آژیر خطر کم‌آبی در استان البرز به صدا درآمد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: ذخیره آبی سد طالقان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۳۱ درصد منفی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، داود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت:  تمامی ظرفیت‌های آبی مصرف شده و حتی ظرفیت نسل‌های آینده هم در کشور استفاده شده است و جای تعریف طرح‌های جدید مانند ساخت سد هم برای ذخیره منابع آبی کنونی چاره ساز نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز افزود: مسئله آب به عنوان چالش و بحران مطرح است، باید جمعیت کشور در بخش‌های مختلف را به میزان مصرف آب حساس کنیم تا میزان مصرف از  آبخوان‌های استان کمتر شود.

نجفیان با اشاره به ظرفیت بخش اجتماعی آب و اصلاح الگوی مصرف آب گفت: البرز چندین برابر حق خود مصرف آب دارد، ایران هم از این حیث رتبه بالایی در مصرف دارد و بیش از ۱۰۰ درصد منابع آبی مصرف شده است.

او با تاکید بر این که بالغ بر ۱۱ میلیارد متر مکعب به طور متوسط سالانه در کشور بیلان منفی داریم،  افزود: ایران تنها حدود یک سوم متوسط دنیا آب شرب دارد و این محدودیت می‌طلبد که اقدامات اساسی در میزان مصرف آب داشته باشیم.

مدیر عامل سرعت آب منطقه‌ای البرز  گفت: ۲۵۰ لیتر بر ثانیه در شبانه روز مصرف سرانه هر نفر در کشور است، متوسط میزان مصرف در دنیا در کشور‌های توسعه یافته ۷۰ لیتر و متوسط آن در دنیا ۱۱۴ لیتر بر ثانیه است، اما در روستا‌های کشور حتی البرز این آمار متاسفانه به ازای هر نفر به ۳۰۰ لیتر بر ثانیه هم می‌رسد.

نجفیان افزود: حدود سه سال قبل بارش‌های خوبی داشتیم که تاثیر مطلوبی بر منابع آبی سد‌ها و آبخوان‌های استان داشت و متاسفانه در حال حاضر  یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب سطح آبخوان‌های البرز خالی شده است.

او گفت: حدود ۶ درصد مصارف کل کشور برای آب شرب است و در حدود ۹۰ درصد در بخش کشاورزی است، اگر تنها  ۵ درصد کاهش مصرف در بخش کشاورزی داشته باشیم، بسیار کارساز است، در سال زراعی کنونی میزان بارش‌های استان  ۳۸ درصد نسبت به متوسط سالانه کاهش داسته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز افزود با بیان این که در حال حاضر ذخیره آبی سد کرج بالغ بر ۱۷۶ میلیون مترمکعب است، افزود: در قیاس با سال قبل در چنین روز‌هایی ذخیره این سد حدود دو درصد منفی شده است.

نجفیان با بیان این که متاسفانه ذخیره آبی سد طالقان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۱ درصد منفی شده است، گفت: اکنون ذخیره آبی این سد برابر ۲۹۱ میلیون مترمکعب  است در حالی که سال قبل در چنین روز‌هایی ۴۱۹ میلیون مترمکعب بوده است.

او افزود: در حوزه کردان با اینکه سدی در بالا دست نداریم و کل ذخایر برفی به صورت روان آب در مسیر رودخانه جاری است، متاسفانه امسال بیش از دو سوم حجم ذخائر آبی آن کم شده است، به همین دلیل اعلام کرده ایم که کشت تابستانه نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: در البرز در بخش آب شرب قطعی برق تاثیر بالایی بر کاهش مخازن ذخیره آب دارد و این ما را با مشکل مواجه می‌کند.

نجفیان افزود: از ۵۵ میلیون مترمکعب تخصیص منابع آبی  حدود  ۱۵ میلیون مترمکعب را تا پایان شهریور ما می‌توانیم استفاده کنیم، با وارد مدار شدن فاز توسعه‌ای تصفیه خانه کرج بالغ بر ۱۵ میلیون مترمکعب دیگر را هم می‌توانیم وارد مدار کنیم و باقی را باید از طریق زیرساخت‌ها فراهم کنیم.

او در مورد اقداماتی که در راستای تامین آب شرب استان دنبال شده است، گفت: مورد نخست خط انتقال آب از بیلقان به تصفیه خانه شماره ۲ گفت: در این مورد حدود ۳۰ میلیون مترمکعب از منابع آبی سد کرج تخصیص خواهیم داشت.

نجفیان در مورد چاه‌های غیر مجاز استان افزود: از ۸۴۰۰ حلقه چاه البرز حدود  ۳۲۰۰ حلقه در بخش کشاورزی است، به دلیل چنین مصارفی سالانه در استان ۸۰ میلیون مترمکعب تخلیه مازاد داریم.

او با بیان این که تاکنون بر روی هزار و ۷۶۱ حلقه چاه کنتور نصب شده است، گفت: در برنامه امسال بر روی ۵۰۰ حلقه چاه متمرکز شده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: بر اساس طرح سازگاری با کم آبی قرار است که تا پایان سال ۱۴۰۵ با کمک جهاد کشاورزی بالغ بر ۱۱۳ میلیون مترمکعب صرفه جویی داشته باشیم.

انتهای پیام/ر.ن

برچسب ها: کمبود آب ، سد سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.