به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم سوزنچی معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری به بررسی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور پرداخت.
معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ رقم می خورد، گفت: با توجه به تغییرات پیشنهادی دروس عمومی از کنکور حذف می شود و تمرکز کنکور فقط بر روی دروس اختصاصی خواهد بود.
او با اشاره به اینکه سوالاتی با یادگیری عمیق تر طراحی شده و عمق یادگیری داوطلبان سنجنده می شود، افزود: تغییر دیگر در کنکور سراسری مربوط به ضریب کنکور است، در مدت ۲ سال ضریب کنکور ۴۰ درصد و ضریب امتحانات نهایی پایه به ۶۰ درصد می رسد.
سوزنچی ادامه داد: دروس عمومی از کنکور حذف می شود و به صورت کیفی و تشریحی خواهد بود؛ بنابراین دروس عمومی تستی نخواهد بود.
معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۲ سوابق تحصیلی در کنکور فقط مشمول پایه دوازدهم است و سهم ۶۰ درصدی در کنکور دارد، گفت: فقط امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه وزن پیدا میکند، در ارتباط با بحث استرس و فشار روانی اینکه کنکور در سال دوبار برگزار میشود و اینکه سابقه هر کنکور دوسال معتبر است، بخش قابل توجهی از استرس را کم میکند و بخش قابل توجهی از کسانی که دروس عمومی را کنکوری و مهارتی درس میدادند حذف خواهند شد.
سوالات کنکور استاندارد نیست
او با اشاره به اینکه امتحانات نهایی چیز پیچیدهای نیست، افزود: در کنکور سوالات فراتر از کتاب درسی است و لذا کنکور به صورت مهارت محور برگزار میشود و این مسئله به پیچیدگیها اضافه میکند، اما دروس کتابهای درسی مشخص است و چیزی بیشتر از آن وجود ندارد.
سوزنچی با اشاره به اینکه سوالات کنکور استاندارد نیست، ادامه داد: سوالات کنکور سال به سال متفاوت است به طوری که دو سال را به صورت فنی نمیتوان مقایسه کرد، کنکور دو بار در سال برگزار میشود و سوالات آموزش و پرورش قرار است طبق مدلی که سازمان سنجش جلو میبرد طراحی شود لذا آنها هم به سمت استاندارد شدن حرکت میکنند.
معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با عدالت آموزشی گفت: الان بیشترین ناعدالتی در کنکور است، کنکور باید از کتابهای درسی باشد، زیرا در کنکور فراتر از کتابهای درسی آزمون گرفته میشود لذا کسی میتواند در کنکور پیروز باشد که در کلاسهای دیگری هزینه کرده باشد.
او با اشاره به اینکه مهم این است که دانش آموز مهارت محور باشد، اظهار کرد: امتحانات نهایی پایه دوازدهم اهداف تربیتی و آموزشی را میسنجند، آموزش و پرورش دانش آموز را باید مبتنی بر آنچه که در مدارس دولتی آموخته بسنجد.
سوزنچی با اشاره به اینکه اهداف آموزشی به صورت تشریحی در پایه دوازدهم سنجیده میشود و آزمونی که در امتحان نهایی گرفته میشود آزمونهای ملاک محور خواهد بود، افزود: یعنی میانگین در نظر گرفته میشود که مطلبی که مورد نظر است، دانش آموز فرا گرفته باشد، تحقیقات نشان داده است که شرکت در کلاسهای کنکور حداقل ۲۰۰۰ رتبه کنکور را بالا میبرد، اما در مورد امتحانات نهایی این موضوع ضریبش کمتر میشود.
او با اشاره به اینکه قانون گذار برای حل مشکل عدالت سهمیه در نظر گرفته است، گفت: سهمیه مناطق همچنان وجود دارد، همچنین سهمیههای بسیار متعدد دیگر و بحث بومی گزینی را داریم.
کنکور قابل حذف شدن نیست
سوزنچی با اشاره به اینکه این طرح مبتنی بر آسیبشناسی نوشته شده است، تاکید کرد: کنکور قابل حذف شدن نیست، تعداد صندلیهایی که برای دانشگاههای دولتی و آزاد داریم ۸۰ هزار صندلی است این در حالیست که بیش از یک میلیون متقاضی داریم.
معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در عمل ناچار به گرفتن کنکور هستیم، اما کاری کردهایم تا اهمیت آزمون را از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد برسانیم.
او با اشاره به اینکه سال ۸۶ قانون حذف کنکور را داشتیم که این قانون را مجلس مصوب کرد، گفت: در آن زمان مقطع دبیرستان چهار سال بود آنها فرض کردند اگر هر سال ۲۵ درصد را داشته باشند، ظرف ۴ سال وزارت آموزش و پرورش برای هر یک از پایهها امتحان نهایی را برگزار میکند تا در انتها کنکور حذف شود.
سوزنچی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش نتوانست این کار را انجام دهد افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان سنجش در جلسه حضور داشتند و نظرات آنها در این موضوع لحاظ شده است.
او ادامه داد: مدت زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی افزایش پیدا میکند و لذا سوالات عمیقتری طراحی میشود تا عمق یادگیری داوطلب سنجیده شود و مهارتهای تست زنی اهمیتش کمتر شود.
باید نظام ارزشیابی آموزش و پرورش را به سمت پژوهش محور شدن ببریم
ابراهیم سحرخیز کارشناس مسائل آموزشی در ادامه برنامه، گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور آسیبهای کنکور را از آموزش و پرورش دور نمیکند.
