نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

وقف مشارکتی در موقوفه مهر فاطمی ابتکاری در اصل وقف بود

آیت الله سید احمد علم الهدی گفت: موقوفه مهر فاطمی یک ابتکار در اصل وقف بود که فوق العاده ارزشمند بود و قریب به ده‌ها هزار نفر در مهر فاطمی واقف شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در اختتامیه تکمیل سهام موقوفه حضرت زهرا (مهر فاطمی) گفت: پیامبر (ص) برای هر کدام از ائمه یک یا دو خصوصیت را بیان کردند، اما برای امام رضا (ع) چهار خصوصیت شرح دادند؛ اولین خصوصیت اینکه امام رضا (ع) امت را از مشکلات عبور می‌دهد، دومین خصوصیت بحران‌ها برطرف می‌کند، مشکلات سر راه امت که در خط اضمحلال و بر اندازی امت است را بر می‌دارد، ترد کننده دشمنان و کینه توز امت هستند و مومنین امت را به یکدیگر نزدیک می‌کنند و به نقطه والای امت قرار می‌دهند.

او افزود: امام هشتم (ع) بر امامت و ولایت اجرایی حساسیت زیادی داشتند و در همه آموزه‌های امام رضا (ع) و در همه موقعیت‌هایی که برای اظهار نظر و یا تبیین مسیر سیاسی در زندگی امام هشتم پیش آمده بر امامت اجرایی بیشتر توجه داشتند لذا بزرگترین خدمت به امام هشتم میزان خدمتگزاری ما به مقام ولایت و مقام امامت اهل بیت آن هم امامت اجرایی اهل بیت (ع) است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: مامون می‌خواست با وارد کردن آموزه‌های کتاب‌های یونانی به ترجمه عربی در داخل امت اسلام مسئله اندیشه امامت در کنار اندیشه توحید از بین برود لذا امام رضا (ع) در مسائل فکری با افکار اجنبی که مامون وارد جامعه دینی ما کرد این توطئه‌ها را از بین برد.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: تا قبل از این وقف کردن غالبا مربوط به افرادی بود که از امکانات مادی برخوردار بودند و ثروتی داشتند لذا بخشی از دارایی خود را که می‌خواستند به عنوان صدقه جاریه تثبیت و دائمی کنند وقف می‌کردند، اما در وقف مشارکتی افراد فاقد دارایی وثروت و امکانات مادی و اقتصادی که از فضیلت و برکت وقف محروم بودند، توانستند در وقف سهیم شوند.

او تصریح کرد: این شاید اولین موقوفه‌ای باشد که به نام حضرت زهرا (س) در یک شکل وقف مشارکتی انجام گرفت و امروز تمام اقساط این موقوفه پرداخت شد و کاملا در مالکیت موقوفه قرار گرفت.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: هزینه‌های عایدی این موقوفه در رأس آن باید صرف راهپیمایی روز شهادت حضرت زهرا (ع) و مراسم عزاداری ایشان شود و در مرحله بعد اساتید حوزه علمیه و پژوهشگران فعال در حوزه و دانشگاه در راه احیای شعار زهرا (س) به وسیله این موقوفه فعالیت خود را توسعه دهند.

انتهای پیام//م. ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.