به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حمل و نقل عمومی جزو آن دسته از موضوعاتی است که صحبت دربارهاش هیچگاه قدیمی نمیشود و این مساله و حواشی مربوط به آن همیشه داغ داغ است. امروزه به دلیل ترافیک بیش از حد در پایتخت، مدیریت زمان و آلودگی هوا مردم رغبتشان برای استفاده از این وسایل نسبت به خودروی شخصی بیشتر شده است، اما متاسفانه چندین سال است که تهران با کمبودهای بسیار زیادی در حوزه حمل و نقل عمومی به سر میبرد، وضعیت اتوبوسهای تهران به دلیل فرسودگی و یا کمبود ناوگان با گلایه و انتقاد شهروندان مواجه بوده و این مسأله در شرایط کرونا حادتر شده به طوری که مسافران اتوبوسها معتقدند به دلیل کمبود اتوبوس آمار مسافران گاهی بسیار زیاد است و امکان رعایت فاصلهگذاری اجتماعی وجود ندارد، البته ناگفته نماند که دولت تدبیر و امید هم وعدههای زیادی در خصوص کمک به خرید اتوبوس و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی را داده بود اما محقق نشد؛ بگذریم!
در این باره محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر این باور است که ناوگان اتوبوسرانی تهران ۱۰ سال است که نوسازی نشده و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اتوبوسهای تهران فرسوده شدند و با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم و سیستم حمل و نقل عمومی تهران در آستانه فروپاشی است، همچنین او معتقد است زمانی که اعتبار تامین اتوبوسهای نو تخصیص پیدا نمیکند، ما ناگزیر به تعمیر ناوگان فعلی برای جبران موقت کمبود و کاهش آلودگی هستیم، اما این نمیتواند جایگزین تامین اتوبوسهای نو شود و شهرداری تهران باید جسارت داشته باشد و قرارداد خرید اتوبوسهای گازسوز را با کارخانههای داخلی ساخت اتوبوسهای برقی یا تولید کنندههای خارجی منعقد کند، این گفته باعث شد که ما چندین بار موضوع را از شرکت واحد اتوبوسرانی و شهرداری پیگیری کنیم.
پیروز حناچی شهردار تهران که یک سر این موضوع به آن برمیگردد درباره معضل کمبود اتوبوس در پایتخت گفت: مدیریت شهری پایتخت به تنهایی توانایی حل مشکل حمل و نقل عمومی را ندارد، مقیاس کار به اندازهای است که حل آن به تنهایی نه به جهت قدرت قانونی و پشتیبانی از سمت شهرداری ممکن نیست و ما حدود ۷۰ درصد بضاعت بودجه آزاد شهرداری تهران را برای حمل و نقل عمومی هزینه کردهایم و اینها در حوزه مترو و اتوبوسرانی هزینه میشوند؛ در ادامه محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم بارها اعلام کرده که برای خرید اتوبوس چندین مرحله مناقصه برگزار کردیم که برندهای نداشته و برای خرید ون هم هنوز موفق نشدیم، زیرا کارخانهها شرایط ما راندارند؛ سوالی که مطرح میشود این است که شهروندان چند ماه دیگر باید منتظر مناقصههای شما مسئولان باشند و آخر سر هم بگویید هیچ؟ آیا بهتر نیست به جای دادن وعده، فکر اساسی برای حمل و نقل عمومی پایتخت کنید؟ مدیریت شهری دوره پنجم به زمان خداحافظی خودش نزدیک میشود اما این معضل همچنان رها شده است و کسی هم به درستی پاسخگو نیست!
شاید برایتان جالب باشد که مدیریت شهری این دوره به جای اینکه همین اتوبوسهای فرسوده را نوسازی و چندین اتوبوس به ناوگان حل و نقل عمومی اضافه کند، وعده جدیدی هم داده و آن این است که به زودی اتوبوس برقی وارد تهران می کند؛ آیا وعده قبلیتان محقق شده که مجددا خبر از وعده جدید میدهید؟ در این راستا محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی پایتخت معتقد است که فرآیند خرید این اتوبوسها در حال انجام است و امیدواریم تا قبل از پایان شهریورماه، حدود ۲۵ دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شود، همچنین این در حالی است که در شرایط کرونا قرار داریم و درآمدمان به شدت کاهش یافته و از طرفی افزایش تورم و نرخ ارز را شاهد بودهایم امسال هم بنا داریم ۵۰۰ اتوبوس نو برای تهران خریداری و تهیه کنیم.
محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران هم دلیل این تاخیر در اجرای وعده را اینطور عنوان کرد: در یکسال گذشته که وقت ما صرف بروکراسی و کاغذبازی بین دستگاههای مختلف شد، قیمت ارز دوبرابر شد و عملا قدرت خرید ما نصف شد، متاسفانه نه مدیران شهرداری ریسک لازم را پذیرفتند و نه دستگاههای دولتی و سیستم بانکی مشکل را حل کردند و شرایط به شکلی شده است که فقط شهروندان باید هزینه این ناکارآمدی را پرداخت کنند.
چندین ماه دیگر زمان وداع مدیران شهری دوره پنجم فرا میرسد و باید ببینیم این آقایان تا آن زمان چه تدابیری جهت پیشرفت حمل و نقل عمومی به ویژه افزایش اتوبوسهای جدید میاندیشند، آیا وضعیت بهتر میشود یا قرار است پرونده را به دست دوره ششمیها بدهند؟ باید منتظر ماند و دید که این موضوع تا چه اندازه در اولویت مسئولان شهری است! اتفاقی که بتواند گلهی شهروندان را در این ۴ سال برطرف کند... زمان میگذرد و مردم قضاوت میکنند...!
بیشتر بخوانید
نوشین نثاری
انتهای پیام/