خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی خشکسالی به محصولات زراعی ملایر

مدیرجهاد کشاورزی ملایر گفت:میزان خسارت خشکسالی به محصولات زراعی گندم و جو دیم در این شهرستان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سیدمهدی میرباقری,مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر اظهار داشت: امسال به دلیل خشکسالی، میزان برداشت محصول گندم و جو دیم در این شهرستان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

او سطح زیر کشت گندم دیم این شهرستان را ۲۶ هزار هکتار و جو دیم را چهار هزار و ۷۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان سطح زیر کشت، امسال حدود ۱۴ هزار هکتار گندم دیم و حدود سه هزار هکتار جو دیم قابل برداشت است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به آغاز برداشت محصولات زراعی گندم دیم از ۳۰ خرداد و جو دیم از ۱۵ خرداد در این شهرستان بیان کرد: برداشت محصولات زراعی گندم دیم سال گذشته حدود ۵۳ هزار تُن بود که امسال پیش‌بینی می‌شود ۲۵ تا ۳۰ هزار تُن گندم از اراضی دیم این شهرستان برداشت شود.

میرباقری ادامه داد: همچنین به دلیل سرمازدگی اوایل امسال ۱۵ درصد به محصولات زراعی گندم و جو در این شهرستان خسارت وارد شد که میزان تولید محصولات زراعی در اراضی آبی این شهرستان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال زراعی گذشته کاهش دارد.

او سطح زیر کشت گندم آبی این شهرستان را هفت هزار و ۵۰۰ هکتار و جو آبی را پنج هزار و ۱۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان سطح زیر کشت گندم آبی ۲۶ هزار تُن و جو آبی ۱۷ هزار تُن قابل برداشت است که امسال با کاهش حدود ۱۵ درصدی این محصولات مواجه هستیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر همچنین به کمبود مراکز خرید تضمینی گندم اشاره و بیان کرد: در حال حاضر چهار مرکز خرید شامل کارخانه آرد، مرکز خرید سامن، مرکز خرید روستای خردمند و روستای آورزمان برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان فعال شده که پیشنهاد ما افزایش این مراکز به هشت مرکز خرید است.

میرباقری با تاکید بر اینکه در بخش زند و جوکار مرکز خرید گندم نداریم، خواستار همراهی و مساعدت مسوولان استانی و شهرستانی و اداره غله شد و ادامه داد: پیشنهاد ما ایجاد مراکز خرید گندم تضمینی در تعاونی روستایی ازندریان، الفاوت، اسلامشهر آق‌گل و بخش زند است تا خرید حداکثری گندم مازاد بر مصرف کشاورزان تامین شود.

او مبارزه شیمیایی در مرحله آفت سن غلات (سن مادر) به میزان ۱۰ هزار و ۳۹۰ هکتار، مبارزه با پوره سن در سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار، مبارزه شیمیایی با علف هرز در اوایل بهار در سطح هشت هزار و ۸۰۶ هکتار و پرداخت مساعدت کمک هزینه سمپاشی حدود سه هزار و ۹۰۰ هکتار برای حفظ محصول گندم و جو را از جمله اقدامات جهاد کشاورزی این شهرستان برای حفظ محصول زارعی گندم و جو عنوان کرد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر همچنین توزیع یک‌هزار لیتر سم برای مبارزه مزارع رها شده و کانون کوبی و توزیع پنج هزار و ۸۰۰ تُن کود شیمیایی برای محصولات پاییزه در ۲ مرحله پاییز و بهار را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی در این حوزه عنوان کرد و افزود: از زمان آغاز برداشت محصول گندم و جو، پنج اکیپ دولتی و یک اکیپ بخش خصوصی برای کنترل ضایعات و ریزش کمباین‌های فعال در این شهرستان تشکیل شده است.

۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گندم و جو آبی و ۳۰ هزار و ۷۰ هکتار زیر کشت گندم و جو دیم است که در مجموع بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت محصولات زراعی است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار