وزیر امور خارجه جمهوری چک اعلام کرد دولت آینده درباره برقراری رابطه با روسیه تصمیم می‌گیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، وزیر امور خارجه جمهوری چک گفت پس از برگزاری انتخابات جدید در ماه اکتبر، درباره چگونگی توسعه روابط با روسیه تصمیم گیری خواهد شد.

جاکوب کولهانک، وزیر امور خارجه جمهوری چک اعلام کرد:« من فکر نمی‌کنم بتوان تصور کرد که ما با روسیه روابط نداشته باشیم. روابط بر اساس احترام متقابل ایجاد می‌شود. تصمیم گیری در مورد چگونگی آن‌ نیز به عهده دولت آینده است.»

وی افزود:  «یکی از شرایط آغاز گفتگو بین پراگ و مسکو حذف جمهوری چک از فهرست کشورهای غیر دوست روسیه است. این تصمیم مغایر با کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک است.»

پیشتر، در ۱۷ آوریل، مقامات جمهوری چک، ۱۸ نفر از کارکنان سفارت روسیه در پراگ را اخراج کردند. پراگ ادعا کرد آن‌ها از افسران سرویس‌های اطلاعاتی روسیه هستند و در انفجار انبار مهمات در سال ۲۰۱۴ که در آن دو تبعه چک کشته شدند، نقش داشتند. مسکو هم در اقدامی متقابل، از ۲۰ دیپلمات چک خواست تا پایان روز دوشنبه ۱۹ آوریل روسیه را ترک کنند و بعدها جمهوری چک را در فهرست کشورهای غیر‌دوست با روسیه قرار داد.

 تلویزیون ملی چک به نقل از النا شیلروا، وزیر دارایی جمهوری چک اعلام کرد که این کشور قصد دارد حداقل ۱ میلیارد کرون (تقریبا ۳۹ میلیون یورو) از روسیه به عنوان جبران خسارت انفجار انبار مهمات نظامی در روستای وربتیچ در سال ۲۰۱۴ دریافت کند.

چندی پیش نیز آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای بهبود روابط اتحادیه اروپا با روسیه خواستار برگزاری یک جلسه بین مقامات این اتحادیه با روسیه شدند که مقامات برخی کشورهای اروپایی این پیشنهاد را نپذیرفتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار