ملک عبدالله دوم در تلاش است در دیدار با رئیس جمهور آمریکا او را به میانجیگری اردن در پرونده سوریه متقاعد کند تا جایگاه منطقه‌ای کشورش را بازیابد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العرب، براساس گزارش منابع مطلع مقامات اردن منتظر نشست مشترک «عبدالله دوم»، پادشاه اردن و «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا هستند که شاید بتوانند نفوذ منطقه‌ای را که در زمان ریاست «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا از دست دادند را پس بگیرند.

ملک عبدالله دوم در اوایل ماه ژوئیه آینده به آمریکا سفر می‌کند و این نخستین سفر او به آمریکا از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن خواهد بود.

اردن از طریق این سفر پس از افول روابطش با آمریکا در دوران ترامپ  می‌خواهد گرمای بین روابط دو کشور را بازگرداند.

منابع آگاه می‌گویند: اهمیت سفر ملک عبدالله نه تنها در مفهوم نمادین آن، بلکه در خصوص پرونده‌های مهمی مانند میانجیگری بین سوریه و آمریکاست.

دیپلماسی اردن در سال‌های گذشته شاهد افول بوده است، از جمله مشغله ملک عبدالله با بحران‌های ایجاد شده در داخل این کشور که آخرین مورد آن کودتای نافرجام به دست باسم عوض الله و شاهزاده حمزه بود، تضعیف یافت و این مسئله موجب شد اردن تاثیر خود را بر عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی را از دست بدهد. همچنین توافق‌نامه‌ی «صلح آبراهام» (عادی سازی روابط کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی) به طور غیرمستقیم بر اردن تاثیر گذاشت و از نفوذ آن بر منطقه کاست.

اکنون با روی کار آمدن یک دولت دموکرات در آمریکا اردن امیدوار است که اوضاع به نفع آن تغییر کند. روزنامه محلی «الانبلاط» نیز در گزارشی فاش کرد ملک عبدالله در سفر به واشنگتن نامه «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه را به همراه می‌برد، این روزنامه ادعا کرد در این نامه مسائلی مانند «قانون سزار» (تحریم‌های جدید آمریکا علیه دولت سوریه و متحدانش) و پرونده‌های ضد دولت سوریه است، حال اردن با از دست دادن نقش محوری در مسئله فلسطین به دنبال اثرگذاری و میانجیگری درباره پرونده سوریه است.

بعد از ناتوانی و کاهش قدرت اردن در منطقه اکنون مصر که در پشت پرده روابط عمیقی با رژیم صهیونیستی دارد تلاش می‌کند بر گروه‌های مختلف فلسطینی تاثیر بگذارد و دائما از گروه‌های فلسطینی و صهیونیستی دعوت می‌کند تا با رفتن به قاهره به درگیری‌ها و تنش‌ها در اراضی اشغالی و جنگ در غزه خاتمه بدهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار