رجبی زاده گفت: ایجاد تعادل و تناسب بین اراضی مرتعی و تعداد دام‌ها از مهم ترین راه‌های کاهش فشار بر مراتع استان کرمان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی رجبی زاده، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان از لزوم کاستن فشار بر عرصه‌های مرتعی در استان کرمان به عنوان یک ضرورت نام برد و گفت: ایجاد تعادل و تناسب بین اراضی مرتعی و تعداد دام‌ها از مهم ترین راه‌های کاهش فشار بر مراتع استان کرمان است.

او با اشاره به خشکسالی‌های یک دهه اخیر و نقش آن در اراضی مرتعی و پوشش گیاهی استان کرمان  افزود: اجرای پروژه‌های مرتع داری نظیر: بذر کاری، کپه کاری و نهال کاری در مراتع و همچنین اجرا و توجه به مدیریت چرای دام به عنوان راهکار مدیریتی مفید برای تعادل مناسب دام در اراضی مرتعی، می‌تواند تا حدودی فشار بر مراتع کشور و استان را کمتر و باعث تقویت پوشش گیاهی مراتع شود.

رجبی زاده توجه به طرح‌های مرتعی را یک ضرورت خواند و تصریح کرد: این شیوه باعث تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، کاهش فرسایش و تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه می‌شود.

او بر لزوم فرهنگ سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای مقابله با بیابان‌زایی تاکید و تصریح کرد: گسترش فرهنگ حفاظت و حمایت از عرصه‌های منابع طبیعی در جامعه با جلب و مشارکت حداکثری مردم، موجب حفاظت و احیای عرصه‌های منابع طبیعی خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی را از ماموریت اصلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواند و افزود: هر کشوری برای خودکفایی و استقلال بیشتر، نیازمند اقتصاد درون زا و امنیت غذایی و زیستی مناسب است که پایه و اساس این استقلال به منابع طبیعی وابسته است.

او با اشاره به اینکه فرسایش بادی، بیابان‌زایی و خشکسالی سبب شده تا خسارات زیادی در سال‌های اخیر به استان کرمان وارد شود، بیان کرد: اگر بتوانیم جلوی بیابان‌زایی را بگیریم، قطعا خواهیم توانست در کنار کاهش این خسارت، اقدامات خوبی را نیز در حوزه بیابان‌زدایی اجرایی کنیم.

رجبی زاده از ارتقای فرهنگ حراست از اراضی جنگلی و طبیعی در کرمان خبر داد و بیان داشت: اقدامات فرهنگی و اثرات آن در امر حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست در استان کرمان در مقایسه با گذشته افزایش قابل توجهی یافته است،؛ بنابراین باید از این توان و پتانسیل بالا بهره بیشتری گرفت؛ چرا که نقش مردم و سازمان‌های مردم نهاد در حمایت از منابع طبیعی بسیار مهم است.

او همچنین با اشاره به برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در حوزه مقابله با زمین‌خواری و اخذ سند بر روی اراضی ملی گفت:  اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی،  درحال اجرا است و اسناد تک برگ با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی  برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور صادر شده است.

او تصریح کرد: کاداستر اراضی ملی و تثبیت مالکیت دولت، اولین گام مهم برای مدیریت و حفاظت این عرصه‌های منابع ملی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار