معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: وقتی دانشگاهی متقاضی نداشته باشد، هیچ توجیهی برای برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف وجود ندارد.  

غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حذف برخی واحد‌های علمی کاربردی و غیر انتفاعی اظهار کرد: مبنای سیاست‌های آموزش عالی این است که کمیت و کیفیت دو نظام دانشگاه‌های علمی کاربردی و غیر انتفاعی تقویت شوند.

او ادامه داد: باید استاندارد‌های آموزش‌های مهارتی در چارچوب مقاطع رسمی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته انجام شود.  

معاون وزیر علوم افزود: ۱۸۰ دانشگاه دولتی در کشور داریم و با محاسبه دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد، تعداد واحد‌های دانشگاهی در کشور به ۲ هزار موسسه، دانشگاه و واحد آموزش عالی می‌رسد. دانشگاه‌های روزانه در بین این موسسات از بالاترین کیفیت برخوردار هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: تنها قیدی که روی این دو نظام گذاشته شده این است که متقاضی برای تشکیل کلاس داشته باشند. اگر دانشگاه‌های علمی کاربردی و آزاد متقاضی داشته باشند، وضعیت خود را حفظ کرده و چه بسا گسترش پیدا خواهند کرد.  

به گفته‌ این مقام مسئول، اگر این دانشگاه‌ها (علمی کاربردی و غیر انتفاعی) مثل دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی متقاضی نداشته باشند، باید برخی از واحد‌های خودشان را تجمیع کنند، زیرا وقتی متقاضی وجود نداشته باشند، هیچ توجیهی برای برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف وجود ندارد.  

پذیرش دانشجو در کشور کاهش یافته است

رحیمی با بیان اینکه در سال‌های اخیر پذیرش دانشجو در کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: این روند کاهشی به دلایل مختلفی بستگی دارد یکی از دلایل آن محدود کردن پذیرش دانشجو در برخی رشته‌ها و گرایش‌ها است.

او افزود: حدود چهار - پنج سال پیش تعداد دانشجویان ما از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم بیشتر بود اما اکنون این میزان به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کاهش یافته است. در تلاشیم که این تعداد پذیرش افزایش پیدا کند،با وجود این از نظر معیار‌های بین المللی، در سطح مطلوبی قرار داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: پذیرش دانشجو در مقاطعی بی رویه صورت گرفت و موسسات و واحد‌های آموزشی نیز با رشد مواجه شدند؛ در نتیجه اکنون برخی از این واحد‌ها متقاضی لازم را ندارند و با پدیده صندلی‌های خالی در دانشگاه مواجه هستیم.

رحیمی در پایان گفت: در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی واحدها و دانشگاه های مختلف حذف نخواهند شد بلکه پذیرش دانشجو در برخی رشته های که متناسب با پتانسیل های آنها نباشد، متوقف می شود و در مقابل پذیرش دانشجو در برخی رشته ها افزایش پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۱ تير ۱۴۰۰
با این اوضاع که اشتغال را از بین بردید
رانت و فساد را زیاد کردید

یک لبو فروش از مهندس برق و مکانیک در آمدش بهتر است دیگر درس چه و دانشگاه چه
آخرین اخبار