فرماندار مهاباد به همراه جمعی از مسئولان از مرمت و بازسازی قدیمی‌ترین بنای تاریخی این شهرستان بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، دیروز فرماندار مهاباد، شهردار، مسئولان ادارات اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی این شهرستان از مسجد جامع بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند بازسازی این بنا قرار گرفتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: مسجد جامع قدیمی‌ترین بنای تاریخی مهاباد (دوران صفوی) با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال مرمت و بازسازی می‌شود.

حاجی زاده افزود: آثار باستانی هر منطقه‌ای نشانه تمدن نیاکان آن و شناسنامه‌ای برای موجودیت یک تاریخ است و حفظ و نگهداری آثار تاریخی به عنوان هویت ملی و یادبود نیاکان در هر منطقه‌ای دارای اهمیت بسیاری است.

مسجد جامع که به مسجد سرخ نیز معروف است، به دستور «بداق السلطان» حاکم مهاباد از نوادگان «صارم‌بگ» و پسر «شیرخان مکری» در سال ۱۰۸۹ هجری قمری ساخته شد و در زمان «شاه‌سلیمان صفوی» تکمیل شد.

این اثر به همت بداق سلطان مکری حاکم وقت به منظور تحصیل طلاب علوم دینی و محل نماز خواندن و عبادت مردم منطقه در زمینی به مساحت ۱ هزار ۲۵۹ متر مربع بنا شده و همچنان پا برجاست و ۲۵ آبان ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.