به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی نوشت بایدن باید به جای احیای توافق هستهای به دنبال تبدیل آن به یک معاهده باشد تا از تصمیمات رؤسایجمهور بعدی و نوسانات سیاسی آینده در امان بماند.
این پایگاه خبری با اعلام اینکه بر اساس قانون اساسی آمریکا، تبدیل توافق هستهای به یک معاهده مستلزم موافقت دو سوم اعضای مجلس سناست، درباره تصویب آن اعلام تردید کرد چون هر دو حزب درباره این توافق تردید دارند. بلومبرگ افزود بدون چنین حمایتی، اعتبار یک توافق هستهای احیا شده به محاسبات سیاسی رؤسای جمهور بعدی بستگی خواهد داشت. همچنین، این موضوع ارزش اقتصادی این توافق را نیز کاهش خواهد داد، زیرا چه کسی در ایران سرمایهگذاری خواهد کرد وقتی میداند ساکن بعدی کاخ سفید میتواند به آسانی تحریمها را بار دیگر اعمال کند؟
حال یکی از دیدگاههای هیئت ایرانی مذاکرهکننده که ظاهرا حول آن گفتگوهای فراوانی شکل گرفته است و همچنان رایزنیها درباره آن ادامه دارد، ارائه ضمانتی از سوی آمریکاییهاست که نشان دهد دیگر از این توافق خارج نخواهند شد. مسئولان کشورمان تاکید دارند که حضور مقطعی آمریکا در توافق هستهای میتواند به ایران لطمه بزند.
بیشتر بخوانید:
کوین بارت، کارشناس سیاسی آمریکایی و استاد دانشگاه در این کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان به ابعاد مختلف بازیابی توافق برجام و امکان تبدیل آن به معاهده پرداخته است، مشروح این مصاحبه را در ادامه میخوانید:
۱) چگونه ایران میتواند اطمینان حاصل کند که رئیس جمهور بعدی آمریکا برای دومین بار از توافق خارج نخواهد شد؟
بارت: متأسفانه ایران نمیتواند اطمینان حاصل کند که آمریکا دوباره از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج نمیشود پس به همین دلیل، ایران باید قبل از توافق بر لزوم لغو تحریمها از جانب آمریکا تاکید کند. به این ترتیب حتی اگر واشنگتن سال های بعد بار دیگر از این توافق خارج شود، ایران دست کم در طول این مدت تا دور بعدی عهدشکنی آمریکا، تحریمی را تجربه نمیکند.
علاوه بر آن، اگر کلیه تحریمها قبل از ورود مجدد ایران به برجام لغو شود، شرکتهای آمریکایی شروع به تجارت و سرمایه گذاری در ایران میکنند. آنها سپس در موقعیتی قرار میگیرند که بتوانند با زد و بند، از خروج رئیس جمهور آینده از توافق، جلوگیری کنند. بنابراین لغو کامل و قابل تأیید کلیه تحریمها قبل از ورود مجدد ایران، احتمالا توافق را برای ایران ارزشمند و پر سود خواهد کرد، حتی اگر هیچ تضمینی وجود نداشته باشد که نشان دهد آمریکا به تعهدات خود در این باره ادامه میدهد.
۲) آیا تعهد موقت آمریکا در برابر برجام به اقتصاد ایران آسیب میرساند؟
بارت: اگر آمریکا بخواهد ایران را متقاعد کند تا بدون لغو تمامی تحریمها وارد برجام شود، دولت بایدن که تحت نفوذ صهیونیستهاست، احتمالا روند اجرای وعده لغو تحریمها علیه تهران را کند خواهد کرد. درست مانند کاری که دولت اوباما به بهانههای بیربط مانند راکتهای ایران و متحدان منطقهای آن انجام داد. این هم از دیگر دلایلی است که ایران باید اطمینان حاصل کند قبل از ورود مجدد به توافق، همه تحریمها کاملا و مطمئنا لغو میشوند.
۳) روند تبدیل توافق به یک معاهده در آمریکا چگونه است؟
بارت: طبق قوانین بین المللی، «معاهده» به توافقنامهای گفته میشود که از نظر قانونی بین کشورها صورت گرفته باشد. با این تعریف، برجام یک معاهده است. اما در آمریکا، کلمه معاهده فقط به توافق نامهای گفته میشود که با مشاوره و رضایت سنا منعقد شده است. (ماده ۲، بخش ۲، بند ۲ قانون اساسی)
از نظر تئوری این فقط یک مسئله مفهومی است. برجام یک توافق نامه بین المللی از سوی رئیس جمهور است که فقط برای تصویب به تایید سنا در نیامده است و به همین علت به آن «توافقنامه اجرایی» گفته میشود، نه «معاهده». اما مانند یک معاهده از نظر قانونی لازم الاجرا است، بنابراین از نظر حقوق بین الملل همان معاهده است.