سحرخیز با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک گام رو به جلو است، اما هنوز یک سری ابهاماتی دارد، افزود: اگر قرار باشد پایه دوازدهم دروس تخصصی وزن ۶۰ درصدی داشته باشد، همان آسیبهایی که قبلاً در کنکور مترتب بود در اینجا نیز وجود دارد، لذا تغییر در نظام ارزشیابی باید انجام شود، باید نظام ارزشیابی آموزش و پرورش را به سمت پژوهش محور شدن پیش ببریم.
او عنوان کرد: اگر قرار است کنکور به پایه دوازدهم خلاصه شود، همان مفهوم محوری و تست محوری حاکم خواهد بود، اگر میخواهیم آسیبهای کنکور را بر آموزش و پرورش کمتر کنیم و حوزههای یادگیری و ساعتهای تربیتی آموزش و پرورش را غنا ببخشیم باید نظام هدایت تست تحصیلی را اصلاح کنیم.
این کارشناس مسائل آموزشی افزود: قریب به ۵۰ درصد دانشآموزان را باید به سمت رشتههای مهارتی شیفت بدهیم. رسالت اصلی آموزش و پرورش هدایت کردن ۱۴ میلیون دانشآموز به دانشگاه نیست، اما این اتفاق همچنان دیده میشود، تغییر در نظام هدایت تحصیلی هنوز اتفاق نیفتاده است.
انتهای پیام/
کشور در حال غرق شدنه
و این هرج و مرج به کنکور و دانش اموزان هم رسید به نوزادان هم خواهد رسید
من دانش آموز نظام قدیم هسم و قصد دارم تو کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنم
لطفاً پیگیری کنید تکلیف ما چی هس
همین الان فارغ التحصیلان دانشگاهی بلد نیستن یه نامه بنویسن.
یا معنی کلمات رو نمیدونن.
اگه این دروس حذف بشه که واویلا میشه!!!
در دفاع مقدس ۸ ساله خیلی ها برای آنکه بچه هایشان به سربازی وجنگ نروند همه نوع دسیسه رابکارگرفتن، از شناسنامه نگرفتن تا اقامت درجنگل وبیابان وغار تا پنهان شدن در روز و زندگی در زیر زمین و معافیت جعلی پزشکی ولی درعوض ازخاندان وفرزندانشان چندین برابر در تصادف و بیماری صعب العلاج و حوادث زلزله وسیلاب وپرتاب ازکوه وگرفتار بهمن شدن ویخ زدگی و آتش سوزی وغیره تلف شدند واگر دادگاهی درجهان نباشد دادگاه خدا تعطیل بردارنیست وازهرچه بترسند وفرارکنند همان برسرشان می آید ویک جمله خیلی کلیدی آنکه (( خدامی داند که چه کسی برحق است وچه کسی ناحق وکسی نباید به مصلحت بینی خدا سنگ سنگین بکوبد
ما انسانها فقط ظواهر را می بینیم ولی پشت پرده ها رافقط خدا می داند بنابراین رزق هیچ کسی رانباید ازدستش بگیریم
خدا یاد دادن نمی خواهد ما همه فکر می کنیم که اگرفلان طور شود عالیست ولی خدا می داند که انسانها از رزق وصلاح انسانها هیچ آگاهی ندارند و غصب نمودن رزق دیگران به زور ستمی است که این ستم ازمظلوم به سوی ظالم برمی گردد وبالاخره ضربه اش را خواهد زد.)) نتیجه آنکه دیگر کشورها برای کنکور هرکاری می کنند ربطی به ایران ندارد و ما براساس چارچوب فرهنگ اصیل ایرانی وایرانی خود باید تصمیم بگیریم وبرای دوروز دنیا اینهمه روی اعصاب جوانان وآینده سازان کشور راه نرویم تا قحطی انسان خوش خلق جهانی شود.احترام به کرامت انسانها احترام به خداست واین ربطی به سیاست داخلی یا خارجی ندارد.
يه نگاهي بِه دانش آموزان بندازيد... چرا همه ميخوان پزشك شن؟؟؟ مگه مملكت فقط پزشك نياز داره؟؟؟
مشكل از سيستم آموزش و پرورش ماست..
اگر سيستم آموزش و پرورش اصلاح شه؛ مملكت در اوج تحريم هم شكوفا ميشه...
چرا دانشجويي كه شريف درس خونده؛ بهترين دانشگاه درس خونده؛ توي مملكت خودش نميمونه و از ايران خارج ميشه...
لطفا، لطفا، لطفا... بِه مشكلات سطحي نگاه نكنيد..
امتحانات نهايي، سليقه اي تصحيح ميشه...
در واقع هر گونه امتحان تشريحي سليقه اي تصحيح ميشه.
بنابراين قبل از هرگونه تصميم؛ بايستي درست و حسابي اين موضوع بررسي شه و از حركات بسيجي وار و انقلابي خودداري كرد... وگرنه افتضاحي بِه بار مياره كه ديگه نميشه جمعش كرد!!
اینقدر زحمت بکش درس هارو منظم مرتب بخون کنکور موفق بشی بعد با امتحان نهایی همش به باد بره
لطفا عجولانه تصمیم نگیرید
قران _ معارف 1 و 2 _ اندیشه 1 و 2 _ وصیت نامه _ تاریخ اسلام . . .
چه خبره مگه میخوان آخوند بشن