ستاری در جدیدترین پست اینستاگرامی خود از نورگیری و بهره برداری از رصدخانه ملی ایران بزرگترین پروژه علوم پایه کشور خبر داد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علم و فناوری رییس جمهوری در جدیدترین پست اینستاگرامی خود از نورگیری و بهره برداری از رصدخانه ملی ایران بزرگترین پروژه علوم پایه کشور خبر داد و زحمات اساتید و دانشمندان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی  قدردانی کرد.

ستاری در پست اینستاگرامی خود نوشت:

«رصدخانه ملی ایران بزرگترین پروژه علوم پایه کشور بزودی نور گیری و به بهره برداری میرسد

این رصد خانه در ارتفاع ۳۶۰۰ متری کوه گرگش کاشان ساخته شده و در کنار ۷ رصدخانه دیگر بزرگ در نیم کره شمالی زمین قرار می‌گیرد تا زنجیره اتصال رصد ستارگان بین اروپا تا هند را پر نماید، ۶ سال برای مکان یابی طرح از بین بیش از ۸۰ نقطه در سطح کشور وقت صرف شده و بیش از دو و نیم میلیون ساعت مهندسی برای طراحی آن توسط بهترین جوانان و دانشمندان کشور وقت صرف شده است. تلسکوپ ۹۰ (نود) تنی این رصد خانه با چهل هزار قطعه تماما در داخل طراحی و ساخته شده و آینه کلاس ۴ متری آن که قریب به ۳ سال فقط صرف ساخت و پرداخت آن شده تا به صافی سطح یک نانو متر برسد قطعا یکی از بهترین تصاویر کهکشان را در آینده ارائه می‌دهد و محلی برای رصد دانشمندان داخلی و خارجی فراهم می‌آورد با نگاهی به عکس‌های فوق العاده شب این منطقه و ابعاد ده‌ها متری رصد خانه به اهمیت آن در آینده توسعه علم نجوم در کشور با وجود جوانان با استعداد و اساتید مطرح پی می‌بریم.

این نتیجه زحمات بسیاری از اساتید و دانشمندان خصوصا در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است افراد پرآوازه‌ای که نامشان بر این اثر علمی فوق العاده حک شده و در تاریخ کشور جاودان خواهد ماند و خاطره رصدخانه مراغه و دانشمندان شهیری، چون خیام و خواجه نصیرالدین طوسی را در ذهن‌ها زنده می‌کند.

شخصا از اینکه زمانی شاگردی این اساتید را می‌کردم به خود می‌بالم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۷ دی ۱۴۰۰
با توجه به این که شیشه تلسکوپ رو آلمان درست کرده و فنلاند صیقل داده میشه بگین این چطور تماما ایرانیه؟!
آخرین اخبار