۴) اگر برجام به معاهده تبدیل شود، کدام کشور سود بیشتری خواهد برد، ایران یا آمریکا؟
بارت: برجام در حال حاضر معاهدهای تحت قوانین بین المللی است. بنابراین این مسئله بسیار اهمیت دارد. آمریکاییهای مخالف برجام ادعا کردند که این معاهده به دلیل آنکه از سوی سنا تصویب نشده، قانونی نیست، اما این هرگز واقعیت ندارد. چرا که بسیاری از توافق نامههای اجرایی منعقد شده از سوی آمریکا، از جمله برجام، دارای قدرت قانونی مشابه معاهدات دارند. بنابراین مشکل تایید نشدن آن در سنا نیست در واقع موضوع اصلی بدعهدی رؤسای جمهور پیشین آمریکایی بوده است. مشکل این بود که دولت اوباما به آهستگی تحریمها را کنار زد و سپس دولت ترامپ از این توافق خارج شد.
۵) روسای جمهور آمریکا چگونه میتوانند از معاهدات خارج شوند؟
متأسفانه، روسای جمهور آمریکا میتوانند به همان راحتی از توافق نامههای اجرایی (مانند برجام) خارج شوند که به طور یک جانبه از معاهدات (توافق نامههای مصوب کنگره) خارج میشوند.
جاست سکیوریتی در این باره با اشاره به خروج رؤسای جمهور سابق آمریکا از معاهدههای پیشین اینگونه توضیح میدهد: «اگر اوباما، رئیس جمهور پیشین، بر اساس ماده ۲ به عنوان یک معاهده با برجام برخود میکرد که نیاز به آرا مثبت دوسوم از اعضای مجلس سنا را دارد، ترامپ دیگر نمیتوانست و یا شاید نمیتوانست، از آن خارج شود. اگرچه معاهده دانستن برجام بر اساس ماده ۲ ممکن است این نظر با هدف پیشینیان آمریکا در پیش نویس بند معاهده مطابقت داشته باشد، تاریخ نشان میدهد که این نظر نادرست است چرا که جیمی کارتر و جورج دبلیو بوش، روسای جمهور گذشته آمریکا هر دو یکجانبه و بدون رأی گیری از اعضای کنگره، از معاهدات ماده ۲ کناره گیری کردند و در دادگاهها هم پروندهها علیه این تصمیمات به چالش کشیده شد. و این نشان می دهد که معاهده دانستن مذاکره درباره توافق هستهای ایران، مانع خروج یک جانبه ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام نمیشد.»
این کارشناس سیاسی آمریکایی در پایان گفت: بنابراین ایران باید بداند که هیچ چیز مانع از لغو جدید برجام (کاری که از سوی ترامپ صورت گرفت) از سوی رئیس جمهور بعدی آمریکا نخواهد شد. به طور معمول، میتوان امیدوار بود که با وجود کمی وجدان و نیاز به حفظ وجهه بین المللی آمریکا، از اقدامات ناخوشایند در قبال برجام، جلوگیری شود. اما به نظر نمیرسد که حکومت فاسدی که بر ایالات متحده حاکم است، به وجدان و وجهه خود اهمیتی بدهد. همانطور که در اظهاراتی منتسب به پوتین گفته شده است «آمریکا ظرفیت توافق را ندارد»، بنابراین ایران باید قبل از ورود مجدد به برجام، از لغو تمامی تحریمها اطمینان حاصل کند.
انتهای پیام/
از اشخاص صادق مثل ایشان مشورت بگیریم
چونکه خودشون را بهتر از ما میشناسند
بدون اینکه شنا کردن بلد باشید
توی اقیانوس شنا نکنید که عرق میشوید
پیشرفت هرکشوری به تعاملاتش بستگی داره اونم کشوری مثل ما که مدام در تحریم بوده و واقعا مشکل اقتصادی و صنعتی داریم باید بپذیریم که برای پیشرفت برجام لازم هست اونم به برجام منطقی و محکم که راه در رو نداشته باشه .
1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او.
4- مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.
5- معاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
6- اساس،پایه و انگیزه وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو ملت ودر ادامه تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم است.
7- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند مولفه های قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
8- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریمها را ازطریق قطع نامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
9- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی را به جان ملت بیاندازند.
10- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای و حقوق بشراست.اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی،مضحک و بی خاصیت است .
12- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برداز جمله راهکارها:استفاده درهمه زمینه های علمی و تولیدی از شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها،استفاده از نیروی انسانی جوان ،جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی، برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی ،شفاف سازی و مبازره هدفمند با قاچاق و مبازره با فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، قطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به صنایع پتروشیمی با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم کاملا داخلی ، لوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.