‌ها ممکن است توان ایمنی بخشی واکسن را کاهش دهد.

مادران باردار می‌توانند واکسن کرونا بزنند؟

او اشاره کرد: تزریق واکسن‌های کووکسین، سینوفارم و اسپوتنیک ۵ به علت محدود بودن اطلاعات در زمینه بی‌خطر بودن در بارداری و شیردهی نباید استفاده شوند و در مورد واکسن آسترازنکا که به صورت محدود در خانم‌های باردار و شیرده استفاده‌شده است، در صورت خطر بالای ابتلا به کووید-۱۹ با صلاحدید پزشک معالج و متخصص زنان و زایمان می‌توان این واکسن را به خانم‌های باردار و شیرده تزریق کرد. مصرف واکسن سینوفارم در شیردهی (از ۴۲ روز بعد از زایمان) بلامانع است.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون کووید-۱۹ در کشور ما برای عموم مردم فقط از طریق مراکز بهداشتی و درمانی که زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند صورت می‌پذیرد، افراد از تزریق هرگونه واکسن در خارج از مجاری قانونی جدا خودداری کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.