با آن که زمان زیادی از ساخت کاروانسرای شهر سرایان می‌گذرد، تبدیل شدن قسمتی از آن به اقامتگاه بوم گردی نشان از زنده نگه داشتن یاد قدیم دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بیش از ۵۰۰ سال از عمر رباط شاه عباسی سرایان که یادگار دوره صفویه است می‌گذرد و همچنان زیبایی این بنا چشم نوازی می‌کند.

اتاق‌های کوچک، دو ایوان بزرگ و حجره‌های متعدد همراه شده اند با تزئینات کاربندی و هشتی، تا زیبایی کاروانسرای تاریخی شهر سرایان را دو چندان کنند.

نوازش چشم با مجموعه ای فاخر از آثار تاریخی

این کاروانسرا در کنار حمام قدیمی، آب انبار و بازار تاریخی میثم در شهر سرایان، مجموعه‌ای فاخر را از میراث کهن ایرانی به نمایش می‌گذارد که دیدنش همگان را شیفته خود می‌کند.

یکی از شهروندان سرایانی می‌گوید: در گذشته، این کاروانسرا مانند یک بازار بوده است که آهنگران به آهنگری و کلاه مالان به کلاه مالی در آن می‌پرداختند.

او ادامه می‌دهد: مردم عادی هم برای تفریح در سایه آب انبار می‌نشستند و از آب خنکی که داخل آن بود استفاده می‌کردند و در حال حاضر هم مراسم‌های مختلف، درون کاروانسرا برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید


این شهروند سرایانی می‌گوید: زمانی وجود داشته است که کاروان‌های مختلف با شتر به این منطقه می‌آمده اند و در این کاروانسرا که به رباط شاه عباسی معروف است، اتراق می‌کردند.

فعالیت کارگاه های مختلف در بافت تاریخی  سرایان

عرب رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: کاروانسرای شهر سرایان که معروف به رباط شاه عباسی است، در محدوده تاریخی این شهر واقع شده است.

او افزود: در حال حاضر نیمی از فضای این کاروانسرا به موزه صنایع دستی و اشیای مردم شناسی و نیم دیگر آن به اقامتگاه بوم گردی اختصاص دارد.

عرب در خصوص آب انبار و بازار اطراف کاروانسرا اظهار کرد: شهر سرایان به شهر آب انبار‌های تاریخی معروف است و وجود آب انبار در کنار رباط شاه عباسی، مصداق این موضوع است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان تصریح کرد: در حال حاضر ۹ غرفه آهنگری و زنگوله سازی و ۲ غرفه خراطی در بازار میثم که در جوار کاروانسرا قرار دارد، فعال هستند.

انتهای پیام / س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.