کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ بهره بین بانکی برای سپرده‌های جدید، ۱۸ و در بازار بدهی ۲۱ درصد است که این میزان نرخ بهره بانکی منطقی است.

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه  در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: نرخ‌های بهره از سه کانال، نرخ بهره بین بانکی، نرخ سپرده‌های بلند مدت و نرخ‌ها در بازار بدهی، در جهت گیری نقدینگی کشور و بازار سرمایه موثر هستند.

او بیان کرد: در حال حاضر نرخ بهره بین بانکی در سطح شعب برای سپرده‌های جدید، ۱۸ درصد (با نرخ بهره موثر ۱۹.۵ با توجه به پرداخت ماهانه سود) و در بازار بدهی ۲۱ درصد است که بر اساس سطح ریسک این میزان نرخ بهره بانکی منطقی است.


بیشتر بخوانید


کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ بهره در بازار بین بانکی نتیجه واضح رکود در سایر بخش‌های اقتصادی است. به این معنی که، نقدینگی به سمت سپرده‌ها به ویژه در بلند مدت سوق یافته است. بنابراین، نیاز و اضطراب مالی بانک‌ها کاهش یافته است و حجم معاملات بین بانکی هم کاهش یافته است.

نرخ ۱۸ درصدی بهره بین بانکی منطقی است

او بیان کرد: با این حال کاهش نرخ بهره بانک‌ها در سطح شعب برای سپرده‌ها دستوری بوده و طبق ابلاغ بانک مرکزی افتتاح سپرده‌های بلند مدت با نرخ بیشتر از ۱۸ درصد ممنوع شده است و اجرای آن سخت انجام می‌شود. با این حال بازار بدهی که بازاری با حداقل دستکاری است همچنان نرخ‌های بازدهی تا سررسید متوسط ۲۱ درصد را دارد.

او افزود: کاهش نرخ بهره بین بانکی طبیعی بوده و ناشی از روند‌های اقتصادی کشور و تعدیل انتظارات در سایر بازار‌ها بوده است.

قلی پور بیان کرد: با این حال رساندن نرخ بهره بین بانکی در بهار ۱۳۹۹ به ۹ درصد، کاملا غیرطبیعی بود زیرا، به واسطه انتظارات تورمی، پول‌های موجود در بانک‌ها در حال خروج بودند و بر همین اساس، تقاضا در بازار بین بانکی به شدت زیاد بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ بهره همچنان رقیب بازار سرمایه است و تا زمانی که نرخ‌ها در بازار بدهی بالاست نمی‌توان گفت که نرخ بهره بین بانکی و نرخ سود سپرده‌ها کاهش یافته است، هر چند کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده‌ها امیدوار کننده بود.

او در پایان تصریح کرد: بانک مرکزی با ارز پاشی بیشتر، به بورس و تولید ضربه می‌زند. تولید کننده‌ای که تورم ریالی را عمیقا تجربه می‌کند با کنترل دستوری نرخ ارز، صادراتش به مشکل بر می‌خورد و قاچاق و واردات را نیز رقیب خود می‌بیند. البته اگر مجوز‌های واردات محصولات با تولید داخلی آن هم با نرخ‌های ارز زیر بازار را رو در روی خود نبیند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار