شیرین‌سازی برش سبک پتروشیمی بوعلی سینا و ۶ پروژه گازرسانی فردا به بهره برداری خواهند رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فردا پنجشنبه، چند طرح ملی وزارت نفت با حضور آنلاین رئیس‌جمهور و وزیر نفت ‏افتتاح خواهد شد. طرح نخست، شیرین‌سازی برش سبک پتروشیمی بوعلی سیناست که به‌ منظور شیرین سازی برش سبک ترش و تبدیل آن ‏به محصولات با ارزش ‏افزوده بالاتر همچون رافینیت و ‏LPG‏ طراحی و ساخته شده و طرح دوم نیز، پروژه‌های گازرسانی در ۶ استان کشور است.

با راه‌اندازی پروژه شیرین‌سازی برش سبک پتروشیمی بوعلی سینا، علاوه بر این که ارزش ۲۰ درصد از خوراک اولیه این پتروشیمی به میزان ۵ درصد افزایش می‌یابد، استمرار تولید در ‏این پتروشیمی تضمین شده و در کنار آن، امکان تولید با ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی بوعلی، سالانه ۳۵۰ هزار تن برش سبک به ‏محصولاتی همچون گازمایع و رافینیت تبدیل خواهد شد.

مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان و در منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) قرار دارد. این مجتمع، سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی ایران و بزرگترین تولید کننده محصولات آروماتیک در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) است که عملیات اجرایی آن در فروردین ماه ۱۳۸۰ آغاز و واحد‌های تولیدی آن نیز در سال ۱۳۸۳ راه اندازی شد.

این طرح حلقه اصلی زنجیره تامین برای صنایع پایین دستی در تولید پلیمر‌ها و شوینده‌ها، در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) است که ضمن دسترسی به آب‌های آزاد بین المللی، امکانات صادراتی مناسبی مانند مخازن ساحلی و انتقال محصولات توسط کشتی با ظرفیت بالا را دارد.

خوارک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، شامل نفتا و میعانات گازی با مصرف هزار و ۷۱۸ هزار تن در سال از پالایشگاه‌های پارسیان، فجر جم و مناطق نفت خیز جنوب و همچنین بنزین پیرولیز با مصرف ۱۳۹ تن در سال از مجتمع پتروشیمی امیرکبیر است.


بیشتر بخوانید


در مجموع برای این مجتمع پتروشیمی، تولید محصولاتی مانند بنزن با ظرفیت تولید ۱۸۰ هزارتن در سال برای مصارف استایرن مونومر و LAB،  گاز مایع (LPG) با ظرفیت تولید ۴۰ هزارتن در سال برای مصارف خوراک واحد‌های الفین، برش سبک نفتا با ظرفیت تولید ۳۵۰ هزارتن در سال برای مصارف خوراک واحد‌های الفین،  برش سنگین نفتا با ظرفیت تولید ۴۹۹ هزارتن در سال برای مصارف سوخت، نفت سفید، LAB و حلال‌های صنعتی،  ریفرمیت با اکتان +۹۸ با ظرفیت تولید ۷۰۰ هزارتن در سال برای مصارف سوخت یورو ۴، سوپر و معمولی، برنامه ریزی شده است.

این محصولات در داخل کشور به شرکت‌های پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)، شهید تندگویان، امیر کبیر، پارس و کارون ارسال می‌شود و مقصد صادراتی آن نیز، کشور‌های حوزه خاورمیانه و کشور‌های آسیای جنوب شرقی است که طرح شیرین‌سازی برش سبک که فردا به بهره برداری خواهد رسید، قرار است خوراک پتروشیمی‌های امیرکبیر و بندر امام (ره) را تامین کند.

جرئیات گازرسانی به ۶ استان

پروژه‌های گازرسانی در ۶ استان آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، کرمان، لرستان، خوزستان و فارس نیز شامل پروژه‌های گازرسانی به ۲۱ شهر و دو هزار و ۸۰۹ روستا با ۲۵۱ هزار و ۶۸۹ خانوار شهری و ۱۸۱ هزار و ۵۷۶ خانوار روستایی و همچنین چهار هزار و ۶۶۴ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری شش هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان است که فردا با فرمان حسن روحانی، رئیس‌جمهور و با حضور مسئولان شرکت ملی گاز ایران و مسئولان استانی از طریق ویدئوکنفرانس گشایش خواهند یافت.

براساس این گزارش، چهار واحد تأسیسات تقویت فشار گاز در استان‌های خوزستان و فارس شامل واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار صفاشهر ۸، واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار بیدبلند۶، واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار حسینیه ۶ و واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار فراشبند ۱۰ با شش هزار و  ۵۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیز به بهره‌برداری خواهند رسید.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت نفت ، گازرسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار