در آینده نزدیک پزشکان و پرستاران با نصب دستگاهی بر روی تلفن همراه خود می‌توانند به سرعت باکتری‌ها را تشخیص دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پرستاران و اعضای بیمارستان‌ها در آینده نزدیک به وسیله‌ای دسترسی خواهند داشت که به تلفن همراه هوشمند متصل می‌شود تا عفونت‌های باکتریایی مانند E.coli و MRSA را به سرعت تشخیص دهد.

گروهی از پزشکان و محققان در مرکز سیستم‌های زیست بیولوژیکی ماساچوست این دستگاه را ایجاد کرده اند که به نام PIS (Polarization Anisotropy Diagnostics) شناخته می‌شود و در آزمایش‌های اولیه نتایج امیدوارکننده‌ای را از خود نشان داده است. سایز این دستگاه به اندازه یک مکعب روبیک است و می‌تواند دو ساعت پس از اینکه علائم بیمار را دریافت کرد نتیجه را حدس بزند. این زمان کوتاه در مقایسه با شرایط آزمایشگاهی بسیار بهتر است، زیرا با آزمایش دادن در آزمایش نتایج بیمار بعد از چند روز الی چند هفته مشخص می‌شود و در این زمان پزشکان باید بر اساس علائم بیمار برای او تجویزاتی را داشته باشند.

برای مثال وقتی یک بیمار با علائم و درد خفیف به پزشک مراجعه می‌کند و برای انجام آزمایش به آزمایشگاه ارجاع داده می‌شود، ممکن است تا حاضر شدن نتایج آزمایشگاهی، درد و علائم بیمار تشدید شده و نتایج زیانباری را به همراه داشته باشد این در حالی است که با دستگاه PIS در مدت دو ساعت عفونت تشخیص داده شده و آنتی بیوتیک‌ها تجویز می‌شوند و این موضوع به بیمار کمک می‌کند با عوارض کمتر، در مدت زمان کوتاهی سلامتی خود را باز گرداند.

عفونت های باکتریایی

PAD چگونه کار می‌کند و کجا کاربرد دارد؟

برای استفاده از دستگاه PAD باید نمونه‌ای از بیمار بر روی ویال باریک مخصوص تشخیص قرار می‌گیرد، سپس این ویال به داخل مکعب PAD می‌رود و در داخل آن جعبه تحقیق و بررسی بر روی نمونه بیمار بر اساس انطباق باکتری با DNA انجام می‌شود.

پس از تشخیص باکتری و موشکافی نمونه بیمار توسط دستگاه، اطلاعات حاصل شده از این آزمایش بر روی تلفن هوشمند ارسال می‌شود. بر روی صفحه تلفن هوشمند مشخص می‌شود که آیا عفونت باکتریایی وجود دارد یا نه. در دستگاهی که طراحی شده فعلا محققان می‌توانند ۹ نوع مختلف از عفونت‌های شایع را شناسایی و تعیین کنند که یکی از آن‌ها هم در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم است.

این دستگاه برای پرستاران خانگی، مکان‌هایی با امکانات بهداشتی محدود و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آموزش خاصی برای استفاده از این دستگاه لازم نیست و استفاده از آن برای بیمارانی که به دلیل بیماری‌های عفونی مانند آسم و دیابت در بیمارستان بستری هستند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.