علی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با بازار اولیه و ثانویه گفت: بازار اولیه و ثانویه هر دو مهم هستند، اگر بازار سرمایه بخواهد رشد کند، باید هر دو بازار اولیه و ثانویه موفق عمل کنند، این دو بازار مثل دو بال پرنده برای پرواز هستند.
وی افزود: بازار اولیه عمدتا برای تامین مالی شرکتها و جمع آوری سرمایه است، اگر معاملات ثانویه وجود نداشته باشد، بازار اولیه هم دیگر جذابیتی ندارد، حقیقی و حقوقیها که میآیند و در تامین مالی شرکتها حضور پیدا میکنند، نگاهی هم به بازار ثانویه آن نماد دارند.
بیشتر بخوانید
کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اگر بازار ثانویهای وجود نداشته باشد، انگیزهای هم برای مشارکت در بازار اولیه وجود نخواهد داشت، چون نقد شوندگی آن نماد مهم است و از طرفی جذابیتهای سودآوری از طریق بازار ثانویه دارای اهمیت است، یک بازار در نظر بگیرید، که فقط در آن بازار اولیه باشد و بازار ثانویه در آن وجود نداشته باشد، نقد شوندگی آن بازار به مراتب پایین میآید و دیگر برای سهامداران جذابیتی ندارد.
قلی پور تصریح کرد: اگر بازار ثانویه وجود نداشته باشد، بنگاهها در تامین مالی یا افزایش سرمایه هایشان به مشکل بر میخورند.
وی در پاسخ به این پرسش که بازار اولیه برای تامین مالی است، پس شرکتها به بازار ثانویه به آن صورت اهمیت نمیدهند؟ اظهار کرد: نه به این صورت نیست که شرکت ها، چون از بازار اولیه تامین مالی میکنند، به بازار ثانویه اهمیت ندهد، بلکه اگر بازار ثانویه جذاب باشد و فضای خوبی برایشان وجود داشته باشد، سرمایههایی که از محل آوردههای نقدی هستند میتوانند جذابیت برای سرمایه گذاری داشته باشند.
کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اگر قیمت گذاری در بازار اولیه به درستی و مناسب صورت بگیرد، میتواند به بهبود روند بازار ثانویه کمک کند؟ تشریح کرد: قیمت گذاری که در عرضه اولیهها یا ipoها صورت میگیرد، اگر درست و مناسب باشد، به روند بازار ثانویه کمک میکند، اما زمانی که قیمت گذاری در بازار اولیه به دور از واقعیت باشد وقتی نماد به بازار ثانویه میآید و قرار باشد پایینتر از قیمت اولیه معامله شود، به صورت ناخودآگاه باعث میشود بی اعتمادی جذب بازار شود.
وی گفت: بنا بر گفتههای بالا نحوه قیمت گذاری در بازار اولیه بسیار مهم است، چون بازار ثانویه را تحت تاثیر قرار میدهد.
انتهای پیام/